Laddad efter en 4:e-plats i SM i KM på Sviestad samt en jävligt överaskande 3:e plats på regnracet i R600 på Anderstorp fick jag precis höra att min partner in crime, Jan Odeskog, bestämt sig för att köra. Gött! Hade tidigare i veckan lyckats få tillstånd att låna tjenens mosters ministuga vid Falkenbergs strand så helgen var bäddad för ett liv av lyx och spänning! Vi kom överens om att dra runt 19:00 på torsdagseftermiddagen så jag åkte hem lite tidgare efter jobbet för att kunna packa kärran med all bråte man ständigt släpar med sig på sådan här tillställningar.
Strax innan Jönköping (vi startade i Linköping) så nämner Janne att han glömt vattendunkar att binda ner tältet med.
- Tältet? Jävlar, TÄLTET! Det har jag nog glömt, hehe...
Efter lite diskussion vid macken i Jönköping så inser vi att vi har tre alternativ. Klockan är nu nio på kvällen.
1. Vända och hämta tältet, komma fram till Falkenberg vid 02-03 på natten. Inte så lockande.
2. Hämta tältet imorgon innan första träningen som var 12:05. 5 timmars extra bilresa. INTE så lockande.
3. Skita i tältet och hoppas att det inte regnar. www.yr.no var inte jättepositiv till den idén.
Vi sket i tältet. Det får låta bli att regna helt enkelt! Orka köra i regn ändå, liksom! Väl framme i Falkenberg klockan 12 var det beckmörkt. Vi insåg att det fanns tusen likadana stugor på samma ställe. Vi letade efter nr.19.
- Här är nr 10!
Går en stuga bort.
- Här är nr 51... Jag tror inte de här numrena är speciellt systematiskt ditsatta.
20 min senare hittade vi tillslut rätt stuga och kunda snuggla in oss. Sjukt bra var den iaf!
Fredag morgon, vaknade av solen, in i bilen, åka förbi ICA och handla, ta ut 500 som var maxbelopp och inse att man har EXAKT 600 i plånboken vilket är vad träningen kostar. Skitbra! Mot banan! Betalar träning, ser Mr.Fiver stå där.
- Körde du på Anderstorp?
- Ja?
- Bra, skriv här så får du lite pengar.
- Ok? Aha! Fett bra, lunchpengar också!
Vänta, vänta, vänta... -> klockan slår 12:05. Åker ut på banan. Jag hade innan kollat banskissen lite och nån film från en gatkörning på Falkenberg så jag trodde jag hade lite koll. Det hade jag inte. Jävlar vilken skum bana!
Först hade vi chikanen som var hur tvär som helst, sen kom bergodalbanehögern (tm) som var sjuuk! Vänster, höger, upp för en backe och sen in i snabbhögern (tm), liiite vänster in i nerförsbacke och sen höger följt av högerknix ut på rakan igen. Hela det första passet kände man sig helt vilse! Hur faan kör man den här banan egentligen?! 
Efter mycket spekulation och diskuterande och tittande på hur andra valde spår så trodde vi vi hade hittat något. Körde ut på andra träningspasset. Fick in ett bra flyt i vissa kurvor medan man bara kämpade sig igenom vissa andra. Speciellt snabbhögern hade jag problem med att göra bra spårval i. Det kändes som alla körde mycket fortare där. När jag kom in efter andra passet hittade jag en liten TV som visade tider. Gött! Kollade och letade efter mig själv.
- Var fan..., oj! Tredje bästa tiden med 49.528! JÄVLAR DU! Pallplats, here I come!
Efter mycket drömmande om pokaler och jubel gav vi oss ut mot förarmötet som var en liten dramatisk tillställning.
Anyway, det var ju kvaldags och kval ska köras på "nya" däck. I det här fallet var det verkligen ett nytt däck. Bak alltså. Fram fick sitta kvar. Ut på kval! Kändes bra, bättre än tidigare. Förbättrade tiden till 49.131 men det räckte ändå bara till en 8:e plats. Några snikon hade tydligen inte varit med på träningen eftersom de redan kunde banan och kvalade in en hel sekund före trean. Pallplatsen kändes beyond reach. Men men...
Startstrategin sen Anderstorp funkade bra då så jag tänkte att jag kör den igen. Dvs, bomba in i första kurvan och plocka några placeringar där. Sagt och gjort, var 4:a in i första kurvan men blev lite trängd. Ner på 5:e plats och in mot bergodalbanehögern. Tvekade lite. 6:e plats.
- Men va faan!
De av er som läste rapporten från Anderstorp kanske minns att jag sa att jag inte var jättebra på att hitta egna spår men en jävel på att härma andra. Still true.
När jag väl var omkörd av någon som körde fortare än mig var det bara att härma. Hängde på bra ett par varv och var nära ut på start och mål. Ner mot chikanen gick jag ut på högersidan och bromsade seent! 5:e plats! Två varv senare, samma sak. 4:e plats. Men nu började det bli ansträngande att köra. Det kändes som det gick långsammare och långsammare hela tiden och jag fick kämpa mer och mer för att hålla mig inom spårvalen eller ens på banan. Jag kände på mig att någon låg bakom och kände min fislukt. Jag hade rätt. Ombromsad in i chikanen.
- Fan, det där är ju min grej! tänkte jag men orkade inte riktigt hänga på.
Ett par varv senare hände samma sak igen. 6:e plats. Runt varv 15 började jag känna att bakhjulet drev rätt mycket utåt i högern innan knixhögern. Såg på hojen innan mig som gjorde precis samma sak och ritade feta spår i asfalten längs hela utgången. Det ska nog vara så då, tänkte jag. Slutade som 6:a. Ingen pallplats men fett nöjd ändå!
Söndag. Halva söndagen gick åt till att spekulera om vädret. Vädret var ju extra viktigt för oss som inte hade ett tält att ta skydd under.
Men yr.no hade skärpt till sig och flyttat regnet till 18:00, tidigast. Bra jobbat, norrmän!
Till kvalet hade jag kollat lite på mitt bakdäck och det såg lite sådär ut. Att sladda ut ur kurvorna kanske inte är att föredra ändå. Jaja, det får duga. Ut på kval, förbättrade tiden till 48.746, typ samma som bästa på racet, men hamnade ändå på 8:e plats igen. Andra hade visst också lärt sig något. Skit också! Hade dessutom fortfarande inte fått till snabbhögern och mitt bakdäck verkade vara på upphällningen. Sladdade mer och mer ut ur högern innan knixen och hade börjat sladda in i bergodalbanehögern också. Under lunchen träffade vi på Johan Thell och Heino Karkkonen och jag beklagade mig lite över mitt bakdäck och berättade om min plan att vända på det. Vänstersidan var fortfarande helt ok men högersidan var slut. Men man kör ju mest åt höger ändå. Heino berättade att han hade bytt däck hos TL Racing innan och att det han bytte ifrån inte var speciellt slitet, det kanske var bättre än det jag hade? Sagt och gjort, vi gick bort till TL och letade igenom skräphögen och hittade vad som troligen var hans däck. Skitfint! tänkte jag! Mycket bättre än det jag hade! Dessutom var det mönstrat så jag kände mig lite som en SST-förare.
Under resten av eftermiddagen diskuterade jag spårval med Janne och Lena. Fick lite tips från Lena på snabbhögern och från Janne på vänstern innan snabbhögern. Dessa visade sig vara BRA tips!
RACE! Målet denna gång var att göra en likadan start som förra gången fast utan att bli trängd.
GRÖNT!
Full rulle ner för backen, hängde med bra. Hamnade på yttern och valde att bromsa rätt sent. 5:a in i första sväng! Yeah!
Denna gång lyckades jag hålla placeringen också! Dubbelyeah! 
Fick häng på framförvarande och tog honom i inbromsningen till chikanen på nästa varv. 4:a! Började få flyt, bakdäcket funkade skitbra (Tack Heino!
), spårvalen gick bra och snabbhögern gick snabbt! Närmade mig tredjeplats och efter lite kämpande kom jag om där också. Efter ca. 14 varv (tror jag) lyckades jag tillslut ta mig upp på en andraplats. Robert Mattson (#35) som ledde var ganska långt borta men inte onåbar. Började satsa! Samtidigt började det komma varvningar också. Här gäller det att inte fastna bakom någon samtidigt som man kan tjäna rätt mycket om någon annan fastnar. Gör några lite våghalsiga omkörningar (yttern i snabbhögern, yttern i högerknixen) för att hänga på och efter ett riktigt bra 19:e varv har jag Robert 40 meter framför mig på startrakan. Går över krönet, släpper gasen och börjar bromsa. Märker att jag tar ifatt rätt mycket, släpper bromsen och glider fram en bit för att sedan bromsa så hårt jag vågar nästan ända in till apex i högern in i chikanen. I vänstern i chikanen är jag nu 3 meter bakom Robert.
- I inbromsningen efter snabbhögern tar jag honom! tänkte jag.
Höger, in i bergodalbanehögern, ligger så mycket jag orkar och kör så fort jag vågar. Framhjulet guppar till lite. Helt plötsligt försvinner hojen under mig och jag kanar rakt ut i gräsmattan. Tänker: Lek sköldpadda på rygg, upp med ben och armar! Funkar rätt bra men tillslut slår jag runt och tumlar lite i gräset. Har lite ont i ryggen men vill komma bort från banan. Reser mig upp, går några steg men måste sätta mig ner igen för att det bränner i ryggen. Sätter mig på knä, slår knytnävarna i backen och skriker "FAAAAAAN!!!"
. Vänder mig om och ser på när de andra kör förbi. Funkisarna kommer fram och kollar hur det är med mig och nu har smärtan i ryggen nästan försvunnit. Hojen verkar ha voltat en del för jag la mig på högersidan men den har en fet buckla i tanken på vänster sida och vänster clip-on är avbrutet. Framkåpan är rätt illa och staget till framkåpan mos. Ljuddämparfästet gick av vid ramen.
Efter lite spolplatsarbete så konstaterar jag att jag ändå gjorde rätt som försökte nå förstaplatsen. Hade jag nöjt mig med en andraplats och aldrig försökt ta förstaplats så hade jag ångrat mig i efterhand. Second is first looser, som det heter.
Nu gjorde jag iaf. vad jag kunde. Man kan ju också trösta sig med att det är långt till nästa race så jag ska nog hinna laga hojen. Jag har ju massa glasfiber kvar i garaget sen jag krashade på Anderstorp iaf.
Allt som allt tycker jag ändå det var en rätt lyckad helg! Visst, jag krashade men nu vet jag iaf. att jag har chans på bra placeringar, även med däck från TL:s skräphög! 
Syns på Gälleråsen!
Mvh Björn
Strax innan Jönköping (vi startade i Linköping) så nämner Janne att han glömt vattendunkar att binda ner tältet med.
- Tältet? Jävlar, TÄLTET! Det har jag nog glömt, hehe...

Efter lite diskussion vid macken i Jönköping så inser vi att vi har tre alternativ. Klockan är nu nio på kvällen.
1. Vända och hämta tältet, komma fram till Falkenberg vid 02-03 på natten. Inte så lockande.
2. Hämta tältet imorgon innan första träningen som var 12:05. 5 timmars extra bilresa. INTE så lockande.
3. Skita i tältet och hoppas att det inte regnar. www.yr.no var inte jättepositiv till den idén.
Vi sket i tältet. Det får låta bli att regna helt enkelt! Orka köra i regn ändå, liksom! Väl framme i Falkenberg klockan 12 var det beckmörkt. Vi insåg att det fanns tusen likadana stugor på samma ställe. Vi letade efter nr.19.
- Här är nr 10!
Går en stuga bort.
- Här är nr 51... Jag tror inte de här numrena är speciellt systematiskt ditsatta.
20 min senare hittade vi tillslut rätt stuga och kunda snuggla in oss. Sjukt bra var den iaf!
Fredag morgon, vaknade av solen, in i bilen, åka förbi ICA och handla, ta ut 500 som var maxbelopp och inse att man har EXAKT 600 i plånboken vilket är vad träningen kostar. Skitbra! Mot banan! Betalar träning, ser Mr.Fiver stå där.
- Körde du på Anderstorp?
- Ja?
- Bra, skriv här så får du lite pengar.
- Ok? Aha! Fett bra, lunchpengar också!

Vänta, vänta, vänta... -> klockan slår 12:05. Åker ut på banan. Jag hade innan kollat banskissen lite och nån film från en gatkörning på Falkenberg så jag trodde jag hade lite koll. Det hade jag inte. Jävlar vilken skum bana!

Efter mycket spekulation och diskuterande och tittande på hur andra valde spår så trodde vi vi hade hittat något. Körde ut på andra träningspasset. Fick in ett bra flyt i vissa kurvor medan man bara kämpade sig igenom vissa andra. Speciellt snabbhögern hade jag problem med att göra bra spårval i. Det kändes som alla körde mycket fortare där. När jag kom in efter andra passet hittade jag en liten TV som visade tider. Gött! Kollade och letade efter mig själv.
- Var fan..., oj! Tredje bästa tiden med 49.528! JÄVLAR DU! Pallplats, here I come!

Efter mycket drömmande om pokaler och jubel gav vi oss ut mot förarmötet som var en liten dramatisk tillställning.

Startstrategin sen Anderstorp funkade bra då så jag tänkte att jag kör den igen. Dvs, bomba in i första kurvan och plocka några placeringar där. Sagt och gjort, var 4:a in i första kurvan men blev lite trängd. Ner på 5:e plats och in mot bergodalbanehögern. Tvekade lite. 6:e plats.
- Men va faan!
De av er som läste rapporten från Anderstorp kanske minns att jag sa att jag inte var jättebra på att hitta egna spår men en jävel på att härma andra. Still true.

- Fan, det där är ju min grej! tänkte jag men orkade inte riktigt hänga på.
Ett par varv senare hände samma sak igen. 6:e plats. Runt varv 15 började jag känna att bakhjulet drev rätt mycket utåt i högern innan knixhögern. Såg på hojen innan mig som gjorde precis samma sak och ritade feta spår i asfalten längs hela utgången. Det ska nog vara så då, tänkte jag. Slutade som 6:a. Ingen pallplats men fett nöjd ändå!

Söndag. Halva söndagen gick åt till att spekulera om vädret. Vädret var ju extra viktigt för oss som inte hade ett tält att ta skydd under.

Under resten av eftermiddagen diskuterade jag spårval med Janne och Lena. Fick lite tips från Lena på snabbhögern och från Janne på vänstern innan snabbhögern. Dessa visade sig vara BRA tips!
RACE! Målet denna gång var att göra en likadan start som förra gången fast utan att bli trängd.
GRÖNT!
Full rulle ner för backen, hängde med bra. Hamnade på yttern och valde att bromsa rätt sent. 5:a in i första sväng! Yeah!

- I inbromsningen efter snabbhögern tar jag honom! tänkte jag.

Höger, in i bergodalbanehögern, ligger så mycket jag orkar och kör så fort jag vågar. Framhjulet guppar till lite. Helt plötsligt försvinner hojen under mig och jag kanar rakt ut i gräsmattan. Tänker: Lek sköldpadda på rygg, upp med ben och armar! Funkar rätt bra men tillslut slår jag runt och tumlar lite i gräset. Har lite ont i ryggen men vill komma bort från banan. Reser mig upp, går några steg men måste sätta mig ner igen för att det bränner i ryggen. Sätter mig på knä, slår knytnävarna i backen och skriker "FAAAAAAN!!!"

Efter lite spolplatsarbete så konstaterar jag att jag ändå gjorde rätt som försökte nå förstaplatsen. Hade jag nöjt mig med en andraplats och aldrig försökt ta förstaplats så hade jag ångrat mig i efterhand. Second is first looser, som det heter.

Syns på Gälleråsen!
Mvh Björn