929 rr fireblade läcker olja..

jojon80

grussprut is da shit!!!
Gick med
8 Jul 2005
Hoj
ja 4 stycken!!!
Hej!
Min nyköpa fireblade -01:a trycker ut olja bakom den lilla runda kåpan som sticker ut på vänstersidan genom plastkåpan. :( Måste försöka fixa det här så fort som möjligt, vad sitter bakom kåpan och är det nåt man bör tänka på när man river den? Syns att förre ägaren har varit där med nåt packningsgegg och försökt också.

Nån som kan komma med några tips på det här? Är det här ett vanligt fel på cbr:en.. cykeln har ju bara gått 1800 mil. Men kåpan är bytt ser det ut som pga en omkullläggning..

tack för svar / johan

jojon80 skrev:
Hej!
Min nyköpa fireblade -01:a trycker ut olja bakom den lilla runda kåpan som sticker ut på vänstersidan genom plastkåpan. :( Måste försöka fixa det här så fort som möjligt, vad sitter bakom kåpan och är det nåt man bör tänka på när man river den? Syns att förre ägaren har varit där med nåt packningsgegg och försökt också.

Nån som kan komma med några tips på det här? Är det här ett vanligt fel på cbr:en.. cykeln har ju bara gått 1800 mil. Men kåpan är bytt ser det ut som pga en omkullläggning..

tack för svar / johan

Antar att det är generatorkåpan?? Köp en ny packning så håller det nog tätt!

MVH Martin

Där inne sitter generatorn. Det är bara att skruva ner, det kan droppa lite olja. Beställ en ny Honda orginal packning, kostar inget. Torka rent med thinner eller liknande på tätytorna innan du sätter ihop.

jaha... generatorn...? det hade jag aldrig listat ut.. måste man ur med all olja? inget mer man bör tänka på ?

men där borde väl inte vara olja vid generatorn :va isåfall läker det längre in mot motern kanske jag har fel kolla det riktigt först :banana för där bakom sitter isåfall sväng hjulet och det skall inte ligga i olja om jag tänker på rätt sido kåpa

Det är olja runt generatorn!

Lägg hojen på sidan!
Ta loss kåpan och byt packning som Turbotoken Heliac beskriver!
Lyft upp och åk allt vad du orkar!

Ha inga fingrar i kläm när du sätter tillbaka kåpan!
Den kan "sugas" in av magnetern på vevaxeln och nypas ordentligt har jag hört... :rolleyes:

Klarrrt!

tack för alla tips! ska ta itu med det här nu på en gång när jag fått så bra tips! Tackar å bugar :squid

Nyheter
Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis