90 graders twin

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Hoj
Street Triple R
Vad skiljer en 90 graders twin mot en vanlig twin? (jaja förutom lutningen) Vad är en vanlig twin? Vilka egenskaper tillhör den ena och den andra?

duckie skrev:
Vad skiljer en 90 graders twin mot en vanlig twin? (jaja förutom lutningen) Vad är en vanlig twin? Vilka egenskaper tillhör den ena och den andra?

Twin är väl bara det att den har två cylindrar. Sedan är det väl något som talar om hur de är placerade, rad, V, boxer är väl de som finns (med reservation för totalthjärnsläpp). Egenskaper kan jag bara löst spekulera, men låter någon annan göra det som kan lite mer.

duckie skrev:

Vad menar du med "vanlig twin" då? Det finns ju massor...parallelltwin, V-twin, L-twin osv... Lutningen e ju oxå olika... Egenskaper har jag däremot inte en susning om... :)

rookie skrev:
Vad menar du med "vanlig twin" då? Det finns ju massor...parallelltwin, V-twin, L-twin osv... Lutningen e ju oxå olika... Egenskaper har jag däremot inte en susning om... :)

Ja jag vet inte vad en "vanlig twin" är - jag antar att det finns nån "vanlig" lutning.
Jag vill veta dess olika egenskaper eftersom vissa är noga med att framhäva att det är en "90-graders twin minsann".

Vad är bättre alt sämre med en sådan?

duckie skrev:
Ja jag vet inte vad en "vanlig twin" är - jag antar att det finns nån "vanlig" lutning.
Jag vill veta dess olika egenskaper eftersom vissa är noga med att framhäva att det är en "90-graders twin minsann".

Vad är bättre alt sämre med en sådan?

Det bästa med 90-graderstwinnen är inte just själva lutningen.
Det bästa är att den återfinns på Ducati!

O.Teknisk

Är inte ett syfte med twin att hålla konstruktionen smal?
De hojar ni nämnt, speciellt TLR är otroligt breda.
Att sitta på en sån är ju som att hångla med en späckhuggare på anabola.
Många radfyror på litern känns nättare.

Har jag fel eller bara otur när jag tänker?

/ Johan

Duckie, du är välkommen att titta närmare på min om du vill veta mer...
(nån av twinnarna, alltså..)

Skall väl erkänna att jag ägt ett par HD (45 grader mellan cyllarna) tidigare och har kompletterat med en Aprilia 60 (varärnudetdärjävlagradtecknet) grader. Olika vinklar, olika mycket skak. Det är en smaksak vad man föredrar...

Last edited:
Flyer skrev:
Duckie, du är välkommen att titta närmare på min om du vill veta mer...

Skall väl erkänna att jag ägt ett par HD (45 grader mellan cyllarna) tidigare och har kompletterat med en Aprilia 60 (varärnudetdärjävlagradtecknet) grader. Olika vinklar, olika mycket skak. Det är en smaksak vad man föredrar...

Hm..är den smal..?

"olika vinklar, olika mycket skak" - är det det som är skillnaden alltså?

Twin

En encylindrig motor kan med hjälp av vevaxeln balansera ut kolvens fram och återgående rörelse. MEN, bara nästan. Utan extra hjälpmedel går det inte enns i teorin att komma till 100% vibrationsfrihet. Tyvärr.

En Parallell Twin. Alltså två encylindriga motorer vars kolvarna går upp i topp på samtidigt. En fyrtaktare tänder bara varanna gång den är i topp, så kolvarna turas om att tända när dom är i topp.

180 graders twin är cylindrarna parallella men kolvarna går åt olika håll.
Det blir lite ojämn tändföljd, men ganska "fränt" ljud. Men vibrationerna är faktiskt lika stora i en sådan, så för den skull vinner man ingen fördel där heller.

SÅ finns det några avarter där vevaxeln är vriden bara 90 grader. (Yamaha TDM)

NU.. EN 90 graders V twin. Cylindrarna i ett L. Den går att balansera ut till nästan perfekt balans, tack vare att kolvarna går i två olika riktningar.

Om vi hoppar tillbaka till En cylindriga motorn. Det är inte när kolven är i topp eller i botten som vibrationen kommer. Nä, det är när kolven är på mitten.

Det är därför L-twinen kommer till sin rätt.

Exv. 60 graders motorer är en kompromiss mellan kompakta yttermått och någolunda vibrationsfri gång.

En tankevurpa som många hamnar i är att, när vevaxeln har snurrat 90 grader från att ha varit i topp så har kolven gått MER än halva slaglängden. Nu hoppas jag att många kommer att protestera. För jag älskar att överbevisa den tesen. :yoparty

Heja Dalarna

Fakkverk skrev:
Är inte ett syfte med twin att hålla konstruktionen smal?
De hojar ni nämnt, speciellt TLR är otroligt breda.
Att sitta på en sån är ju som att hångla med en späckhuggare på anabola.
Många radfyror på litern känns nättare.

Har jag fel eller bara otur när jag tänker?

/ Johan

Jo men TLR är ju en japs hoj = bred. Sen om du jämför en mille och en gsx 750r eller likande så kommer märka att gsx är mycket bredare.

Det är ju hur man använder den som är viktig, det handlar om känsla (när man kör twin).
Duckie, om du använde formlerna i exemplet :7peta så framgår det ju tydligt hur vinkeln påverkar vibrationerna som ett givet varvtal genererar... :brinnerup

(Tack Mats757, för din tydliga redogörelse för twin-vibbar)

Last edited:
Vad skall 'secondary inertial force' vara där? Den första är acceleration av kolven men den andra? :va

Back