9/11 paranoia -praktiska erfarenheter

• Thread starter Thread starter KGK
  • Start date Start date

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Flygreglerna ändras från och med måndag, ex .så kan man inte ta med en flaska med läsk, mer än 10 cl, på planet.

Önskar att ni skriver era erfarenheter av detta här så man på förhand vet hur det kan vara när man ska ut och flyga.

Att urskiljningslöst införa detta på alla flygplatser är nog inte så effektivt, pengar och tid kommer det att kosta.

Stockholm-Oslo
Stockholm-Köpenhamn
Stockholm-Luleå
osv.

lär inte vara så intressant för flytande sprängmedel.

Du som ska ut och flyga på måndag - kom i extra god tid. Då träder nya, hårdare regler om handbagage i kraft. Räkna med trubbel.

- Vi uppmanar resenärerna att packa rätt redan hemma och komma till flygplatsen i extra god tid på måndag och en tid framöver eftersom både resenärer och personal är ovana vid de nya reglerna, säger Niclas Härenstam, presschef vid Luftfartsverkets Division Stockholm till den egna hemsidan.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=585798&previousRenderType=6

Haha USA's propaganda.
Mediatrick det som hände 9/11 hade inte ett skit med Terrorism att göra.

GsxrAbuser skrev:
2588953 Haha USA's propaganda.
Mediatrick det som hände 9/11 hade inte ett skit med Terrorism att göra.

Nej gud nej, rena olyckor.. det är ju självklart att de va fel på gps grejjerna o allt i planen så autopiloterna flög fel, så måste de ju va, två plan som flög fel ju.. jaa... sen råka de krasha ett tredje o ja lite sådär..

Det som gäller är att inga vätskor, halvflytande föda, hudkrämer, shampo mm får tas igenom säkerhetskontrollen ( Med undantag för medicin och barnmat) i större förpackningar än 100ml samt att dessa skall rymmas, och förvaras i en förslutningsbar påse som tillhandahålls av flygplatsen. Betyder ca 5dl i verkligheten. I säkerhetskontrollen kommer man självklart försöka göra det smidigt för resenärerna men största problemet är att trots tapetsering av skyltar kring flygplatsen så är det alltid massa resenärer som inte fattat vinken...

Ang. titeln på tråden så kan jag tillägga att förbudet inte härstammar från 9/11 utan från en annan incident där nån försökte ta med en flytande bomb för nått år sen

/ En som jobbar med flygsäkerhet

KGK skrev:
2588932 Flygreglerna ändras från och med måndag, ex .så kan man inte ta med en flaska med läsk, mer än 10 cl, på planet.

Önskar att ni skriver era erfarenheter av detta här så man på förhand vet hur det kan vara när man ska ut och flyga.

Att urskiljningslöst införa detta på alla flygplatser är nog inte så effektivt, pengar och tid kommer det att kosta.

Stockholm-Oslo
Stockholm-Köpenhamn
Stockholm-Luleå
osv.

lär inte vara så intressant för flytande sprängmedel.

Du som ska ut och flyga på måndag - kom i extra god tid. Då träder nya, hårdare regler om handbagage i kraft. Räkna med trubbel.

- Vi uppmanar resenärerna att packa rätt redan hemma och komma till flygplatsen i extra god tid på måndag och en tid framöver eftersom både resenärer och personal är ovana vid de nya reglerna, säger Niclas Härenstam, presschef vid Luftfartsverkets Division Stockholm till den egna hemsidan.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=585798&previousRenderType=6

Det är inget påhitt av svenska luftfartsverket, utan krav från de internationella luftfartorganisationerna som är organiserade i IATA
Europa ska ha samma säkerhetsnivå i alla länder.

Skyll på terrorismens utbredning...inte på svenska myndigheter.

Ta med egen dricka ? Varför då ? Drick innan , sen finns det ombord om man är törstig..
Bekvämt att slippa släpa en massa handbagage. kom i god tid för säk.kontrol, så är dagen räddad.:tummenupp

AndreasNo skrev:
2588959 Nej gud nej, rena olyckor.. det är ju självklart att de va fel på gps grejjerna o allt i planen så autopiloterna flög fel, så måste de ju va, två plan som flög fel ju.. jaa... sen råka de krasha ett tredje o ja lite sådär..

hehe, du skulle behöva se den här filmen det ser jag det.
Om du nu inte är förlat för den inehåller 90 min FAKTA!

http://video.google.com/videoplay?docid=7866929448192753501&q=9/11

En Till!

http://video.google.com/videoplay?docid=-6708190071483512003&q=9/11

Så sätt dej en stund och lyssna på fakta.
Återkomm gärna med synpunkter.
/mvh jonas

Det ska tilläggas att du får handla efter säkerhetskontrollen läsk, vatten mm som du får ta på flyget så skippa allt onödigt flytande alt. lägg det i resväskan och slipp problem i kontrollen :tummenupp

GsxrAbuser skrev:
2588981 hehe, du skulle behöva se den här filmen det ser jag det.
Om du nu inte är förlat för den inehåller 90 min FAKTA!

http://video.google.com/videoplay?docid=7866929448192753501&q=9/11

En Till!

http://video.google.com/videoplay?docid=-6708190071483512003&q=9/11

Så sätt dej en stund och lyssna på fakta.
Återkomm gärna med synpunkter.
/mvh jonas

Du gick på det där va ??

Alla som såg vad som hände, såg att det var så här det gick till, finns tom bildbevis..

Bifogat

• deathstarwars.jpg
    deathstarwars.jpg
    55.8 KB · Visningar: 140
Gabor skrev:
2588970 Det är inget påhitt av svenska luftfartsverket, utan krav från de internationella luftfartorganisationerna som är organiserade i IATA
Europa ska ha samma säkerhetsnivå i alla länder.

Man kunde ju ha skiljt på destination.

Gabor skrev:
Skyll på terrorismens utbredning...inte på svenska myndigheter.

Har inte sett så mycket av den utbredningen här uppe...

Vet att det inte är svenska myndigheter som hitta på men de är duktiga på att dansa efter andras vilja utan att tänka efter.

Gabor skrev:
Ta med egen dricka ? Varför då ? Drick innan , sen finns det ombord om man är törstig..
Bekvämt att slippa släpa en massa handbagage. kom i god tid för säk.kontrol, så är dagen räddad.:tummenupp

Brukar ofta ha typ 50cl MER i ryggan för att jag är en törstig en, nu måste jag dricka upp en viss mängd innan jag kliver på planet/flygterminalen :gnissla

Varför ska nordbor slösa resurser/tid på sånt som inte finns:va

Cervantes skrev:
2588982 så skippa allt onödigt flytande alt. lägg det i resväskan och slipp problem i kontrollen :tummenupp

Hur går det om man har kateter då?:gnissla

Last edited:
KGK skrev:
2588990

1. Vet att det inte är svenska myndigheter som hitta på men de är duktiga på att dansa efter andras vilja utan att tänka efter.

2. Brukar ofta ha typ 50cl MER i ryggan för att jag är en törstig en, nu måste jag dricka upp en viss mängd innan jag kliver på planet/flygterminalen :gnissla

1. Vi har inget val det som bestäms av ICAO måste följas i resten av världen.

2. Kasta den istället! du får inte ha med dig flaskan heller utan måste hälla över den i anpassade förpackningar.

Cervantes skrev:
2589001 1. Vi har inget val det som bestäms av ICAO måste följas i resten av världen.

Införde man nya regler efter Lockerbie?

Cervantes skrev:
2. Kasta den istället! du får inte ha med dig flaskan heller utan måste hälla över den i anpassade förpackningar.

Inte ens flaskan får jag behålla, fast jag betalat pant:näsblod

KGK skrev:
2588990 Man kunde ju ha skiljt på destination.
Har inte sett så mycket av den utbredningen här uppe...
Vet att det inte är svenska myndigheter som hitta på men de är duktiga på att dansa efter andras vilja utan att tänka efter.
Brukar ofta ha typ 50cl MER i ryggan för att jag är en törstig en, nu måste jag dricka upp en viss mängd innan jag kliver på planet/flygterminalen :gnissla
Varför ska nordbor slösa resurser/tid på sånt som inte finns:va

Gnälla om en halv liter Mer...:rolleyes:
Du vet inte vad som finns, eller rör sig i huvet på sjuka människor...

O kasta sten i glashus är inte heller lämpligt...bara en vecka sedan på en av inrikesflyget, fick vi ta hand om en hyffsat aggresiv NORDSVENSK, han var en flyksäkrisk redan innan start, han vägrade ta på sig stolsbältet, skrek åt flygvärdinnor, bad passagerare som sa till honom att hålla käften osv...

Det finns lyftfartsregler, precis som trafikregler, det är bara att följa dom, eller lägga ner verksamheten för att man inte får behålla luftfartstillstånden...
Sen kan du ta tåget eller egen bil, ....bra va.

Sjukt drygt när jag ofta flyger med enbart handbagage... tar ju för lång tid att få ut skiten...

Gabor skrev:
2589007 Gnälla om en halv liter Mer...:rolleyes:
Du vet inte vad som finns, eller rör sig i huvet på sjuka människor...

.

Jo men nu är vi i norden...

Gabor skrev:
O kasta sten i glashus är inte heller lämpligt...bara en vecka sedan på en av inrikesflyget, fick vi ta hand om en hyffsat aggresiv NORDSVENSK, han var en flyksäkrisk redan innan start, han vägrade ta på sig stolsbältet, skrek åt flygvärdinnor, bad passagerare som sa till honom att hålla käften osv...

Det händer allt oftare(vad jag läst i pressen) men det är ett annat problem och inte rutiner som drabbar alla resande

Gabor skrev:
Det finns lyftfartsregler, precis som trafikregler, det är bara att följa dom, eller lägga ner verksamheten för att man inte får behålla luftfartstillstånden...
Sen kan du ta tåget eller egen bil, ....bra va.

Jo men det är extraordinärt med flytande sprängmedel, gick bra att flyga inrikes utan större säkerhetskontroller och problem fram till 9/11, vad har de tillfört inrikes flyget så här långt?

NoicE skrev:
2589017 Sjukt drygt när jag ofta flyger med enbart handbagage... tar ju för lång tid att få ut skiten...

Instämmer

Last edited:
KGK skrev:
2589020 Jo men nu är vi i norden...

Det händer allt oftare(vad jag läst i pressen) men det är ett annat problem och inte rutiner som drabbar alla resande

Jo men det är extraordinärt, gick bra att flyga inrikes utan större säkerhetskontroller och problem fram till 9/11, vad har de tillfört inrikes flyget så här långt?

Nu jobbar jag inom flyget, så jag sitter med facit i hand, du har helt rätt att det inte hänt något ännu, men när man hindrar en kanal, så tar man nästa, osv, för att nå sina syfften.
Jag tror inte att någon skulle ha klagat av de som dog 11/9 om säkerheten hade varit på den nivån vi har idag på flyget.

Terrorismen har alla vägar, jag kan sitta å dra upp senarion som kan ske , så att ingen skulle våga flyga, ta tåg , buss eller båt mer.....

NoicE skrev:
2589017 Sjukt drygt när jag ofta flyger med enbart handbagage... tar ju för lång tid att få ut skiten...

Definitivt, nu kommer ju flygresan Umeå - Stockholm att ta minst 30min lägre bara för att man ska vänta på en jävla ryggsäck med schampo och duschtvål.
Jäkla terrorister och paranoida flygsäkerhetsmänniskor.

Gabor skrev:
2589032 Terrorismen har alla vägar, jag kan sitta å dra upp senarion som kan ske , så att ingen skulle våga flyga, ta tåg , buss eller båt mer.....

Det är riktigt, men frågan man ska ställa sig är finns det anledning till att terrorism skulle inträffa i Norden/Sverige/mig?

Man har ju satt ribban lite fel, OK för England USA mfl.

zoddri skrev:
2589045 Definitivt, nu kommer ju flygresan Umeå - Stockholm att ta minst 30min lägre bara för att man ska vänta på en jävla ryggsäck med schampo och duschtvål.

Ja, och hur många fler med dig kommer att drabbas:confused:

Last edited:
zoddri skrev:
2589045 Definitivt, nu kommer ju flygresan Umeå - Stockholm att ta minst 30min lägre bara för att man ska vänta på en jävla ryggsäck med schampo och duschtvål.

Flygresan ??? bara incheckningen, inte tiden i luften.....

KOM I TID.....

KGK skrev:
2589063 Det är riktigt, men frågan man ska ställa sig är finns det anledning till att terrorism skulle inträffa i Norden/Sverige/mig?
JA.

[/QUOTE]Ja, och hur många fler med dig kommer att drabbas:confused:[/QUOTE] Alla som flyger.

Last edited:
KGK skrev:
2589006 Införde man nya regler efter Lockerbie?

Ja.

Efter Lockerbie så får inte en väska åka utan passagerare.. idag matchar man allt incheckat bagage mot antalet boardade passagerare har en passagerare inte kommit till planet men checkat in väskan så står planet still tills väskan är hittad.

Om alla fattade vinken och skippade vätska i handbagaget så skulle det inte göra nån skillnad i säkerhetskontrollen så skippa vätskan och flyg smidigt istället :tummenupp

Last edited:
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...