90åring körde ihjäl cyklist, inte misstänkt för brott.

HanneZ skrev:
2375849Att ta ifrån ett gammal människa körkort är ofta att ta den sista lilla frihet dom hade, det är därför dom håller så hårt i det. Färdtjänst fungerar inte, det måste planeras en jävla stund i förväg m.m.
Det hjälps inte. För mig gör det detsamma ifall jag blir ihjälkörd av en halvblind 80-åring eller en rattfull ungdom. Man kan inte sitta vid ratten med kraftigt nedsatt reaktionsförmåga och dimmig syn.

.Zäta. skrev:
...står även att läsa i samma artikel:

"En bilist ska anpassa sin hastighet efter rådande förhållanden samt ge cyklister tillfälle att passera vid en cykelöverfart."
 
Last edited:
mb skrev:
2375871 Det hjälps inte. För mig gör det detsamma ifall jag blir ihjälkörd av en halvblind 80-åring eller en rattfull ungdom. Man kan inte sitta vid ratten med kraftigt nedsatt reaktionsförmåga och dimmig syn.


...står även att läsa i samma artikel:

"En bilist ska anpassa sin hastighet efter rådande förhållanden samt ge cyklister tillfälle att passera vid en cykelöverfart."
Nej det har du helt rätt i, men borde man sitta bakom styret med en taskig attityd?
 
Ja det finns alltid massa små rättelser i trafikreglerna...
Det är iallafall synd om dennes anhöriga...

//Zäta
 
HanneZ skrev:
2375882 Nej det har du helt rätt i, men borde man sitta bakom styret med en taskig attityd?
Det finns många faktorer som kan bidra till en persons "farlighet" i trafiken. "Taskig attityd" är dock inte lika lätt att mäta som promille alkohol i blodet eller nedsatta fysiologiska förmågor pga ålder.
 
mb skrev:
2375893 Det finns många faktorer som kan bidra till en persons "farlighet" i trafiken. "Taskig attityd" är dock inte lika lätt att mäta som promille alkohol i blodet eller nedsatta fysiologiska förmågor pga ålder.
Ptja, vårdslöshet i trafik, grova hastighetsöverträdelser etc... bakhjulskörning mitt i stan eller whatever. Alla dessa brott borde ju isåfall leda till att en person aldrig mer fick framföra ett fordon. Skulle vara intressant att veta snittåldern på bilister som är vållande i trafiken...
 
Hmm, vad gäller då?

Såhär står det i hallandsposten:

Som cyklist är man en mycket oskyddad trafikant, men räknas ändå som fordon. Det innebär bland annat att en cyklist alltid har väjningsplikt när den ska korsa en väg.

– Cyklister kan ibland köra lite vårdslöst. De räknar sig som gångtrafikanter när det passar och motorfordon när det passar, säger Linda Larsson, trafikingenjör på Halmstads kommun.

Men det är först när man kliver av sin cykel och leder den bredvid sig som man räknas som fotgängare. För en bilist gäller väjningsplikten på övergångsställe endast gentemot gående, som cyklist får du passera när det är utom fara.

– Det betyder dock inte att allt ansvar läggs på cyklisten. En bilist ska anpassa sin hastighet efter rådande förhållanden samt ge cyklister tillfälle att passera vid en cykelöverfart.


Fattar inte riktigt vem som åker på felet om jag ligger i lagligt hastighet och inte saktar in vid övergångstället, och kör på en cyklist som cyklar rakt ut i vägen?

Blir det jag eller cyklisten :va
 
HanneZ skrev:
2375849 Vem kör som dom gjorde på uppkörningen? Ingen! Så ingen borde ha körkort om man ser det så.

Att ta ifrån ett gammal människa körkort är ofta att ta den sista lilla frihet dom hade, det är därför dom håller så hårt i det. Färdtjänst fungerar inte, det måste planeras en jävla stund i förväg m.m.


Självklart så byter man körstil ganska omgående, dock så tror jag du inte riktigt fattade vad jag menade, det handlar inte om körstil, kanske mer om intränad uppmärksamhet, regelförståelse och eventuella risker i trafiken.

Visst håller dom hårt i det, men det ska inte vara dom som avgör när det är dags att sluta, utan kanske att man får avlägga ett förarprov med jämna mellanrum.

HanneZ skrev:
2375899 Ptja, vårdslöshet i trafik, grova hastighetsöverträdelser etc... bakhjulskörning mitt i stan eller whatever. Alla dessa brott borde ju isåfall leda till att en person aldrig mer fick framföra ett fordon. Skulle vara intressant att veta snittåldern på bilister som är vållande i trafiken...

Självklart ska vårdslöshet som leder till dödsfall straffas extremt hårt.
 
Last edited:
selin skrev:
2375994 Självklart så byter man körstil ganska omgående, dock så tror jag du inte riktigt fattade vad jag menade, det handlar inte om körstil, kanske mer om intränad uppmärksamhet, regelförståelse och eventuella risker i trafiken.

Visst håller dom hårt i det, men det ska inte vara dom som avgör när det är dags att sluta, utan kanske att man får avlägga ett förarprov med jämna mellanrum.



Självklart ska vårdslöshet som leder till dödsfall straffas extremt hårt.
Jo jag är också för att man ska få göra en återkontroll vart 10:e år, fast jag är inte lika säker på att dom är så farliga som vi ofta tror. Man stör sig ofta på dom men dom är ganska förutsägbara. Ser jag en keps i en bil så lugnar jag ner mig och håller lite extra marginaler.
 
FUBAR skrev:
2375942Fattar inte riktigt vem som åker på felet om jag ligger i lagligt hastighet och inte saktar in vid övergångstället, och kör på en cyklist som cyklar rakt ut i vägen?

Blir det jag eller cyklisten :va
Om det är en kombinerad cykelöverfart + övergångsställe, så är det ditt fel. Är det bara övergångsställe så torde det vara cyklistens fel. Man ser ju ifall det är cykelöverfart eller inte på markeringarna i asfalten (kvadraterna).
 
Zormin skrev:
2372204 :lol :lol :lol

Det ingen diskuterar här är varför TT skriver att bilföraren var 90 år i telegrammet. Hur gammal var kvinnan då? Vi har ingen aning. Hon kan likväl vara 105 år gammal, blind och döv men ändå ute och cyklade i trafiken. Genom att skriva ut bilförarens ålder blir telegrammet genast vinklat och opartiskt. Dåligt TT!

Edit:
Um... Antingen har TT ändrat sitt telegram, eller också har AB gjort det. Så här ser det ut i Corren. http://www.corren.se/archive/2006/8/12/itbse7dcgh3dm8f.xml?category1=1096984640-2&

Kvinnan var 58... om det nu spelar någon roll för dig......
 
FUBAR skrev:
2375942 – Det betyder dock inte att allt ansvar läggs på cyklisten. En bilist ska anpassa sin hastighet efter rådande förhållanden samt ge cyklister tillfälle att passera vid en cykelöverfart.

Fattar inte riktigt vem som åker på felet om jag ligger i lagligt hastighet och inte saktar in vid övergångstället, och kör på en cyklist som cyklar rakt ut i vägen?

Blir det jag eller cyklisten :va

Cyklisten har väjningsplikt, om cykelvägen korsar den väg du redan färdas på (d v s du svänger inte in på den vägen). Det är alltså cyklisten som gör fel.

Men vore det bara så enkelt...

Det blir nämligen alltid du som åker på vållandet om du kör på en cyklist eller fotgängare. Ja, även om det är någon som tröttnat och medvetet hoppar framför ditt fordon. Så är det arrangerat för att trafikförsäkringen skall sparka in. Cyklister och fotgängare har som bekant inget krav på trafikförsäkring.

mb skrev:
2375847 Vid cykelöverfarter ska cykeln först. Jag stannar alltid för att släppa fram cyklar bakom de vita kvadraterna.

Nej, det skall de inte. Du har företräde. Det innebär dock aldrig att man får köra på någon, och skall man köra på någon så skall man välja någon med egen trafikförsäkring (se ovan). Om man kör vårdslöst kan man mycket väl åka på vållandet även om man rent formellt hade rätten på sin sida. Jämför med att folk faktiskt har dömts som vållande när de blivit påkörda bakifrån då de har bromsat omotiverat, även om det normalt sett alltid är den som kör bakom som har skyldighet att hålla säkert avstånd och åker på vållande vid den typen av olyckor.

Barbone skrev:
2375801 Varför ska bilister lämna dig som cyklar företräde ???

När bilisterna svänger i en korsning skall de lämna cyklister so korsar vägen de svänger in på företräde eftersom bilarna då har väjningsplikt. D'oh! :rolleyes:
 
Last edited:
Barbone skrev:
2375801 Varför ska bilister lämna dig som cyklar företräde ???

Den som korsar en annas körbana har väjningsplikt.
Iaf är det så jag kör i trafiken.

Av vad jag har förståt så skulle bilisten i det här fallet korsa cyklisten körbana. Alltså skulle han ha lämnat företräde.

Edit: Redan komenterat...
 
ft skrev:
2376128Nej, det skall de inte. Du har företräde.
Det där är hårklyveri. Hastigheten måste enligt lag anpassas vid cykelöverfart, så att det i praktiken inte ska kunna ske några olyckor även om en cyklist svänger rakt ut.
 
Lite OT kanske men....för 2 timmar sedan höll jag på att köra ihjäl en liten flicka på cykel vid övergångsställe.

Hon cyklade åt samma håll och på samma sida som jag körde på fast på trottoaren/cykelbanan och svängde helt plötsligt vänster ut på övergångsstället.

Som tur var hade jag redan passerat övergångstället med framhjulen så hon cyklade in i sidan på bilen i höjd med passagerardörren.

Innan jag fick stopp på bilen kan jag säga att många tankar for genom huvudet och alla av dem hade med hur det gick för flickan att göra.

Som tur var slutade incidenten med att det enda som hände var att hon fick ett litet skrapsår på stortån!!!

Ringde för 10 minuter sen och kollade igen så hon mådde bra.

Hur som, Fy f.. vad glad jag är att inget värre inträffade.

Vad jag vill säga med detta är:

Hur rätt man än har är det förödande att köra på någon.

Jag borde ha förutsett att även 11 åringar kan göra oövertänkta saker i trafiken.

Jocke
 
mb skrev:
2375893 Det finns många faktorer som kan bidra till en persons "farlighet" i trafiken. "Taskig attityd" är dock inte lika lätt att mäta som promille alkohol i blodet eller nedsatta fysiologiska förmågor pga ålder.
Ett av de bästa kommentarerna på länge.
Också en av orsakerna till fartkontroller. Fart är mätbart!
"Taskig attityd" är det INTE! Men förmodligen en av de absolut vanligaste olycksorsakerna...

Poäng till "mb"!
 
cleaner skrev:
2371348 http://www.aftonbladet.se/vss/telegram/0,1082,67767418_852__,00.html

Undrar vad som stått om det varit en sporthoj som kört ihjäl cyklisten?

Intressant tråd även om den spårat ut lite. :)

Jag tror vi motorcyklister generellt sett har ett så pass dåligt rykte att vi vid skuldfrågor drabbas hårdare vid olyckor. Särskilt då om föraren är yngre och sitter på en sporthoj.

Minns en artikel om en kvinnlig domare som kört ut framför en mc-förare och trots man på olycksplats kunde se att sikten var god så gick hon fri. Om jag inte minns helt fel så fanns där även fler indikationer på att hon stod helt för felet. Vännerna kämpar kanske ännu för att få rätt.
 
SENASTE NYTT I OLYCKAN....

Fick reda på nu att 92-åringen kom på genomfartsleden och
KÖRDE MOT RÖTT LJUS....
 
jian skrev:
2380237 SENASTE NYTT I OLYCKAN....

Fick reda på nu att 92-åringen kom på genomfartsleden och
KÖRDE MOT RÖTT LJUS....

Senaste nytt :confused:

har väl nämnts flertalet gånger i hela tråden innan?
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top