954 dör å blir svårstartad..

R1peter

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Götene
Hoj
Honda CBR 954 Fireblade
Tog mej premiärtur på hojen idag :)

Men hörde lite bludder nån gång..
Tänkte de berodde på mitt egenbyggda avgas..

Men sen fanns det ingen tomgång.. När den dog gick den ej starta me startmotorn.. fick springa igång den.
Tog mej hem å tänkte att de va avgasventilen som sket sig ihop me mitt system så satte på original men det är precis samma sak nu..

Nån kallstartventil eller nåt som jävlas med mej?

En hoj brukar ju bara gå å gå :P
 
Vad är en kallstartventil för nåt?:va
 
Jadå det är de bra kräm i, startar utan problem när den är kallare..

Men när den kommer upp i runt 80 grader så försvinner tomgången ock vill ej starta lätt då..
 
Slut ström i batteri? Paj generator? Dåligt me soppa? Kommit åt dödarknappen?
 
Superfärsk, va halvtrög å starta efter ja tankade men tänkte inte mer på de just då..

Men nu har ja skruvat lite, tog av luftfiltret å starta sen lite, upptäckte då att de rök väldigt, är de måttsytt med vevhusventilation kanske? Hur funkar sådan egentligen?
 
Om motorn dör efter du kört ett tag kan det bero på att det inte kommer in luft i tanken. Öppna tanklocket ock kolla om det gör saken bättre. Ganska vanligt problem.
 
Hade samma problem på min 954 02 tjuvstannade,, när jag stängde av den i 5 minuter kunde han vara skitdum. Den är känlig på batterispänningen sa någon och då bytte jag till ett orginalbatteri och den blev bättre. Men som jag själv funderade på så var jag inne på nått bränsle problem.

Prova att ha laddare på när du har den i garaget,,, alltid,,, mitt tips.:hej
 
Har inte kollat stiften än men gör de imorgon.. Men tycker det ryker mycket ut vevhusventilationen bara.. Batteriet har mycke att ge tycker ja.. Men visst ja ska inte utesluta nåt.. Ventilerna borde va ok.. Inte service riktigt än..
 
Att det ryker mycket från vevhusventelationen efter att hojen har ståt hela vintern är inget ovanligt. Nu såklart inom måtlig gräns såklart.

Känns mer som att hojen surar. Jag är lite osäker på dessa hojar men är det insprut eller förgasare? Har den lamb sond?

Du skriver att den har ett hemmabyggd system. Har den powercommand eller omstyckade förgasare?
 
Jo de köper ja nog lite mer att den surar ner sig. Den har insprut, lamb sond har den inte va ja sett under min ägo iaf :P

Va de när ja tog av luftboxen å lät den gå lite så kvävde den sig inte iaf av vevhusventilationen.. Men ändå svårstartad varm..
Låter som ja ska kolla stiften här snabbt iaf..
 
Nu har ja mekat hele dan igen..
Laddat batteriet. kollat å gjort rent stiften..
Så nu går den.. Dock ändå lite trögstartad än när den är varm.. men känns som bra kräm i batteriet för ja kan mala på bra länge utan att de sackar.
Men ska bli nya stift ändå, kanske kan va de ändå.
 
Ta av föraresätet och kolla kabeln som går från regulatorn så att det inte ser ut såhär typ. Ganska vanligt fel på cbr.
21304d1362371880-4th-gen-r-r-alternator-swap-image.jpg
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top