95,96 eller 98??

MaScoot

kast me' liten bomullstuss
Gick med
24 May 2005
Hoj
Triumph Speed Triple 2013, Honda Fireblade 954rr 2003
Vad kör ni på för soppa? Har hört vissa som tycker att cykeln går bättre på 98 t.ex. Själv kör jag på 95.

Varför skulle hojen gå bättre med högre oktan?
Någon som kan upplysa en kis med nollkoll?

Detta har avhandlats tidigare på forumet.
Resultatet? Tja, ngr är fortfarande osäkra, ngr tankar 95 och hävdar att ngt annat är helt :kocko .
Sedan finns det dom som jag som tycker sig uppleva en skillnad på 95 och 98 och tankar därför 98.
Men effekt vinner man knappast, jag tycker mig märka en skillnad i gången på min bike.
Inbillning eller fakta, ja det kan man undra, mäta upp ngn skillnad på en standardknarr kan man nog inte.
//Tobbe

Först, en sökning borde resultera i tiotals trådar inom samma ämne, en snabb sammanfattning följer:

Högre oktanvärde brukar vanligtvis innebära mindre energi per volymenhet. Går hojen bra på 95 ska du fortsätta med 95, knackar den på 95 så byter du upp dig så att den inte gör det längre så skonar du motorn. Oktanvärdet är bara ett värde på hur tålig soppan är mot höga tryck och värme. 100 oktan innebär att soppan är lika beständig som en blandning av 100% iso-oktan och 0% n-heptan, detta räknas antingen fram eller testas i en motor med variabel kompression. 98 oktan kan alltså ge en effektvinst förutsatt att du har en motor vars kompression är så hög att den inte nöjer sig med 95, först då får du en effektvinst.

MaScoot skrev:
Vad kör ni på för soppa? Har hört vissa som tycker att cykeln går bättre på 98 t.ex. Själv kör jag på 95.

Varför skulle hojen gå bättre med högre oktan?
Någon som kan upplysa en kis med nollkoll?
ja kör på 98 byte från 95 känns som den går renare från 98

Vilken knapp ni trycker på vid pumpen spelar ingen roll, pumpen tar från samma bensintank :rofl :D

Motarden får 98 och bilen får nöja sig med 95 man kör ju ingen ferrari :3freak

Kör 95 på hojen och 98 på bilen, ska testa 98 på hojen också. Hur låter det när motorn knackar? (min hoj låter lite tack-tack-tack-tack, när den blivit varm)

Moderna hojar har knacksensor (hoppas jag iallafall) Då anpassar de tändningen ifall de känner av att den spikar = lite lägre effekt
Vill man vara säker på att den går så bra den kan så är 98 lämpligt, men 95oktanigt skadar inte om den har knacksensor.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman