929 --> 954

Zuljin

Psykbryt
Gick med
4 May 2005
Hoj
CBR929RR (Reikokaji), ZX10 -88(Såld)
Hojj hojj gott folk. Jag sitter här med min 929a i delar, väntar på att jag ska få tillbaka ramen från pulverfirman och helt plötsligt så slog mej en idé. När jag ändå håller på o fepplar hit o dit så vore det spännade att byta lite mer. T ex tailen. Vad tror ni som kan sånt här om att få till en 954a röv på en 929a. Kan det göras utan att behöva kapa bakramen? Nån som har gjort det kanske?

Så här blev min...gamma pärla!
Fick dock kapa rejält i org.ramen och sen svetsa ihop igen...men ja tycker resultatet pratar för sig själv.....

Kör på bara :tummenupp

Bifogat

• Blade1.JPG
    Blade1.JPG
    90.5 KB · Visningar: 549
Mikey skrev:
Fick dock kapa rejält i org.ramen och sen svetsa ihop igen...men ja tycker resultatet pratar för sig själv.....

Gillar inte riktigt mellan rummet mellan plasten och sittdynan annars ser det bra ut.

Mikey skrev:

Det var riktigt läckert.. Men det var en 96:a va? Ska man räkna med att behöva kapa ram på en 00:a oxå?

vet inte hur mkt bakramsjobb etc han lagt ner, men snyggt vart det iaf!

Bifogat

• Ginos_929.JPG
    Ginos_929.JPG
    54.8 KB · Visningar: 330
Zmurfen skrev:
Inget antagligen,det e ju en 954:a....

Nä... kolla svingen...

EDIT: Nån som vet om bakramen skiljer mycket på 929 och 954? Kollat lite bilder på nätet men alla fotografer verkar välja olika perspektiv för jag inte ska kunna avgöra skillnaden :kocko

Last edited:
Mikey skrev:

Snyggt!

Har du nåt bagageutrymme kvar?

Zuljin skrev:
Älskar den bilden.... Men jag vill verkligen inte börja såga i ramen. Har ingen möjlighet att svetsa ifall jag fuckar till det...

Jag påbörjade mitt bygge idag med att mecka om min 900rr till 954.. kommer antagligen att bygga en helt nu bakram i vanlig fyrkanstprofil.. aluminium blir för svår bearbetat eftersom jag inte kan svetsa alu.. Har du inte möjlighet att bygga en ram i stål?

Master_ skrev:
Jag påbörjade mitt bygge idag med att mecka om min 900rr till 954.. kommer antagligen att bygga en helt nu bakram i vanlig fyrkanstprofil.. aluminium blir för svår bearbetat eftersom jag inte kan svetsa alu.. Har du inte möjlighet att bygga en ram i stål?

Har inte svetsat sen skoltiden och jag har aldrig varit duktig på det. Saknar tillgång till svets dessutom. :3freak

Jag har kollat på bilder på nätet på 954an bakram och den är jävlig lik 929an men jag är rädd att den är vinklad annorlunda... Om fästet stämmer gör det inte så mkt men fan vet om det verkligen passar.

är den inte delad bakramen då?
köp en helt ny 954 bakram med kåpor från skrotet.
måste säkert slipas o svetsas nåt men garanterar att de inte e allt för mycke...bara o lämna in för svets om du känner du har råd..såååå dyrt borde de inte va :)

Zuljin skrev:
Älskar den bilden.... Men jag vill verkligen inte börja såga i ramen. Har ingen möjlighet att svetsa ifall jag fuckar till det...
Köp en billig originalbakram till 929 av mig som du kan såga och svetsa i. Då slipper du messa med din egen bakram. Vilken aluminiumsvetsarfirma som helst kan ju fixa till en bakram, så om du messar rejält så fixar de till den. Sen har du ju ändå din egen bakram kvar som är orörd.

Övre infästningen av bakramen är det som skiljer mest.

Bifogat

• hon-cbr900-00-bikepics-06126.jpg
    hon-cbr900-00-bikepics-06126.jpg
    66.3 KB · Visningar: 163
  • hon-cbr900-02-bikepics-21700.jpg
    hon-cbr900-02-bikepics-21700.jpg
    84.4 KB · Visningar: 159
Mikey skrev:

Brukar se den dära hojjan från balkongen, bor du på norr?
Blev riktigt bra förresten :yoparty

Zuljin skrev:
Har inte svetsat sen skoltiden och jag har aldrig varit duktig på det. Saknar tillgång till svets dessutom. :3freak

Jag har kollat på bilder på nätet på 954an bakram och den är jävlig lik 929an men jag är rädd att den är vinklad annorlunda... Om fästet stämmer gör det inte så mkt men fan vet om det verkligen passar.

Jag bygger en helt ny nu till min 900rr.. men 900an och 954 är helt olika så det är ett måste. annars kan du säkert köpa en 929 och försöka få ihop med en 954 men då måste någon svetsa alu.. :( Men du kan ju inte ge upp bara för att du inte kan svetsa.. :tummenupp

Fan vad jag älskar er. (Nej jag e inte fyllesentimental) Det här forumet e bäst. Hade jag skrivit samma grej på fireblades.org hade jag bara fått: "It can't be done, face it." och "It's not worth the trouble, forget about it." Men inte här inte, här sporras man, får hjälp och stöd. Bästa forumet i världen. :tummenupp

Kenneth, hur mkt vill du ha för din dassigaste gamlal ram?

Förresten, vad tror ni mest på, modda en 929a ram så att 954ans bakdel passar på den eller modda en 954a ram så att den passar på 929an? :va

*/ ?>
Nyheter
Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Back