954a tömmer batteriet

• Thread starter Thread starter RC
  • Start date Start date

RC

-
Gick med
10 Dec 2005
Hoj
-
Hejsan!:crash
Har märkt att hojen laddar ur batteriet efter att den stått en dag...
Jag har bytt batteriet men det hjälpte inte.
Den tömmer batteriet helt så att det inte går att starta alls.

Jag har inte mätt någonstans och vet inte heller hur jag ska gå tillväga:confused:
så om någon har en kvalificerad gissning eller något bra tips blir jag glad:bow

hojen ifråga är alltså en CBR954RR -03

samma problem på polarens 954 -02 och en annan kompis 929 -01 gav cdi-boxen upp en vecka efter garantin... Dessa kvalitetshondor borde ta och se över sina elsystem. Min CBR1000 blev stående pga startvägran för att en vecka senare hoppa igång som den vore ny (vilket den typ var...). Vi fick aldrig reda på vad som var fel så Jag körde upp den til straxt norr om piteå för att slippa se den och bytte till mig en gammal surgixer.

var det cdi-boxen på 954an du pratar om också? eller fick ni reda på vad felet var där??
jag har ju iof garanti kvar tror jag så det kanske bara är att lämna in?
kan de gnälla isåfall om det sitter miniblinkers på?

enda vettiga e o mäta om det tar/får laddning över huvud taget, har du larm eller liknande som suger ström när hojjen står stilla?:va

Mät ampereförbrukningeno ryck säkring för säkring, dom få där är så ser du när visaren går till noll att där inom det området säkring finns så är felet.

Om du inte vet hur du amperemäter så koppla av ena polen från batteriet o koppla in en amperemätare mellan batteriet och kabeln som ska sitta på batteriet.

Japps skrev:
2648329 Mät ampereförbrukningeno ryck säkring för säkring, dom få där är så ser du när visaren går till noll att där inom det området säkring finns så är felet.

Om du inte vet hur du amperemäter så koppla av ena polen från batteriet o koppla in en amperemätare mellan batteriet och kabeln som ska sitta på batteriet.

bra svar, känns logiskt, tack! :tummenupp

inga fler tips någon annan, på vanliga fel vid detta symptom??

Se följande länk:
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=2435129&postcount=3
och bild på hur du kopplar in instrumentet.
http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=121372

Tillägg: på en bil är det lättare att hitta orsaken till vad som drar ur batteriet än på en mc i och med att nästan varenda pryl har en egen säkring. Fast å andra sidan är elsystemet betydligt mindre omfattande på en mc än på en bil.
Mätning i kombination med att öppna snabbkopplingsstycken etc. är nästan enda sättet att hitta orsaken, om man inte kan upptäcka det visuellt vill säga...

Last edited:
Eldstorm skrev:
2648513 Se följande länk:
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=2435129&postcount=3
...
...att öppna snabbkopplingsstycken etc. är nästan enda sättet att hitta orsaken, om man inte kan upptäcka det visuellt vill säga...

ännu bättre svar! :)
jag tror att det är en läckström då... får skaffa en mulitmeter och testa alt höra hos honda-handlaren om det går på garantin, får återkomma om jag måste grotta i det själv och inte reder ut det :gnissla

för att förtydliga så antar jag då att tillvägagångsättet blir att mäta och lossa olika kontakter och när läckströmmen blir normal är saken biff...

Last edited:
knurra skrev:
2648569 för att förtydliga så antar jag då att tillvägagångsättet blir att mäta och lossa olika kontakter och när läckströmmen blir normal är saken biff...
Jepp. Du har 6 säkringar i hojen så det underlättar en hel del (jämfört med om bara en huvudsäkring eller bara ett par säkringar finns) så du kan börja med att mäta läckströmmen och konstatera om den är onormal, >>1-2mA.
Sedan rycka ut en säkring i taget och se när mätvärdet går ner till omkring 0, då vet du i alla fall vilken ledningsdel som ev. orsakar läckströmmen.
(Alternativt rycker man alla från början - håll reda på var de satt! - och sedan stoppa in en och en tills värdet skjuter i höjden.)
När man kostaterat vilken säkring det rör sig om kan man börja rycka snabbkopplingar, etc. för att att hitta orsaken. Systematisk felsökning förkortar felsökningstiden avsevärt.

Skulle felströmmen inte visa sig vara onormal kan felkällan bero på dåligt batteri eller att den inte laddar korrekt (om du varit ute och kört = drar ur batteriet endast under körning) eller att den bara drar onormal läckström när tändningen är på.

Bifogat

• CBR954RR_fuses.JPG
    CBR954RR_fuses.JPG
    14.4 KB · Visningar: 77
Jag kommer å bli elproffs nu ju:lol
Saken är att jag inte kört alls pga vädret. Förra ägaren nämde att batteriet var tomt och att han laddat det men inte visste mer:rolleyes:
och jag, godtrogen som man är reagerade inte...:va
och batteriet bytte jag.
så jag gissar helt klart på någon läckström då...

ska gå på det hela imorgon eftermiddag.

vad är troligast sen då? någon avskavd/blottad kabel eller?

Last edited:
kan tillägga att jag lämnade hojen på honda utanför helsingborg för service, de säger att det var en kortslutningen eller nåt i dödarknappen typ:confused:

jaja nu ska det funka iaf :tummenupp

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...