.

  • Thread starter Thread starter Raderad medlem 18100
  • Start date Start date

Raderad medlem 18100

Guest
. . . . .

. . . . .
 
Last edited by a moderator:
Liljequist skrev:
Var iväg till Karlstad och köpte hoj i lördags.. Allt funkade bra förutom att jag tyckte att den drog lite väl mycket olja.. Iaf så tar jag hojjen och ska åka till jobbet på onsdan men efter ca. 2 mil så märker jag att den börjar gå skitdåligt när man ger på lite gas, så jag sänker farten, kollar i bakspegeln å ser världens moln av rök. Ajaj tänker jag och svänger in till vägkanten, då ser jag att oljelampan börjar lysa sen dör motorn av sig själv.. När jag står där och väntar på bärgning så rinner det ur ca. 4-5 dl olja på backen..
Kommer hem och börjar riva bort kåpor, tank, luftburk, stift mm..
Då ser jag nåt ganska märkligt. Förgasarna är fulla med olja + att det är olja i cylindrarna.. Det är också ganska mycket olja i luftburken..

Någon som har nån aning om vad det kan vara för fel ??
Kan det vara en spricka i toppen eller kan packningen ha gått ?

Jag har inte kunnat tagit kompprov än.

Tacksam för snabba svar..

Mvh Fredde

Jag gissar på hål i en kolv.
Också Fredde
 
Skulle gissa på att oljan kommer ifrån från vevhusventilationen,leta efter en slang som går ifrån luftburken ner i motorn.

Gissar på att det är för mycket olja i motorn.
 
Hade ungefär samma problem med min Retta.
Tryckte upp olja genom vevhusventilationen till luftburken, oljan i luftburken åkte dels genom förgasarna och orsakade en j-la rökutveckling genom avgasröret, dels rann det ut olja på marken via den lilla avrinningsslangen från luftburken. Gjorde rent allt, kollade oljenivån, sen var det bara att köra igen, ingen fara.
Orsak: lite för mycket olja i systemet som trycktes upp med gaserna från vevhuset.
 
Jag känner mig synsk.....


Jag ser....en ung man med goda intentioner,ett sidostöd,ett nivåfönster och en flaska olja.

S.aida

:tomten
 
Jag hade ett liknande fel på min zx6r -97 efter att jag transporterat den till en bankörning. Förmodligen hade flottören på en av förgasarna hängt upp sig så att den fyllde vevhuset med bensin. När jag försökte starta den så trycktes bensin/motorolja upp genom vevhusventilationen till luftburken eftersom det var alldeles för mycket "motorolja" i motorn. Detta resulterade i att hojen rykte en massa och gick väldigt illa. När jag tömde ut motoroljan så fick jag ut 7 liter vilket är lite mer än de ~3,4 liter det borde vara.
 
Långa farbron skrev:
Det kan ju tyvärr vara så illa som Freddexwing säger.

Tänk om det gick tillsåhär:

1. Det är som LF säger, killen har fyllt på för mycket olja.
2. Trycker ut i burken där det inte orkar rinna undan.
3. Rinner in i fuggen till kolven där det samlas mer och och skadar kolven.
4. Sen är det en 600 kubiks oljepump! :D

/fredde
 
mr.burns skrev:
Hade ungefär samma problem med min Retta.
Tryckte upp olja genom vevhusventilationen till luftburken, oljan i luftburken åkte dels genom förgasarna och orsakade en j-la rökutveckling genom avgasröret, dels rann det ut olja på marken via den lilla avrinningsslangen från luftburken. Gjorde rent allt, kollade oljenivån, sen var det bara att köra igen, ingen fara.
Orsak: lite för mycket olja i systemet som trycktes upp med gaserna från vevhuset.
Orsak enligt mig borde vara en ringburn åt vänster, eller har jag fel??? :D :D :D
 
Liljequist skrev:
Tack för alla snabba svar !

Har nu troligen hittat felet.. och det är nog som alla här förutspått.. ALLDELES för mycket olja i motorn.. Tog bort pluggen å det var fan drygt fyra liter (!!).. (+ dom 4-5 dl som rann ut på backen..) :huvet

Men som freddexwing var inne på.. Kan det ha skadat nån kolv ? Ska man passa på att ta ett kompprov innan man sätter tillbaks allt ?

Sen är det väl bäst att göra rent förgasarna ordentligt så man slipper rökutveckling hundra år efteråt :gnissla

Nej, det har med all säkerhet inte skadat nån kolv. Skiten ska hålla!!!
Bara gör rent och prova sen att starta och håll tummarna. Jag behövde inte rengöra nåt i förgasarna, det åker med ut, ryker bara i nån minut, dessutom har säkert luftfiltret fått smaka en del. Det bidrar också till rök. Men det är ju gott med rök, fast helst från däcken...

Lycka till.
 
Jag fick samma problem efter oljebyte. Oljetrycket vägrade komma tillbaks. Det slutade med att jag tog isär oljepumpen och oljade in den. Då slocknade lampan på en gång. Om inget annat funkar så föreslår jag att du gör samma sak, det är ingen större operation.
 
Liljequist skrev:
FAEN !.. Samma problem som det första.. Var ut på en provsväng idag och den pumpar fortfarande upp olja via vevhusventilationen !
Nån som har några hjälpande förslag ?

Mvh Fredde


Är det en -05 ?
 
Liljequist skrev:
Kompprov kommer.. Men jag har ingen provare som passar själv och eftersom typ alla mc-firmor här har semester så dröjer det typ två veckor innan jag kan få in den på en verkstad..

Det kanske är dumt att vara ivrig men jag hade haft hojjen i fyra dar (!) när det hände som jag är ganska otålig att få ut den på vägarna igen..

Köp en från fultema och använd "gummihattsanslutningen" det gör ju inget om det läcker lite komp vid sidan om, det hörs nämligen tydligt. Att värdena du får antagligen inte är till 100% tillförlitliga spelar heller ingen roll, det kommer nämligen synas tydligt om du t,ex saknar komp i en kruka pga blåst toppackning eller kolvhål.

Lycka till!
 
. Hålet är för stort.. Den passar säkerligen nere i botten men dit är det ju flera mil !

Det är ner till botten du ska, även om det är flera mil! Jag har flera mil på min SRAD också men den räckte ner på den. lyckades se vilken kruka felet var i också, 2 brända ventiler...
 
Liljequist skrev:
Jag har en från biltema som man bara ska trycka emot men det passar inte.. Hålet är för stort.. Den passar säkerligen nere i botten men dit är det ju flera mil ! :huvet
Kan man dra på några lager mjuk, tät tejp för att den ska passa i hålet ? Kan ju inte spela någon roll.. Bara det blir tätt ?

Du får tilverka en adapter sjalv (eller en kompis med svets utrustning) rensa innanmatet på ett stift svetsa på en lamplig rør bit....klart!
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top