800km till assen

_stensmo_

ingen kommer ihåg en fegis
Gick med
7 Aug 2005
Hoj
honda tsr 250, honda crf 250
sådär ja hemma i sverige igen.

drog i fredags ner till Assen för ytterligare en deltävling i
holländska mästerskapen.
halvvägs ner till assen reflekterade jag i att jag har 20 mil
närmare till assen än hem till östersund. men väl nere och hitta depåbox
osv gick bra.

så lördag morgon 11.00 första tidskvalet på G åkte ut å hade
lite svårt att hitta rytmen å problem med framhjullsäpp, och mot slutet
i en av de snabba knickarna på baksidan åkte jag med framhjulsställ i
drygt 200km/h hela vägen in till apex som sedan följe i ett fina viper ränder i
kallingarna, klarade mig dock utan att vurpa. intressant skulle man kunna kalla det, andra framhjulspunkan för i år.:skrämd :huvet

kände mig rätt osäker ut på andra tidskvalet och hade svårt att lita på hojjen
cykelen kändes bättre och jag sänkte mig nästan 3 sekunder men var fortfarande inte helt nöjd. :va

men slut på lördagen och den vanliga kvällsrutinen med tvåtakt började med att riva grejjerna å se så att allt såg bra ut, vilket det gjorde.
Magnus "Brasse" sjögren hade de klart tyngre med att skära hojjen på bägge kvalen. men lyckades ängå få bukt med det på lördag natt med lite vilja och en kit-kolv. :gnissla

jag gick å la mig förväntansfull på morgondage, å någon timme senare dök
Anders Larsson upp lite rolig på något som danskarna bjutt på.
efter lite mummel så försvann han iväg i bara kalsonger ut ur bussen lika oväntat som han dök upp, happ tänkte jag han dyker vell upp senare.
tre timmar senare dyker han upp snällt å somnar som ett litet ljus.
dagen efter visade sig att han hade gått å lagt sig i dansken kristiansens
buss :mattias
inne i bussen hade det skett en ordväxling när sängens ägare kom hem å undrade varför det låg en svensk i hans säng. varpå anders förbryllat undrat över varför det var danskar i bussen. men till slut somnade alla där de skulle.:glömdet

så söndag final warmup idag är dagen där det händer.
kände att nu på warm up ska de gå undan. men de gick mer än en halv sekund långsammare än på kvalet.:va fundersam å lite missnöjd satt jag mig å började fundera över varför, men efter viss tankeverksamhet och spekulationer så beslöt vi (jag och anders) oss för att sätta i en 5 kg hårdare bakfjäder till finalen. hitta den var en annan 5a, men efter lite dragande fram å tebax i depån så drygt en timme senare satt den i.

men utan tillfälle att testa innan finalen så var jag rätt spänd på om jag tagit rätt beslut, men den där knepiga magkänslan som finns ibland sa att de va så de skulle vara. :confused:

så äntligen dags för race, på sightsing lap å warm up lap kände jag att ändringen blitt perfekt, och kände hur hornen börjat växa. :cdevil

startade i tredje led, och hade långt innan bestämt mig för att jag skulle ta starten. sagt och gjort så vart det, holländarna hade inte mycket att säga till om. höll ledningen över första varvet.:yoparty för att sedan bromsa på mig å tappa ner till 8e plats:rolleyes: . happ, bara å gasa ännu mera å bromsa senare. än är inte racet över. tjurade på och pressade det jag tordes och hade ögonkontakt med tätklungan som höll sig start målrakan framför. mot slutet på racet dök ferry stoffer en holländare upp å ville ta sig förbi, men satan heller, någon måtta får det vara. han körde om mig en par ggr och jag körde om honom ett par ggr. sista varvet kommer han igen å drar förbi. men jag prickade utgången på kurvan bättre och siktade på att köra om honom på gräset bredvid å bromsa om honom på kurbsen in till nästa kurva. men det fanns iaf yttre kanten på vita linjen kvar så jag behövde inte syna gräset, så i mål så sluta de 1 - 0 sverige holland :D :blah
slutade 5a i mål. riktigt nöjd med att ha tagit mig ner och kunnat köra låga 1.50 och höga 1.49. tider vilket var en å halv sekund snabbare än kvalet.
och cykeln kändes suverän. så känner hur hornen börjar växa för upploppet på sesongen.

over and out!

tack till anders som följde med och hjälpte till.
och till holländarna som försöjde brasse med cylindrar till varje pass :Bugar

Alltid roligt att åka till Assen! Denna gången så valde jag att inte köra själv utan att vara mekaniker åt min teampolare Stensmo. Det gick hur bra som helst. :) Det enda var väll det där med att hur i all sin dar jag kunde hamna i en annan buss när jag skulle sova på lördan.. :gnissla Tur att det ändå var hos folk som man känner lite grann sen tidigare. Phu!! :näsblod

Några suddiga foton som jag hittade på kameran avslöjar att jag varit på banans bar iaf. 2.40 euro för en öl var inte alls så farligt där. :)

Banans egen bar utifrån. Suddigt, men ville väll inte använda blixten för att skrämma dom där inne tror jag. :)
DSCN0052assen.jpg

Inne i baren.
DSCN0053assen.jpg

Efter några sånna här var det suddigt även i verkligheten.. :D
DSCN0056assen.jpg

Seriös racing var det som det egentligen handlade om där nere. Stensmo #69 kör som Stensmo #35 här nere i ONK250.
DSCN0058assen.jpg

Stensmo och Kristianssen blev haffade av Hollänska autografjägare.
DSCN0057assen.jpg

Stensmo i sin tur haffade några tjejjer i depån.
DSCN0105assen.jpg

Vi blev även haffade av den Tyska tullen som trodde vi hade canabis eller vapen i bussen så dom sökte igenom vår buss medans vi fick stå frqamför bilen. Det ända som skulle kunna varit skumt skulle väll varit sockerkakan vi fick med oss av ett Hollänskt team som dom tyckte vi kunde ha som färdkost för vår långa resa hem isf. Dock hade dom tullarna ingen humor och ville inte vara med på bild. Den ena tullaren ville dock sätta på Stensmo handbojjor som han inte hade några nycklar till.
DSCN0128assen.jpg

Stensmo har en viss förmåga att hitta fordon han vill köra skiten ur. Sist vi var utomlands å körde var det en gräsklippare som gjorde 180kh/m han hittade. Nu hittade han en gammal traktor. Bara det har en motor så verkar han vara nöjd.
DSCN0125assen.jpg

Brazze blev snabbt kändis där nere. Hans båda kolvhaverier intresserade gamla VM-meckar och olika trimföretag i Holland så att han fick cylindrar som han fick köra sönder utan att behöva betala nått för det! Tom Hollänsk TV blev så pass intresserade så dom kom och filmade när väl hojen gick som den skulle igen!
DSCN0073assen.jpg

Last edited:
Vår Norske vänn Tage Solberg kör hela Hollänska ONK-SBK i år. Värmer upp inför racen gör han med sin studsboll. Han säger att han lärt sig Hollänska och sa nått som lät som "brakkenlaschkkervekker". Kom 4:a både i kvalen och på racet sen.
DSCN0117assen.jpg

Gridgirls kan se både elaka och snälla ut där nere..
DSCN0091assen.jpg

Holländarna är snabba för dom börjar tidigt.
DSCN0038assen.jpg

Våran 18-årige depågranne Mark Bezemer blev snuvad av Dansken Lars Ib Kristianssen på yttern i sista svängen. Lars genade så mycket så han var på konstgräset utanför asfalten. Något Colin Edwards inte klarade av för nått år sen i samma sväng. Dock var Bezemer nöjd med andraplatsen då han nu leder i ONK250 tabellen med 10 poäng och bara ett race kvar att köra. Dom fyra första i mål i ONK250 skiljde det bara 0,6 sek emellan!
DSCN0106assen.jpg

Stora trailers finns det hur många som helst där nere. En som hade en Volvodragare hittade vi.
DSCN0108assen.jpg

Last edited:
Jorpes polare och ex 500GP föraren från Belgien, Sebastian LeGrelle, körde 2 klasser vad jag såg denna helgen. Här på sin ONK-SBK CBR1000RR. Körde även en Triumph 675 i BK-SS (Belgiska Mästerskapet som körde ett race här)
DSCN0121assen.jpg

Holländaren Arie Vos vann några mästerskap i Hollänska Supersport för Honda. Frågade om hjälp av Honda Holland med att få köra i WSS och fick som tack ett nej tack. Arie kör på en Ducati i ONK-SBK istället..
DSCN0119assen.jpg

European Womens Cup körde en av sina deltävlingar på Assen samtidigt som ONK. Dom hade helt klart störst uppmärksamhet av alla klasserna där! Här Hollänskan Iris Ten Katen som är den snabbaste i deras 600-klass.
DSCN0099assen.jpg

KTM'S RC8 fanns med i ONK-SBK.
DSCN0114assen.jpg

KTM körde man även med i en SuperDuke Cup denna helgen. Många startande där men den klassen bestod nästan bara av tjocka gamla gubbar konstigt nog? Alla hojar var oranga eller svarta förutom denna.
DSCN0061assen.jpg

Ett av VM förarens Hugo Van Den Berg's kraschade skinnställ från i år hängde utanför en butik inne på banan.
DSCN0101assen.jpg

Last edited:
Racing!

Leva, leva livet. Jag blir avis. Det låter så gott. Dra iväg, träna. Lite Mys, kvala. Lite problem. The day, racet. Resan åter med funderingar över nästa, vad göra och ändra.
Tänk om man kunde bli 25 år igen. Har raceat i 25 år (1/4 mile racing med 4 hjul), och minns för min del den såkallade (den gamla goa tiden).:tummenupp Just nu kommer också att bli den tiden!:va

Ha det gott, skriv och berätta fler gånger. Toyman

Bild jag och min lilla NSR250SP ute på landet på en liten tur. Hojen passar inget vidare på dessa vägar. Men OK ändå.

Bifogat

• IMG_0201 sh.jpg
    IMG_0201 sh.jpg
    176.8 KB · Visningar: 118
Last edited:
Lite off-topic: Så Brazze har begripit varför han avverkar kolvar på löpande band? Det var samma skit i Linköping ju! Vad var felet?

kolvringarna bara fortsätter att kliva ut i en av överströmningskanalerna.
trots att kolvringsgapet löper mitt över bommen,
men vi satte i en kitkolv med kolvringsgapet mitt bak i boost kanalen å vipps så statade den å höll.

men någe klokare är vi just inte.

kolvringarna bara fortsätter att kliva ut i en av överströmningskanalerna.
trots att kolvringsgapet löper mitt över bommen,
men vi satte i en kitkolv med kolvringsgapet mitt bak i boost kanalen å vipps så statade den å höll.

men någe klokare är vi just inte.

Kul läsning :=):tummenupp

Vi syns nere i Frohburg o September
Raceade i Våler nu i helgen
Vi hörs
Roffe

Bifogat

• Sverige Danmark,Stuvsta.jpg
    Sverige Danmark,Stuvsta.jpg
    102.6 KB · Visningar: 83
Skönt att se Axxexs i sin rätta roll som lökmeck :D

Vilken FIIIIIIN rapport.

BRa kört o fin story både Stensmo o AXXEXXXs.

Gillar att Sebastian Legrelle ännu inte är bortglömd:-)

/E

Stensmo bakom ratten med 80 mil framför sig. En kort resa tyckte han. Men så är han från Norrland oxå..
DSCN0028assen.jpg

Långa resor till racen är kul! Man hinner varva ner med att tex lyssna på Tysk eurodisco och se en massa saker på vägen. Här har vi inte lämnat landet men är på rätt väg för det iaf!
DSCN0020assen.jpg

Brazze nervös inför w-up:en om han kommer hitta in till bandepåns infart. Han hade hittat andra sätt att ta sig in till depån på alla kvalen innan.
DSCN0078assen.jpg

Solbergs SBK såg grym ut! Hans startnummer 24 var nog upptaget så han hade bytt plats på sina siffror till 42.
DSCN0066assen.jpg

På Pitwalk:en var det folk som bara tiggde om att bli fotografraferade.. :rolleyes:
DSCN0059assen-1.jpg

Last edited:
Kanonrapport och riktigt fina bilder. Jag vill också rejsa i holland!

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back