-91 GSX-R 1100 topp på Bandit1200 -98.

Nordman

In speed we trust. G.R.S/08
Gick med
19 Mar 2003
Hoj
Bandit 1216 -98, något ombyggd. 167 hk, 134Nm
Funkar en -91 GSX-R 1100 topp på Bandit1200 -98? + Förgasarfråga.

Hej.

Jag har tänkt att montera på en topp från en 1100R 91, en chimstopp på min Bandit 1200 -98. Jag tänkte bara kolla hur det funkar egentligen... Jag tror mig veta att det ska passa rakt av men är lite osäker.....

Förgasare: Orginal är ju vacuum 36mm. Jag ska borra till 1216cc och antar att dom blir för små. Någon som vet med sig att dom ligger på ett par lämpliga förgasare jag kan köpa?? Hade tänkt mig ett par vacuum 40 mm som sitter orginal på GSX-R1100 -91 -92, alternativt ett par Keihin eller Mikuni Flatslide.

Mvh Jörgen

Last edited:
Denn passer rett på men den har feil farve ( gråsort ) og har et samre ventil system ( shims ).

Varför skall du just ha CV40, skall du ändå fila så passa på att lägga pengar på ett par riktiga trottelförgasare, ger betydligt roligare cykel att köra.

Går att få CV förgasarna att funka riktigt bra också.. Dock tror jag att 40:or tappar lite för mycket på vridet.. 36 orna räcker långt!.. Har en kompis som bromsade 139,xx hk på hjulet på en gammal borrad 1100E.. Öppna luftfilter och dynojet satt det på dom gasarna.

Går att få CV förgasarna att funka riktigt bra också.. Dock tror jag att 40:or tappar lite för mycket på vridet.. 36 orna räcker långt!.. Har en kompis som bromsade 139,xx hk på hjulet på en gammal borrad 1100E.. Öppna luftfilter och dynojet satt det på dom gasarna.
Var nog mer ä "BORRNING" på den GSX:en om den gav 139,,,,på hjulet:va

Förakta inte en"gammal" GSX,för du vet aldrig när du blir om och ifrån körd av en sån gammal BEAST:D

Varför jag vill ha vacuumförgasarna är för motorkaraktären. I like !
Bromsade min -91 GSX-R 1216cc mm till 158 hk på slangen med vacuum 40´or.

Angående shimsjusteringen av toppen blir det ju lite bökigare med ventiljusteringen (om man inte har en uppsättning utbytesshims vill säga)... Men å andra sidan behövs det ju sällan justeras.

Tack för svaren.
Hojta gärna till om ni har en förgasarbrygga liggandes. :tummenupp

Varför jag vill ha vacuumförgasarna är för motorkaraktären. I like !
Bromsade min -91 GSX-R 1216cc mm till 158 hk på slangen med vacuum 40´or.

Angående shimsjusteringen av toppen blir det ju lite bökigare med ventiljusteringen (om man inte har en uppsättning utbytesshims vill säga)... Men å andra sidan behövs det ju sällan justeras.

Tack för svaren.
Hojta gärna till om ni har en förgasarbrygga liggandes. :tummenupp

Jag har haft funderingar på att sälja min brygga. Har väl inte helt bestämt mig, men vi kan väl prata om det.

Jag har haft funderingar på att sälja min brygga. Har väl inte helt bestämt mig, men vi kan väl prata om det.

Är det orginalbryggan du tänker på så är jag intresserad. Till rätt pris så är det affär.
RS36 känns lite smått (iofs bättre än vacuum 36´or.. :rolleyes: )

Mvh Jörgen.

Är det orginalbryggan du tänker på så är jag intresserad. Till rätt pris så är det affär.

Mvh Jörgen.

Tja, RS36 räcker till ~155 bakhjulshästar. Orginal gav 1100 (-91) 130,2 hästar på slangen när "Performance Bikes magazine" testade. Så det är nog inte förgasarna som begränsar effekten. RS-förgasarna tycker jag personligen ger en betydligt livligare (roligare) karaktär. Man kan dock inte använda insugsgummina från -91 -92, RS36-orna låter sig inte klämmas fast. Själv använder jag gummin från en -90 (som får anpassas mot -91 toppens kanal).

/Ingvar

Mvh Jörgen.

Njae, vill helst behålla 40:orna för ev framtida turbobygge, så det var RS36:orna som jag tänkte mest på. Min lastar ur sig 141 Hk på baken med 36:orna. Och det finns ytterligare 10-15 hästa att hämta omm an vill, som föregående talare sa.

gasare

Trottel gasare alla gånger...roligare körkänsla, bättre svar & mer effekt, bra vrid om man justerar in dem rätt !

Får snart hem Keihin FCR & Mikuni RS (38-41)....

mvh H

Hej igen.

Polaren har ett RS36 brygga jag tänker lägga vanterna på efter lite beslutsångest... :tungan

Nu har jag en annan fråga.. Vad gör man med trottellägesgivaren som sitter på orginalbryggan...????? jag antar att det är trottelläge i alla fall.. Tar man bara bort den eller ska den kopplas förbi eller något???

Mvh Jörgen

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!