911 turbo vs zx9

2fast2c skrev:
En riktig Porsche i mina ögon är en 911, alltså med bakmonterad
boxermotor. Inte en mittmonterad med undantag föt Carreran GT.

En Boxster är säkert en fin, rolig och snabb bil. Men den är och har blivit lite av
vad en 924/944 är idag. Många köper bilen just bara för att det är en Porsche.
För att kunna säga till grannen att man har en Porsche. Det är ju synd att bilen
görs av Porsche då den blir en fattigmans Porsche jämfört med vad den billigaste
911 kostar.

Hmm tur att jag inte köpte en Porsche 928GTS för det var visst ingen
riktig Porsche för den hade inte motorn på rätt ställe... :rolleyes:

Kleiv skrev:
Min bil har 420hk och den spinner på tort underlag bara jag trycker fullt på 1:an och 2:an och den har fyrhjulsdrifft och Pirelli P-Zero 295mm däck bak.

Tycker det låter konstigt att bilarna inte spinner loss, min gamla 911 -99 300hk spann den med bara jag tryckte fullgas på 1:ans växel.

I dina våta drömmar kanske. Det är klart de spinner loss om du provocerar dem.. Min nuvarande bil har 4wd, 450 hästar och över 600 NM i vrid.. Den har dock "bara" Dunlop SP 9000 / 235:or men den spinner aldrig på torrt underlag om jag inte provocerar den rejält.

Förra 993:an med stora turbon (450) hästar spann heller aldrig..

2fast2c skrev:

En Boxster är säkert en fin, rolig och snabb bil. Men den är och har blivit lite av vad en 924/944 är idag. Många köper bilen just bara för att det är en Porsche. För att kunna säga till grannen att man har en Porsche. Det är ju synd att bilen görs av Porsche då den blir en fattigmans Porsche jämfört med vad den billigaste 911 kostar.

Sitter du ock gissar eller? Jag tror inte du har en aning om vad du pratar om..

Ta ut en 924 / 944 eller Boxster på en bana så ska du få se. Det är fortfarande, än i dag, väldigt potenta bilar i jämförelse med många andra.

Kleiv skrev:
Min bil har 420hk och den spinner på tort underlag bara jag trycker fullt på 1:an och 2:an och den har fyrhjulsdrifft och Pirelli P-Zero 295mm däck bak.

Tycker det låter konstigt att bilarna inte spinner loss, min gamla 911 -99 300hk spann den med bara jag tryckte fullgas på 1:ans växel.

Jag har en 993TT och man måste provocera rätt ordentligt med kopplingen om man ska får den att spinna vid start vid torrt väglag. Du kan helt enkelt inte få den att dra lös hjulen med enbart gaspådrag. Visserligen så tjuter det till lite om man växlar hårt från 1:an till 2:an men that's it! För att få den att sladda måste man köra fort, mycket fort, och släppa gasen. Om du kör så pass fort att den sladdar utan att du släpper gasen kör du definitivt för fort på för allmän väg!

2fast2c skrev:

En Boxster är säkert en fin, rolig och snabb bil. Men den är och har blivit lite av vad en 924/944 är idag. Många köper bilen just bara för att det är en Porsche. För att kunna säga till grannen att man har en Porsche. Det är ju synd att bilen görs av Porsche då den blir en fattigmans Porsche jämfört med vad den billigaste 911 kostar.

Moppe ägare ??????????

Biturbo skrev:
I dina våta drömmar kanske. Det är klart de spinner loss om du provocerar dem..

Inga våta drömmar här inte utan fakta, jag vet vad jag pratar om då jag kör denna bilen dagligen så kom inte och snacka här inte :fatta!

Behöver inte provocera den bara att trycka fullt på 1:an så vid 5000rpm så spinner den, om PSM är inkopplat så hackar hela bilen och nästan dör så ska man köra fort bör man ha den urkopplad.

Och om din bil har en raketmotor så får det stå för dig här var det Porsche vi diskuterade :slicka

eckeph skrev:
Jag har en 993TT och man måste provocera rätt ordentligt med kopplingen om man ska får den att spinna vid start vid torrt väglag. Du kan helt enkelt inte få den att dra lös hjulen med enbart gaspådrag. Visserligen så tjuter det till lite om man växlar hårt från 1:an till 2:an men that's it! För att få den att sladda måste man köra fort, mycket fort, och släppa gasen. Om du kör så pass fort att den sladdar utan att du släpper gasen kör du definitivt för fort på för allmän väg!

Åk till något Porsche Center och be och få provköra en 996TT gasa sedan fullt med PSM inkopplad och se vad som händer, prova sedan att växla snabbt till 2:a med PSM inkopplad och se vad som händer.

Nu tar jag förgivet att vi pratar den manuella och inte tiptronicen.

Sitter du ock gissar eller? Jag tror inte du har en aning om vad du pratar om..

Ta ut en 924 / 944 eller Boxster på en bana så ska du få se. Det är fortfarande, än i dag, väldigt potenta bilar i jämförelse med många andra.

För det första har jag sagt att en 924/944 eller en Boxster är dålig, har jag sagt att dem ej är potenta.
Ibland undrar man om folk läser det man skriver??? Bli mörkrädd ibland.

Däremot tycker jag inte att man kan jämföra en 996 Turbo med en Boxster.

:7peta
Sen kan man ju undra om du vet vad du pratar om,för du har ju
inte läst elr förstått vad jag har skrivit

Last edited:
2fast2c skrev:

Jag har kört dom flesta nyare Porschar utom CGT och enligt mig så är boxstern den bästa av dom alla, priset i kombination med utstrålningen är oslagbart och visst är det en äkta Porsche.

PS. Måste säga att Porschar äldre än -98 inte intreserar mig då dom designmässigt inte tilltalar mig. Ds.

Kleiv skrev:
Inga våta drömmar här inte utan fakta, jag vet vad jag pratar om då jag kör denna bilen dagligen så kom inte och snacka här inte :fatta!

Behöver inte provocera den bara att trycka fullt på 1:an så vid 5000rpm så spinner den, om PSM är inkopplat så hackar hela bilen och nästan dör så ska man köra fort bör man ha den urkopplad.

Och om din bil har en raketmotor så får det stå för dig här var det Porsche vi diskuterade :slicka

Jo.. Som jag skrev hade jag en 993 Turbo S med både mer vrid och hästar än din 996..

Å den 996 Turbo + som jag körde spann inte heller.. Så det är någonting som inte stämmer här..

Last edited:
2fast2c skrev:
För det första har jag sagt att en 924/944 eller en Boxster är dålig, har jag sagt att dem ej är potenta.
Ibland undrar man om folk läser det man skriver??? Bli mörkrädd ibland.

Däremot tycker jag inte att man kan jämföra en 996 Turbo med en Boxster.

:7peta
Sen kan man ju undra om du vet vad du pratar om,för du har ju
inte läst elr förstått vad jag har skrivit

Nåja. Sansa sig lite.. Du skriver:

1. Aatt man inte kan ta dessa modeller (924/944/Boxter) för en riktig Porsche.
2. Att folk köper dem bara för att det står Porsche på dem och de inte har råd med en dyrare.

Därför svarar jag som jag gjorde. de är i allra högsta grad riktiga Porschar och det märker du när du kör dem. Dessutom så är 928:an, tro det eller ej, lika snabb eller snabbare än samtida 911:or på vissa banor.

andersbrink skrev:
Däremot vet jag inte om jag skulle våga utmana den här gamla VW-bussen om jag såg den bredvid mig vid trafikljuset, klicka på "next" vid http://www.donshotrodpage.net/Speedweek/pages/XP8130367_JPG.htm

När jag och polaren hade våran Porschemeckarfirma så hade vi en folkapickis med en Carerra 3,2 liters sexa i..

Det var med fara för livet man gasade med den.. Men roligt var det..

Mike the bike skrev:
Han borde ju klå det tycker jag, min hoj skall ju enligt testerna göra 0-200 på låga 7or.

/Mike

Ferrari F 430 0-200 13.1 sek
Masserati v10 0-200 13.3 sek
R6 0-200 10.2 sek
R1 0-200 7.6 sek
MV Agusta F4 1000 0-200 8.0 sek
Kawa ZX-10R 0-200 7.5 sek
Alla års modell 05

Raymond

Kleiv skrev:
Åk till något Porsche Center och be och få provköra en 996TT gasa sedan fullt med PSM inkopplad och se vad som händer, prova sedan att växla snabbt till 2:a med PSM inkopplad och se vad som händer.

Nu tar jag förgivet att vi pratar den manuella och inte tiptronicen.

Nu har jag iofs inte provört någon 996TT men jag har svårt att tro att en standard 420Hk / 560Nm? 996TT skulle gå så pass mycket bättre än min 408Hk / 540Nm 993TT så att den spinner vid gaspådrag både på ettan och tvåan! På blöt asfalt ja, på torr nej!

Skulle vara intressant att lägga ut en fråga på Porscheklubbens forum och se vad dom har för erfarenheter :)

Biturbo skrev:
Jo.. Som jag skrev hade jag en 993 Turbo S med både mer vrid och hästar än din 996..

Å den 996 Turbo + som jag körde spann inte heller.. Så det är någonting som inte stämmer här..

Min pappas bil är snabbare än din pappas bil :tungan

Nä men seriöst så gasade du förmodligen inte fullt eller så kanske inte den 996:a du provkörde gick som den skulle vad vet jag men faktum kvarstår gasar jag fullt så spinner den precis som min Carerra2 gjorde och precis som många av mina andra bilar också gjorde så sluta nu upp och vara besserwisser.

Over and out för mig...

eckeph skrev:
Nu har jag iofs inte provört någon 996TT men jag har svårt att tro att en standard 420Hk / 560Nm? 996TT skulle gå så pass mycket bättre än min 408Hk / 540Nm 993TT så att den spinner vid gaspådrag både på ettan och tvåan! På blöt asfalt ja, på torr nej!

Skulle vara intressant att lägga ut en fråga på Porscheklubbens forum och se vad dom har för erfarenheter :)

Har du ägt en 993TT innan så borde du kunna gå in på vilket Porsche Center som helst och få en provkörning, gasa sedan fullt med PSM påslagen vid 5000rpm kommer den att börja blinka och bilen stryps kasta sen i 2:an och PSM börjar blinka igen.
Jag kanske skulle förtydligat mig lite innan, bilen börjar ju inte tokspinna på alla fyra så det sprutar blårök men visst spinner den all gånger.
Vill du ställa frågan på www.porsche.nu eller www.6speedonline.com så varsågod du har iaf min åsikt :)

Kleiv skrev:
Min pappas bil är snabbare än din pappas bil :tungan

Nä men seriöst så gasade du förmodligen inte fullt eller så kanske inte den 996:a du provkörde gick som den skulle vad vet jag men faktum kvarstår gasar jag fullt så spinner den precis som min Carerra2 gjorde och precis som många av mina andra bilar också gjorde så sluta nu upp och vara besserwisser.

Over and out för mig...

Hehe.. klart som korvspad jag gasade det som gick.. :)

Jag försöker inte vara någon messerschmidt... Som jag skrev ovan så är det något som inte stämmer.. Antingen så går din bil väldigt bra eller så går alla andras inget vidare..

Nyheter
Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!