8000 sek i garageförsäkring..

Folksam ville ha 500/mån av mig i garage (betalar 900 i trafik på samma bolag)... Idiotförklarade tjejen i luren varpå hon till sist höll med om att det var sjukt, men hon kunde inte göra så mycket åt saken.

If blev det, 100kr/mån... Helt fantastiskt vad bra försäkringsbolagens riskanalyser måste vara. :gnissla

.........

If skulle ha 600:- för min R1-06, och Trygg-Hansa skulle ha 400:- Är 28år, bor i Stockholm.
Såg att du tagit bort din annons på Blocket för ett tag sedan, ska du sätta in hojen igen på annons?

Är det någon som vet om det skiljer mycket i pris på försäkringar på en R1-06 mot en 07a?

MVH Roothen

Är det någon som vet om det skiljer mycket i pris på försäkringar på en R1-06 mot en 07a?..
Rent allmänt så har bolagen en gräns på hojar nyare än 3 år. Därefter sjunker stölddelen i försäkringen ganska markant. Har för mig att min BB skulle bli ca 40-50 % dyrare < 3år gammal.

Vissa försäkringar går ju inte heller att ändra på till garageförsäkring om man ställer av. Fast det kan man lösa genom ägarbyte förstås :) Lite skillnad är det allt om man jämför med garageförsäkringar på vissa bilar - jag har bl.a. en som står avställd som kostar en hundring per år och då är den täckt för brand, stöld m.m.

Att skippa försäkringen helt om man har egen kåk och ett säkert garage, funkar fint, men då finns inget separat skydd (via hemförsäkring) om den skadas eller brinner inne. Men brinner det så har man förstås annat att tänka på, som är viktigare...

Om du har så pass mkt fordon och ägodelar så ska du prata med if då dom har mängdrabatt! Om du kan säga till dom att du flyttar över tio prylar till dom så kommer du få enorm rabatt! Pyntar ca 300+ för garageförsäkring hos dom för min k5!
Hade också hela hushållet försäkrat hos If (2 barn, 2 bilar och 2 hus). Dom var riktigt storslagna....
Skulle få 10% på hojjen...alltså en sänkning från
38000:- till 34200:- för hel/hel:arsele :arsele
Efter en millisekunds tvekan sa jag upp varenda försäkring...nu blir det TryggH ett tag.

Hade också hela hushållet försäkrat hos If (2 barn, 2 bilar och 2 hus). Dom var riktigt storslagna....
Skulle få 10% på hojjen...alltså en sänkning från
38000:- till 34200:- för hel/hel:arsele :arsele
Efter en millisekunds tvekan sa jag upp varenda försäkring...nu blir det TryggH ett tag.

Fick lite tid över och ringde trygg hansa för att kolla med dem. En sak är säker, en modern 1000 kubikare skall man inte äga. Med 3 barn, en villa, 2 båtar, en bil och 2 motorcyklar i dealen blev helhetspriset 41 000sek/helår helförsäkrad. De fokuserade hela tiden på att hemförsäkringen blev rabatterad och jag poängterade hela tiden att hemförsäkringen är pissepengar i jämförelse mot R1:an som kostar dubbelt så mycket som hela huset då den står i det låst förrådet under en filt låst med 3 godkända lås. Om jag skulle ställa på den mellan april och oktober kostar den 34 000 sek vilket är 10 gånger mer än hela husets helårsförsäkring. Fullständigt sjukt om man ställer det i relation till husförsäkringen och allt annat för den delen.

Om jag försäkrar den hos TH halverar jag garageförsäkringen men sedan måste det bli ett ägarbyte för att man skall kunna gå över och ta en helårsförsäkring på Folksam, ej avställbar kostar den 19 papp hos folksam.

En jäkla soppa tycker jag, man skulle sålt R1-07:an och köpt en Aprila RS 250...

/D.

If skulle ha 600:- för min R1-06, och Trygg-Hansa skulle ha 400:- Är 28år, bor i Stockholm.
Såg att du tagit bort din annons på Blocket för ett tag sedan, ska du sätta in hojen igen på annons?

Är det någon som vet om det skiljer mycket i pris på försäkringar på en R1-06 mot en 07a?

MVH Roothen

Om jag skall sätta in annonsen igen :D . Jag sålde den faktiskt men kunde inte vara utan den så jag köpte tillbaks den igen 3 veckor senare. Själva hojen är rena drömmen det är försäkringen som är totalt idiotisk. Jag har inga problem att betala dem men logiken är tamejfan noll.

/D.

Jo, denna djungel är som vanligt lika rolig. :va
När det kommer till sporthojar har jag alltid haft bäst premie på Trygg-Hansa. Vet inte varför. Min avställning på -07 ZX-10 kostar från nu och 6 månder framåt 637kr. Inga frågor om garage eller någonting. De utgår kanske från att man är lite rädd om åket och har det, men i alla fall.
Efter det får jag betala 1004 sek för halvförsäkring när den är påställd. Det tycker jag är bra pris. :)

Lycka till med letandet.

/Wip

Lite off topic men hur fasen har du lyckats få en så låg premie på en en 1000cc hoj? Har alltid fått fantasipremier på Trygg-hansa. Dom måste fan slå med en tärning:va

yada yada...

En jäkla soppa tycker jag, man skulle sålt R1-07:an och köpt en Aprila RS 250...

/D.

Eller så inser man att helfösäkringar väldigt sällan lönar sig, kör trafikförsäkrat så kan du köpa dig en ny hoj var 3:e-4:e år istället.

Eller så inser man att helfösäkringar väldigt sällan lönar sig, kör trafikförsäkrat så kan du köpa dig en ny hoj var 3:e-4:e år istället.

Jo det är ju sant, speciellt när man som jag inte åkt i gatan någongång. En kompis till mig la sin R1:a i 30 km/h och det kostade 34 papp att få den återställd. Det beror lite på hur man tänker. Kanske läge att köpa en R6:a från 02 för 50 papp och köra med endast trafik. Det känns dumt att göra det med min nya R1-07:s som trots allt är värd sina 100 ksek +.

/D.

Varför har man en försäkring?

Alt 1)
Man har inte råd att stå för kostnaden själv.
Typisk sån är trafikförsäkringen, nästan ingen har råd att själv stå för kostnaden för en allvarlig personskada.

Alt 2)
Man räknar med att det lönar sig. Dvs du kommer att få ut mer i ersättning än du betalar in.
Dig vill inte försäkringsbolagen ha som kund, tyvärr verkar större delan av SH-kollektivet räknas hit.

Passar du in på alternativ 1 så ta en funderare på hur mycket försäkringar du ska ha. Det räcker med att din hoj är ett par år gammal och inte blir stulen/totalad mer är vart 3:e år för att det ska löna sig att inte vara försäkrad. Och glöm inte att räkna med självrisken.
Svenskarna är (har jag hört) ett av världen mest försäkrade folk.

Fick lite tid över och ringde trygg hansa för att kolla med dem. En sak är säker, en modern 1000 kubikare skall man inte äga. Med 3 barn, en villa, 2 båtar, en bil och 2 motorcyklar i dealen blev helhetspriset 41 000sek/helår helförsäkrad. De fokuserade hela tiden på att hemförsäkringen blev rabatterad och jag poängterade hela tiden att hemförsäkringen är pissepengar i jämförelse mot R1:an som kostar dubbelt så mycket som hela huset då den står i det låst förrådet under en filt låst med 3 godkända lås. Om jag skulle ställa på den mellan april och oktober kostar den 34 000 sek vilket är 10 gånger mer än hela husets helårsförsäkring. Fullständigt sjukt om man ställer det i relation till husförsäkringen och allt annat för den delen.

Om jag försäkrar den hos TH halverar jag garageförsäkringen men sedan måste det bli ett ägarbyte för att man skall kunna gå över och ta en helårsförsäkring på Folksam, ej avställbar kostar den 19 papp hos folksam.

/D.
Jag kanske borde tillägga att hojen numera är försäkrad hos Bilsport, 9000:- hel/hel.
Men tyvärr är det ju inte ett alternativ eftersom dom inte tar "sporthojar".
Hajjar inte riktigt logiken där...en RSV går icke men Tuono'n går bra...fast jag gnäller inte så läng de e till min fördel...

Varför har man en försäkring?

Alt 1)
Man har inte råd att stå för kostnaden själv.
Typisk sån är trafikförsäkringen, nästan ingen har råd att själv stå för kostnaden för en allvarlig personskada.

Alt 2)
Man räknar med att det lönar sig. Dvs du kommer att få ut mer i ersättning än du betalar in.
Dig vill inte försäkringsbolagen ha som kund, tyvärr verkar större delan av SH-kollektivet räknas hit.

Passar du in på alternativ 1 så ta en funderare på hur mycket försäkringar du ska ha. Det räcker med att din hoj är ett par år gammal och inte blir stulen/totalad mer är vart 3:e år för att det ska löna sig att inte vara försäkrad. Och glöm inte att räkna med självrisken.
Svenskarna är (har jag hört) ett av världen mest försäkrade folk.

Jo du har nog rätt, vi Svenskar är överförsiktiga när det gäller försäkringar. Tror jag har en lösning....monterar kraschkåpor samt puckar överallt och kör sedan med endast trafikförsäkring. Eftersom jag inte har problem med själva betalningen utan endast tycker det känns fel att betala dessa fantasisummor till ett försäkringsbolag....sätter jag helt enkelt in 1500 sek/månad i en fond som sedan kan fungera som försäkring om olyckan skulle vara framme.

Borde fungera!

/D.

Jo du har nog rätt, vi Svenskar är överförsiktiga när det gäller försäkringar. Tror jag har en lösning....monterar kraschkåpor samt puckar överallt och kör sedan med endast trafikförsäkring. Eftersom jag inte har problem med själva betalningen utan endast tycker det känns fel att betala dessa fantasisummor till ett försäkringsbolag....sätter jag helt enkelt in 1500 sek/månad i en fond som sedan kan fungera som försäkring om olyckan skulle vara framme.

Borde fungera!

/D.

Själv kör jag halvförsäkrat. Delkaskon + 1800/år med 6000:- i självrisk, känns skönt att ha eftersom jag ibland inte parkerar hemma.
Kraschar jag lär det va på bana och då kasar man på egen plånbok...

Själv kör jag halvförsäkrat. Delkaskon + 1800/år med 6000:- i självrisk, känns skönt att ha eftersom jag ibland inte parkerar hemma.
Kraschar jag lär det va på bana och då kasar man på egen plånbok...

Lite OT men är lite nyfiken...har du lagt den på bana någongång eller har du klarat dig?

D.

Lite OT men är lite nyfiken...har du lagt den på bana någongång eller har du klarat dig?

D.

Inte den här, men av tidigare hojar har 3 kasat. Bara 1:a var mer än kosmetiska skador, men på den tiden gällde försäkringen av vid banåka :D

Dessutom gillar jag inte färgen på Hondan så jag skulle inte lida jätte mycket (tror jag :näsblod ) om den blev skrapad.

det var dyrt, jag har med folksam betalar 1500kr/år i garageförsäkring för min thunderace

Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...