929-tråden

Nu är 929:an borta så om någon är i behov av ett svart Bagster tankskydd så skicka ett PM.
Har lagt ut en annons.

Vart köper jag billigt och bra drivpaket till hojen min? Vill gärna gå ner en kugg fram dessutom. Hittar kedjor och drev i alla prisklasser så det är svårt att veta på vilken nivå jag ska lägga mig... :va

edit: Jag beställde värstingpaketet från addemoto.se inkl. guldkedja såklart... :)

Last edited:
Tja Jag har en fråga om min 929. Det kommer ett rasslande/hackande ljud vid gaspådrag men slutar rassla vid jämn gas? Kopplingen och växellådan fungerar utmärkt och den tar ingen olja. Kan det vara från vajer styrningen från avgassystemet? Har läst lite om att det kan låta illa men inte hur det låter:confused: Den har rullat 3800 mil kan det vara kamkedjan?

Är det förknippat med ett visst varvtal när du märker rasslandet?
Runt 3-4K varv?

Hej!

Har en Cbr 929 2001 som jag har kört sedan i mars. men nu senaste månaden som smällde ventilkåpspackningen, halvmånen.. skruvade av kåpan och rengjorde membran lite lätt och limmade fast packningen.

Den höll inte länge innan den small.. köpte en ny packning och gjorde rent membran och kollade så att det inte var igensatt nånstans.

Tänkte att allt var fixat nu men efter en stunds körning idag så small den nya packningen..

Är det någon som vet vad det är för fel? Tankar om att skrota sathelvetet finns

Hej

Ibland när jag ska starta hojjen så märker jag att pumpen inte går igång, är det någon som har varit med om samma sak? Är det glapp i tändlåset och/eller är det H.I.S.S en som spökar?

En lite äldre tråd men modellen finns ju kvar.
Står i valet och kvalet på att köpa en som har fått ett litet bekymmer med motorn.
Tändstiftet har "skjutits ut och tagit gängorna med sig" vilket låter som att en ny topp behövs.
Förutom toppen, kan en sådan stor misständning ha tagit med sig kolvringar och annat neråt?

Är det värt att köpa en, för att försöka leta upp ersättningsmotor, vilket börjar bli svårt, eller ska man bara gå vidare och skaffa en annan hoj som bara ska användas för bankörning till en rimlig kostnad?

954ans motor passar väl bolt-on om jag förstår det hela rätt.

😅hur har den som har hojen lyckats med den bedriften ? Kan kininet varit många friska gängor kvar om stiftet skjuts loss från toppen

En lite äldre tråd men modellen finns ju kvar.
Står i valet och kvalet på att köpa en som har fått ett litet bekymmer med motorn.
Tändstiftet har "skjutits ut och tagit gängorna med sig" vilket låter som att en ny topp behövs.
Förutom toppen, kan en sådan stor misständning ha tagit med sig kolvringar och annat neråt?

Är det värt att köpa en, för att försöka leta upp ersättningsmotor, vilket börjar bli svårt, eller ska man bara gå vidare och skaffa en annan hoj som bara ska användas för bankörning till en rimlig kostnad?

Gänginsats? Det finns för stift, kolla att hålet är mindre än borret som ingår i satsen

Men det borde väl vara något trasigt även neråt?
Jag kommer köpa den oavsett, för jag är inte smartare än så, men skillnaden på att gå söderöver ner i motorn eller bara byta topp är ju rätt stor i packningar och annat.

Men en Helicoil kan fungera, ifall att allt verkar som det ska längre ner i motorn också?

Nu finns det väldigt olika längd på stiftets gänga och har inte kollat hur det är med gänginsatser om de varierar i längd också. Insatser finns på Biltema, kullagret.se, Würth m.fl. - sök runt lite innan du bestämmer dig.
På en del ställen sägs (och visas) hur man borrar o gängar med infettade borr o gängtappar med toppen på plats - inte riktigt min melodi, själv skulle jag jobba med lös topp.
Likaså att man borrar med handborrmaskin, gillar inte det heller, men det går om man är petig. Sitter hålen rakt ner så kan man lätt fixa med en pelarborr/fräs. Sitter de snett in mot förbränningsrummen så är det antingen handborr eller att spänna upp på vinkelhylla (mekverkstad i närheten??)
Vet man inte vinkeln stiftgängan har mot förbränningsrum så är det lite pilligt men finns flera metoder

file:///C:/Users/bengt/Downloads/Helicoil%20Bilreparation.pdf sidan 9 - olika längder att välja på

Det ska den göra, det satt en 954-motor i min 929a som jag hade för många år sedan och enligt föregående ägare passade den utan modifieringar.

Last edited:
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back