95 eller 98 oktan

Wilhelm

Ny medlem
Gick med
10 Dec 2004
Hoj
gsxr 1000 k7
Vad kör ni era sporthojar på 95 eller 98 oktan.
O ni som har mappat era hojar i bänk med powercommander
vad har ni kört på för oktan då,tänkte om ni har sett någon
stor skillnad om en del har bänkat med 95 o andra med 98

98/99 men min är mappad och injusterad för det och för miljöbränsle.

Generellt är väl alla nyare hojar inställda för att gå på 98/99 och de stackars 20-30 ören det skiljer är försummbart så kör det tillverkaren rekommenderar

Tror att dom flesta hojar är optimerade för 95 oktan (t.ex. finns inte 98 och högre på alla marknader) men håller med ovanstående talare att det vettigaste är att för standardhojar gå på vad hojtillverkaren rekommenderar, högre oktan är så är oftast att slänga pengarna i sjön (ger inte högre effekt), lägre är inte bra för hojen.

Finns MASSOR av trådar om detta.

95 till hojen, 98 till bilen som är optimerad för det. dumt att riskera att motorn spikar å diverse. Å vad gäller kostnaden så känns de nästan som dom tar ut varandra, de e lite dyrare med 98 men man kommer lite längre på varje tank, så..

Jag tankar 95 i turbohojen. Laddar 1,6 bar på det och det går fint :)

95 till hojen, 98 till bilen som är optimerad för det. dumt att riskera att motorn spikar å diverse. Å vad gäller kostnaden så känns de nästan som dom tar ut varandra, de e lite dyrare med 98 men man kommer lite längre på varje tank, så..

Gör man? Kommer man verkligen längre på en tank 98?

Det kalorimetriska värmevärdet är identiskt för 95 respektive 98-oktanig macksoppa.

Det kalorimetriska värmevärdet är identiskt för 95 respektive 98-oktanig macksoppa.
Men du får räkna med placeboeffekten...

min hoj gör 270kmh med 98okt och 255kmh med 95okt!!!...Lovar!

När det gäller att få ut maximal effekt tror jag inte att det finns någon anledning att tanka annat än 95 oktan på en standard inställd motorcykeln från fabrik.

Sedan v-power kom ut på marknaden har jag tankat motorcykeln med det. Ska tydligen vara ett renare bränsle med färre skadliga tillsatser. Är inte tillräckligt insatt för att säga att så är fallet. Mycket möjligt att man gått på marknadsföringen och det som skrivits i olika artiklar i samband med introduktionen av bränslet i Sverige. Resonerar så att motorcykeln körs relativt få mil per år så den ökade kostnaden har ingen betydelse i det stora hela. Klen tröst kanske.

I tester av v-power på bilar var det i stort sett endast är turbo bilar som kan dra nytta av mer effekt på grund av det högra oktantalet jämfört med t ex 98 oktan och 95 oktan. Vi pratar ändå om relativt liten effektökning.

Jag tror att kallare klimat ökar effekten ännu mer än val av bränsle. Jag tycker mig märka en markant skillnad när det är kallt ute jämfört med under sommarmånaderna.

Ett av Shells argument att tanka v-power var att förbrukningen skulle vara mindre jämfört med 95 och 98 oktan. Jag jämförde alla tre oktantalen och märkte inte någon märkbar skillnad. Körde samma sträcka flera dagar i veckan där jag anammade samma körstil för att inte det skulle fälla avgörandet. Tyckte dock att motorn gick bättre på v-power, men det var nog mest fråga om inbillning. Vi pratar om ytterst små skillnader.

Ska man ge något råd är det att följa tillverkarens rekommendationer. Då är man aldrig fel ute.

Emedan motorer med knackningssensor optimerar tändkurvan efter oktantalet, så är det nog möjligt att få effektivare förbränning med högre oktantal.
I riktiga världen, där jag bor, så är dessa motorer egentligen konstruerade för 98+ oktan, men kompenserar för sämre bränsle.
Det brukar anges olika motoreffekter beroende på vilket bränsle du kör på.
Har aldrig sett olika förbrukningssiffror angivna på samma kriterier.
Men: Visst är det möjligt!

Volvo v70 170hk motorn mätte effekten och förbrukningen med 98 på de specar som stod i boken,kunde men hitta om man läste nogrant,men utsläppen med 95......någon anledning fanns det väl.

Henrik

Följande finns att läsa i Bike nr 6 2007...
Två hojar testade i bänk Suzuki GSX-R 600 -05 1100mil å en Ducati 750 SS -03 2600mil.
"De uppmätta skillnaderna var försvinnande små, så små skillneder i effekt kan uppstå av olika andra skäl. Hur liten skillnaden var visar följande mätvärden: Ducatin gav 64,5 hästar ST1:s 98-oktaniga bensin och 64,9 hästar med Shells V-Power. Med macken Nestes 95 oktaniga bensin uppmättes liknande resultat; 64,6 hästar. Skillnaderna var lika små med Suzukin som jämförelseobjekt. Shells 95 oktan och ST1:t 98 oktan gav 105,6 respektive 105,9 hästar. Nestes 95 och 98 oktaniga bensin 106,8 respektive 106 hästar. Också resultatet med Shells V-Power gav resultat i samma storleksordning; 106,6 hästar."

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti