929-tråden

byte av oljefilter

satt och läste i bruksanvisningen för min cbr 929, där stod det att man behöver ett specialverktyg för att lossa på oljefiltret!

Vad är detta för verktyg?
 
satt och läste i bruksanvisningen för min cbr 929, där stod det att man behöver ett specialverktyg för att lossa på oljefiltret!

Vad är detta för verktyg?

Sök på google på oljefilterverktyg så ser du. Men det behövs ju inta alltd, en polygrip eller liknande funkar ju också. tom handkraft kan räcka
 
Jepp. Annars kan jag ju bara kliva av hojen hemma.



En av dom ja. :yoparty



Så man ska inte ha bobins på en -00:a då! :confused:

Då får man borra

satt och läste i bruksanvisningen för min cbr 929, där stod det att man behöver ett specialverktyg för att lossa på oljefiltret!

Vad är detta för verktyg?


lossa oljefiltret gör man lätt med handen.
Har man glömt o tränna tar man som tidigare har sagts en rörtång eller polygrip.
 
Last edited:
är ett byte av luftfiltret ett stort mekjobb/ svårt?

Nope, allt du behöver avlägsna är 2st(Sexkants) skruvar för sadeln, 3(2st 8or, 1st 12a) för tanken. Sen kanske 10st med stjärnmejsel för att öppna luftburken. :tummenupp

Att tänka på är att när du lyfter tanken, så har du 2st "brickor/mojänger" som sitter i hålen för de två 8orna. När du lyfter tanken kan dessa brickorna trilla ur(neråt) och gärna lägga sig på någon osmart plats ovanpå motorn som är svåråtkomlig.
Så var med på dem! Du vet vilka jag menar om du är med lite när du lyfter tanken..
 
Last edited:
satt och läste i bruksanvisningen för min cbr 929, där stod det att man behöver ett specialverktyg för att lossa på oljefiltret!

Vad är detta för verktyg?
HAndkraft har dugit för mig, och drar du inte åt så jeffla hårt, så lossar det med handkraft el som ovan här skrev polygrip, värsta fall tryck igenom en skruvmejsel..
 
Styrlager CBR 929 -00

Tjena..

Är det ngn som vet vad det är för storlek osv på styrlagerna till CBR 929 -00 ??

Tänkte beställa via momentum men vet inte och hittar inga uppgifter på lagerna och hoppas ngn ligger på kanske ett artikelnummer ??

// Tobbe
 
satt och läste i bruksanvisningen för min cbr 929, där stod det att man behöver ett specialverktyg för att lossa på oljefiltret!

Vad är detta för verktyg?

Kör en mejsel rakt igenom filtret, ja så det går hål. Rätt igenom. Från ena sidan av hojen till andra, inte framifrån och rakt in i motorn... Då får du lite mer kraft i "vridet" :tummenupp
 
Har nån med koll lust sammanfatta skillnaderna i körupplevelse mellan de tidiga R1:orna och 929-Firebladen? Vilken upplevs som mest lättsvängd, ettrigast, mest race-mässig osv...?
 
Har nån med koll lust sammanfatta skillnaderna i körupplevelse mellan de tidiga R1:orna och 929-Firebladen? Vilken upplevs som mest lättsvängd, ettrigast, mest race-mässig osv...?

Min högst personliga åsikt är: R1, R1 och R1. Därmed inte sagt att 929an är dålig på något sätt. Har ägt båda men enda anledningen till att jag kör en CBR idag och inte en R1a är att Honda-försäkringen är billigare.
 
Min högst personliga åsikt är: R1, R1 och R1. Därmed inte sagt att 929an är dålig på något sätt. Har ägt båda men enda anledningen till att jag kör en CBR idag och inte en R1a är att Honda-försäkringen är billigare.

OK, jag tolkar det som att du tycker att R1:an är "mer" av de saker jag frågar efter, dvs. mer race-mässig osv?
 
OK, jag tolkar det som att du tycker att R1:an är "mer" av de saker jag frågar efter, dvs. mer race-mässig osv?

Ja. Men vad jag inte gjort är att sätta mig ner och jämföra torrvikt, hjulbas, gaffelvinkel, utväxling o.s.v. För mig o min kropp passar helt enkelt R1an bättre och upplevs både kompaktare och kvickare med bättre klipp i motorn.
 
Ja. Men vad jag inte gjort är att sätta mig ner och jämföra torrvikt, hjulbas, gaffelvinkel, utväxling o.s.v. För mig o min kropp passar helt enkelt R1an bättre och upplevs både kompaktare och kvickare med bättre klipp i motorn.

OK, tack. Maskinerna ser ganska lika ut på papperet, och det är därför jag frågar. :)
 
Jag har haft både R1 929a och 954a och skillnaden är jättestor mellan R1a och hondorna!!
R1an upplevs som snabbare eftersom den har en tendens att gå på bakhjulet i tid oh otid.
Hondorna går ej på hjulet om man inte provacerar.
Jag har aldrig blivit frånåkt på gata av en R1a när jag kört mina hondor!
Hondan är helt neutral i styrningen medan de tidiga R1orna är lite "trasiga" i styrningen om du ska köra lite snabbt.
Den enda nackdelen är att hondorna har lite sämre markfrigång på bana men nu talar vi endast bana och det börjar gå fortare än de alldra flesta nånsin kör.
Sammanfattning:
Vill du stunta köp R1a
Vill du köra kurvor köp hona!
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Back
Top