929:a Klonkar/rycker när man lägger i vxl

Ryckutjämnarna kollar du enklast genom att ta tag i bakdrevet och dra det fram och tillbaka. Om du kan "vicka" drevet fram och tillbaka bör du byta ryckutjämnare. Jag hade liknande problem på min hornet. Bytte efter rekommendation motoroljan till Motuls olja. Nu är problemet borta!

Ryckutjämnarna kollar du enklast genom att ta tag i bakdrevet och dra det fram och tillbaka. Om du kan "vicka" drevet fram och tillbaka bör du byta ryckutjämnare. Jag hade liknande problem på min hornet. Bytte efter rekommendation motoroljan till Motuls olja. Nu är problemet borta!

Jag hade oxå rivit ner koppligen och inspekterat kopplingskorgen efter slitage och givetvis mellanskivorna och lamellerna.
 
Last edited:
När kopplingen är av kan du lägga stålskivorna mot en glasskiva och kolla om de är raka. Borde funka tror jag.

Är du lite inne på att stålplattorna skulle ha blivit skeva? I sånt fall kan kopplingen hugga en del.

Japp, precis. Glömde skriva det :död
 
Ryckutjämnarna kollar du enklast genom att ta tag i bakdrevet och dra det fram och tillbaka. Om du kan "vicka" drevet fram och tillbaka bör du byta ryckutjämnare. Jag hade liknande problem på min hornet. Bytte efter rekommendation motoroljan till Motuls olja. Nu är problemet borta!



Jag hade oxå rivit ner koppligen och inspekterat kopplingskorgen efter slitage och givetvis mellanskivorna och lamellerna.

ok,

Menar du att din gjorde likadant? och att problemet försvann när du bytte olja?

Kanske man ska byta olja och filter till att börja med och se om det försvinner.
 
Ryckutjämnarna kollar du enklast genom att ta tag i bakdrevet och dra det fram och tillbaka. Om du kan "vicka" drevet fram och tillbaka bör du byta ryckutjämnare. Jag hade liknande problem på min hornet. Bytte efter rekommendation motoroljan till Motuls olja. Nu är problemet borta!

Jag hade oxå rivit ner koppligen och inspekterat kopplingskorgen efter slitage och givetvis mellanskivorna och lamellerna.


Jag kan oxå rekomendera Motuls oljor har kört med det både i min gsxr, R1 och 929an. Och då har kopplingen fungerat perfekt.
 
Jag kan oxå rekomendera Motuls oljor har kört med det både i min gsxr, R1 och 929an. Och då har kopplingen fungerat perfekt.


Ok, drar iväg till bröderna nilsson i helsingborg idag efter jobb och ser om jag kan få fatt i lite motulolja och ett filter.

Surt om det inte hjälper och jag måste ge mig på kopplingen, då ryker den nya oljan igen.
 
öhhh kan du inte bara ta en ren pyts o slå oljan i då kan du ju använda den igen. jag tror inte på att det är oljan, den är bytt i våras o då skulle problemet ha kommit mycket tidigare. du får justera koplingen korekt om du justerar för mycket så slirara den när du gasser iväg, släpper du då lite på den så den inte slirar o det är samma klonk är tyvärr nock kopligen sliten o bör bytas
 
kolla så inte tomgången e för hög.
den behöver inte vara så mycket högre för att det ska klonka och rycka ordentligt när man lägger i växeln.
ryckutjämnarna fyller ingen funktion vid stillastående.
en motor ger ju kraft stötvis vid varje tändning, ryckutjämnarna är till för att jämna ut dessa ryck.
 
kolla så inte tomgången e för hög.
den behöver inte vara så mycket högre för att det ska klonka och rycka ordentligt när man lägger i växeln.
ryckutjämnarna fyller ingen funktion vid stillastående.
en motor ger ju kraft stötvis vid varje tändning, ryckutjämnarna är till för att jämna ut dessa ryck.



ok,

Ja, jag såg precis att 4l Motul helsynt racing olja kostar 869:- på bröderna nilsson. Kanska är bättre att lägga dom pengarna på en ny koppling?! Skulle ju gärna få konstaterat om det verkligen är kopplingen innan jag byter.
 
Jaha... En dunk motulolja och filter införskaffat.
Plugga verkstadhandbok ikväll och försöka lura fram lammeler/stålplattor för rengörning imorgon.

Är det någon som har stenkoll och har gjort detta innan så får ni gärna skriva en lathund/guide för hur jag ska göra. hade varit evigt tacksam....

Vågar liksom inte köra vidare när det smäller till som det gör när jag lägger i vxl
 
Jag hade problem med min 929:a i höstas, startade en tråd här och fick en massa tips på vad det kunde vara. Men så var det en som sa åt mig att köra till närmsta mc-verkstad och be dom testa hojen.

Mekanikern hoppade på hojen, körde 5 min. Sedan kom han tillbaka och sa vad felet var och gav mig ett pris på vad det skulle kosta att fixa...

Sålde den ist, berättade givetvis om felet...
Saknat den hela sommaren :(

Men som sagt, kör till närmsta mc-verkstad och be dom lyssna / testa....
 
Jaha... En dunk motulolja och filter införskaffat.
Plugga verkstadhandbok ikväll och försöka lura fram lammeler/stålplattor för rengörning imorgon.

Är det någon som har stenkoll och har gjort detta innan så får ni gärna skriva en lathund/guide för hur jag ska göra. hade varit evigt tacksam....

Vågar liksom inte köra vidare när det smäller till som det gör när jag lägger i vxl

Om du har verkstadsmanualen så ska det inte vara några problem. Men i stort sett är det väl följande:

-Tappa ur oljan?
-Lossa höger motorkåpa (se bild 1)
-Lossa tryckplattan med dom 5 guldfärgade bultarna med brickor och fjädrar på (bild 2)
-Tag av tryckplattan (bild 3)
-Tag ur lamellerna och stålskivorna (bild 4) lägg dom i ordning och återmontera i samma ordning, efter rengöring och kontroll.

Kontrollera även kopplingskorgen och tryckplattan efter synliga skador när du tagit isär kopplingen.

Detta är bara en förenklad beskrivning, men kanske kan underlätta lite.
Men följ verkstadsmanualen så blir det nog bra!
Och köp en ny packning till motorkåpan, för den går alltid sönder när man lossar den!
 

Bifogat

  • 20100810256.jpg
    20100810256.jpg
    243.9 KB · Visningar: 71
  • 20100810257.jpg
    20100810257.jpg
    245.3 KB · Visningar: 67
  • 20100810258.jpg
    20100810258.jpg
    243 KB · Visningar: 78
  • 20100810259.jpg
    20100810259.jpg
    242.6 KB · Visningar: 71
Last edited:
Det är inte säkert att han måste tappa ut oljan, har han tur räcker det med att han lutar hojen på stödet så rinner oljan över i vänster nedre halva.
Det är bara att kolla i oljefönstret, är där inget olja när hojen lutar och kopplingskåpan ligger över fönstret är det bara att öppna kopplingskåpa och plocka ut lamellerna som Mr_Firestorm skriver.

Jag tappar ALDRIG ur oljan när jag bara ska kolla kopplingen (lameller/stålskivor)…
 
Om du har verkstadsmanualen så ska det inte vara några problem. Men i stort sett är det väl följande:

-Tappa ur oljan
-Lossa höger motorkåpa (se bild 1)
-Lossa tryckplattan med dom 5 guldfärgade bultarna med brickor och fjädrar på (bild 2)
-Tag av tryckplattan (bild 3)
-Tag ur lamellerna och stålskivorna (bild 4) lägg dom i ordning och återmontera i samma ordning, efter rengöring och kontroll.

Kontrollera även kopplingskorgen och tryckplattan efter synliga skador när du tagit isär kopplingen.

Detta är bara en förenklad beskrivning, men kanske kan underlätta lite.
Men följ verkstadsmanualen så blir det nog bra!
Och köp en ny packning till motorkåpan, för den går alltid sönder när man lossar den!

På somliga cyklar, tex fzr1000, så behöver man inte tappa ur oljan för att byta lameller förutsatt att man ställer den på sidostödet, men cbr900 är kanske inte en av dom?
 
Last edited:
Detta har jag faktiskt aldrig tänkt på. Har bara tappat ur oljan direkt utan att kolla. Men har för mig att det var på min R1 -02 som man inte kunde göra så. Men sätter ett ? på att tappa ur oljan...
 
Jag hade problem med min 929:a i höstas, startade en tråd här och fick en massa tips på vad det kunde vara. Men så var det en som sa åt mig att köra till närmsta mc-verkstad och be dom testa hojen.

Mekanikern hoppade på hojen, körde 5 min. Sedan kom han tillbaka och sa vad felet var och gav mig ett pris på vad det skulle kosta att fixa...

Sålde den ist, berättade givetvis om felet...
Saknat den hela sommaren :(

Men som sagt, kör till närmsta mc-verkstad och be dom lyssna / testa....
Och felet var alltså?
 
Om du har verkstadsmanualen så ska det inte vara några problem. Men i stort sett är det väl följande:

-Tappa ur oljan?
-Lossa höger motorkåpa (se bild 1)
-Lossa tryckplattan med dom 5 guldfärgade bultarna med brickor och fjädrar på (bild 2)
-Tag av tryckplattan (bild 3)
-Tag ur lamellerna och stålskivorna (bild 4) lägg dom i ordning och återmontera i samma ordning, efter rengöring och kontroll.

Kontrollera även kopplingskorgen och tryckplattan efter synliga skador när du tagit isär kopplingen.

Detta är bara en förenklad beskrivning, men kanske kan underlätta lite.
Men följ verkstadsmanualen så blir det nog bra!
Och köp en ny packning till motorkåpan, för den går alltid sönder när man lossar den!

Tackar så mycket för guiden.

Inte så att du kan tala om vad jag ska kolla efter för skador på stålplatta/lameller? samt eventuell åtgärd? Typ hur jag ska rengöra dem osv
 
Precis så betedde sig min låda på Bladen jag köpte i maj.. plus att den var trög i uppväxlingar å klonkig i nerväxlingar! Frågade en Honda mek här i stan vad han trodde det berodde på och han sa att det tveklöst var kass olja i den, så att lamellerna inte släpper utan kletar fast och inte frikopplar som dom ska.. På hans inrådan (så klart från en honda mek) så köpte jag denna..
http://www.hondamc.com/upload/19904/oljekit_bas.jpg
Och herregud en sån skillnad det blev....!!:yoparty

Och är det som tidigare inlägg säger att du inte behöver tömma oljan för att kolla lamellerna, så hade jag börjat med ett olje byte..
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top