954 dör å blir svårstartad..

Okaay.. tackar de får ja ta å kolla upp imorgon :)

Om det ser ut sådär så kan man ta och rengöra å ta bort bränt plast. Är den bränd så kan de va svårt att dra isär kablarna. Eller så kan du kapa kablarna och helt enkelt ta bort den där dåliga plastkiten och fixa eget "fäste" mellan kablarna
 
Tjena Peter! Åker själv en 954.. tänkte ta stiften idag med, dags att byta. Men hur i hela friden får du ur dem? sitter ju en förbannad balk precis över :huvet
 
Jo de köper ja nog lite mer att den surar ner sig. Den har insprut, lamb sond har den inte va ja sett under min ägo iaf :P

Va de när ja tog av luftboxen å lät den gå lite så kvävde den sig inte iaf av vevhusventilationen.. Men ändå svårstartad varm..
Låter som ja ska kolla stiften här snabbt iaf..

Ny stift kommer den säkert må bra av. Men låter som något är lite lurt. Kan vara något så enkelt att insprutningen har varit lite seg nu efter vintern och inte gjort en riktig dimma av bränslet som sedan börjat denna onda cirkel.

Om den nu inte har O2 sensor så finns det lite annat som kan få den att gå sur vid varm motor tex tempsensor. Med andra ord, motorn tror fortfarande att den är kall.

Du har inte märkt någon förhöjd bränsleförbrukning?
 
Tjena Peter! Åker själv en 954.. tänkte ta stiften idag med, dags att byta. Men hur i hela friden får du ur dem? sitter ju en förbannad balk precis över :huvet

jag fick ur dom med en tändstiftshylsa, förlängare och spärrhandtag. det krävs mycket tålamod! jag använde liknande verktyg:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Motor/Tandstiftsnyckelsats-10980/
min förlängare är formad som en mutter i hon-ändan och där kunde jag använda skiftnyckel eller ringnyckel istället för spärrhandtaget. jag vet inte hur orginal-verktyget ser ut till dom hojarna, men den där balken vill man såga av varenda gång man skruvar med dom där honda-modellerna.

MVH Phille
 
Kan man se insugningslufttemperaturen på en såndär honda? Tänkte om den visar -10 när det är +grader då fetar den säkert på extra?
 
jag fick ur dom med en tändstiftshylsa, förlängare och spärrhandtag. det krävs mycket tålamod! jag använde liknande verktyg:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Motor/Tandstiftsnyckelsats-10980/
min förlängare är formad som en mutter i hon-ändan och där kunde jag använda skiftnyckel eller ringnyckel istället för spärrhandtaget. jag vet inte hur orginal-verktyget ser ut till dom hojarna, men den där balken vill man såga av varenda gång man skruvar med dom där honda-modellerna.

MVH Phille

Okok tack :)
Är det 16 mm som gäller eller?
 
Okok tack :)
Är det 16 mm som gäller eller?

inga problem!
ja, jag har för mig att det är 16mm. se till att stiften kommer ner rakt så du inte drar sönder gängorna i topplocket. det är bara mjuk aluminium så det håller inte för misshandel precis.
förresten så kan en magnet-penna och några tänger (typ radiotång/spetstång) kanske komma till användning. det är riktigt ont om utrymme tack vare den där balken.

MVH Phille
 
Ja då har ja precis fått bytt stiften.. hur billigt som helst :huvet
Men nu e de alla möjliga fel.. Kan ja ha glapp nånstans där under..
beter sig olika från start till start nu..

Startar.. å har ingen tomgång samt går oroligt.. sen tänder sig oljelampan å tomgången kommer tillbaka.. (olja finns i rätt nivå)
sen startar den å går men kommer nån kanske felkod? Oljelampan går återkommande 2 blinkningar..

Tacksam för alla tips :P
 
Ja då har ja precis fått bytt stiften.. hur billigt som helst :huvet
Men nu e de alla möjliga fel.. Kan ja ha glapp nånstans där under..
beter sig olika från start till start nu..

Startar.. å har ingen tomgång samt går oroligt.. sen tänder sig oljelampan å tomgången kommer tillbaka.. (olja finns i rätt nivå)
sen startar den å går men kommer nån kanske felkod? Oljelampan går återkommande 2 blinkningar..

Tacksam för alla tips :P

kolla så att du har fått tillbaka alla vakum-slangar. jag missade själv en vakum-slang vid en förgrening på en 954 en gång och den hade problem med tomgången och oljelampan började lysa efter en stund.

MVH Phille
 
Ja fasen.. ja va för snabb på å ta en kaffepaus i skruvandet där.. När ja gick ut igen sååg ja rätt snart den lilla slangen ja missat..

Å nu tror ja fasen den blivit bättre... Får ju bli fler tester när de finns tid :P
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top