8000:- i Hyra, är det rimligt?

Det är väl bara kolla vad det skulle kosta om du köpte en motsvarande lya. 35kvm i Solna ligger över 1.5 och med en låg avgift hamnar du ju på 7-8k/månaden, inte svårare än så.

1a i solna

Men det hjälper inte att BR är dyra i Solna. Korvgubben har rätt. :tummenupp
Oavsätt vad du som ägare till BR har för utgifter i form av lån osv, så får han inte ta ut mer än vad det kostar att hyra av allmännyttan i motsvarande läge och standard..
Det är hyresnämnden som ska hantera frågan eftersom du är hyresgäst och hyr av BR-innehavaren.

Om ALLT ingår, el,värme, vatten, bredband, hemförsäkring, tv-licens och telefon så kan jag tänka mig att pröjsa 8000:- tror jag...:gnissla

Gissar på att du lär få stå för telefon själv. Annars kan du ju lätt få valuta för pengarna :071-nummer :D
Försäkring ingår säkert eftersom ägaren antagligen vill vara säker på att ha sina möbler och bostaden försäkrad, dock kan det ju vara bra att försäkra ditt eget lösöre.

Edit: Annars kan du alltid kolla efter något annat: http://www.andrahand.se/Apartment/r...ity=&position=&size=&furnish=&price=&x=19&y=4

Last edited:
....så hyr lägenheten med ett leende och låt ägaren betala tillbaka överskottet i efterhand om denne själv är så skrupelfri att han bedriver ocker! :)

Sånt där har jag lite svårt för. Skulle jag gå in i en affärsuppgörelse och skaka hand på förutsättningarna för att senare vända på klacken och kräva pengarna tillbaka skulle jag skämmas. Visst, lagen är tydlig på vad man får ta ut, men tycker man att priset är för högt, hyr då inte lägenheten! Har man problem med marknadsekonomi, flytta till Cuba.

Berättelse: En god vän skulle i sin utbildning tillbringa nästan ett halvår i Götlaborg. Han valde då att hyra ut sin BR på Kungsholmen under tiden han var borta. Tjommen som hyrde var så tacksam och glad och gick med på hyran som var BRF-avgift plus typ halva lånekostnaden. En månad senare meddelar hyresgästen att han hittat en bättre lägenhet och vill flytta därifrån. När min kompis förklarar att han inte har tid eller resurser att flyga upp till Sthlm för att ombesörja ny uthyrning och att hyresgästen får betala för kontraktsstadgad tid hotar gästen med skrankdragande p.g.a. ockerhyra. Bara att släppa den sparven fri och lära sig att aldrig mer hyra ut lägenheten.

Blev det plötsligt lättare eller svårare att hitta bostad i Sthlm?

Har man problem med marknadsekonomi, flytta till Cuba.

Javisst är det svårt med marknadsekonomi, jag gör givetvis allt för att hjälpa till men att varenda idiot som har svårt flyttar in tror jag inte är nån långsiktig lösning. Har bara 64 kvadratmeter, blir trångt snart.
Snälla du, uppmana dom att göra nåt annat.

Ord ord ord...
Först en felaktig slutsats.
Sen en berättelse som INTE har en sedelärande sensmoral.

Hörrdududu ;) Först: Att gå in i en uppgörelse, måste inte alls betyda att man är HAPPY med uppgörelsen. Vare sig direkt, eller senare.
Man KAN ju t.ex komma på att man blivit blåst av uthyraren. Ett fakta och en kunskap man inte besatt vid hyrestillfället.
Där man oxå kanske var i trångmål pga obefintligt utbud och har känt sig tvungen att hyra "nånting" iaf.
Och iom det oxå hyrt. Men ok, vi kan kalla det "marknadsekonomi" enligt Kuritas. (Maffiametoder i klartext)
Och som kund har man alltid rätt att klaga, och i detta fall oxå bestrida ett lagbrott!

Två fel gör inte ett rätt så att bara för att någon ockrar, och en annan i beroendeställning tvingas axxeptera detta, så blir inte ockret mer rätt.
Ocker är inte marknadsekonomi nämligen. Det är förtäckt utpressning.
Där hade du alltså fel.

2: Din vän som for till Göteborg gjorde fel.
Inte bara fel heller. Han begick ett lagbrott.
Hur kan du försvara det?
Man kan inte tvinga nån att betala ens egna lån.
Det är inte bara ohederligt. Det är omoraliskt oxå.
Olagligt dessutom.

För att du ska kunna kalla nånting marknadsekonomi så måste det finnas en viss balans mellan utbud och efterfrågan.
I detta fall rådde inte marknadsekonomi.
Det saknades minst två grundläggande byggstenar för det. Nämligen kundens valfrihet (nej att sova på gatan är inte ett val).
Och det saknades oxå ett utbud. Dvs en marknad, där säljarna måste konkurrera om köparna.
Här rådde varkendera då uthyraren bara råkade vara minst dyr bland andra brottslingar.

Med din syn på vad marknadsekonomi är, skulle jag vilja bedriva marknadsekonomi när du trillar i från en färja.
jag skulle ropa och fråga hur mycket du var villig att betala för livbojen...

Last edited:
Kul att frågan kring hyran väckte debatt! Jag hör av mig och säger om jag tog den och under vilka förutsättningar:rolleyes:

Visst är det olagligt att ta för mycket betalt i hyra. Men att kalla varje krona över lagstadgning för ocker är ungefär som att kalla alla som kör 10 km/h för fort för potentiella mördare. Har du utfört mordförsök idag? Det har jag!

Hyresgästen i den icke sedelärande historien letade en lägenhet så att han kunde ta ett jobb i Sthlm, han bodde själv i Nkpg. Han var alltså inte en undernärd och utmärglad båtflykting som med stora ögon bad om husrum så att han inte skulle frysa ihjäl (vilket du så allvetande i princip påstod). Min gode vän (Den ohederlige och omoraliske) stod och vägde mellan att hyra ut och att låta bli eftersom han var rädd för problem. Han trodde att han gjorde norrköpingsbon en tjänst genom att hjälpa honom med en tillfällig bostad till ett pris som fortfarande låg under snittet för motsvarande boende i huvudstaden. I backspegeln borde han förstås som enda person i Stockholm ha upplåtit sitt hem till samaritpriser.

Lagen är som den är och jag påstår inte att det är lagligt. Dock tycker jag att det är skillnad på när två välbärgade unga människor kommer överens om ett pris som bägge två känner att de kan acceptera, och livbojsförsäljning vid fartygskatastrof. Måste jag önska livet av båtresenärer bara för att jag tycker att man inte skall ingå avtal som man inte accepterar?

Svart katt, vit katt, vart tog den gråa vägen?

Med vänliga hälsningar

Maffia-Kuritas

Javisst är det svårt med marknadsekonomi, jag gör givetvis allt för att hjälpa till men att varenda idiot som har svårt flyttar in tror jag inte är nån långsiktig lösning. Har bara 64 kvadratmeter, blir trångt snart.
Snälla du, uppmana dom att göra nåt annat.

:näsblod

Last edited:
Näää...du ska begära bara 3500 i hyra, för stället är skabbigt o så...

Med vänliga hälsningar

Maffia-Kuritas

:D

Som du så riktigt konstaterat: Världen är grå.
Men vi människor tenderar att vilja skruva upp kontrasten på max så att allt antingen är vitt, eller svart.
Det blir enklare att leva då.

Jag överdrev å min sida, du åt din, men det jag säger mellan varven är ju inte att varje krona över ratificerad hyra är ocker, men då varje krona över nämnda belopp trots allt är olaglig, så kan gränsen (tyvärr) inte vara grå.
Att hyra ut i andra hand är nämligen ingen näringsverksamhet.
(Sen kan jag som privatperson mycket väl tycka att din vän givetvis måste få SIN ekonomi att gå ihop, han ska ju inte bjussa bort sin lgh. Ja osv osv)

Sen har du (som grundregel) helt rätt, att man inte ska ingå avtal man inte accepterar. Iaf inte sticka kniven i ryggen på uthyraren.
Det är direkt bedrägligt.
Däremot skulle hyresgästen givetvis påtalat sina nyvunna kunskaper och framfört klagomål direkt till din vän för att se om det fanns ett förhandlingsutrymme.
Därefter tagit konsekvenserna, dvs flytta eller stanna.

Sen är dessvärre lagstiftnig så stelbent (liksom dess paragrafryttare) att de (helt korrekta) moraliska värderingarna du lägger in, tyvärr på intet sätt får något stöd för det du kallar "rimligt" och "borde".

om man räknar in ränta och amortering så kan jag nog tycka att 8000kr är en skälig summa och inte nå över pris.

Hade själv en liten 1:a på karlaplan 1998, och då betalade jag runt 8000pix oxå

Jo, men då betalar du för att få lägenheten också... Det är inte meningen att man ska betala en annan persons lägenhet.

Hyran skall vara "skälig". Hyran är inte skälig om den är påtagligt högre än hyran för en till bruksvärdet likvärdig lägenhet.

Påslag på 4-5% brukar accepteras och för möblerad lägenhet upp till 10-15%.

Konkret innebär det att hyran är skälig om 2.orna på 35m2 i närområdet med liknande standard hyrs ut för cirka 7000 kr/mån...vilket inte låter så troligt.

Tillgång och efterfrågan styr givetvis, men hur du är som kund är också viktigt. När jag hyrde ut min lägenhet fick tre studenttjejer nobben för att jag inte ville ha rökande, festande, spyende studenter i mitt hem. Så är du "rätt" kund kan du kanske erbjuda lägre än 8000 och ändå få kontraktet.

http://www.hsb.se/hsb/jsp/polopoly.jsp?d=12702&a=56279
http://www.dom.se/templates/DV_InfoPage____832.aspx

PS. För den som undrar hyrde jag ut lägenheten till en VD som tillbringande 5-10 dagar i månaden i lägenheten. Två år senare låg mina prylar kvar på exakt samma ställe jag lämnade dom. Till och med "Välkommen till lägenheten"-lappen jag skrev låg kvar på köksbordet :D

Han bara sov i lägenheten, lagade knappt ens middag. Perfekt hyresgäst.

Som jag förstod det när jag grävde lite så utgår man från BRF-avgiften när man skall hyra ut just en BR i andra hand. Så har man en snordyr paradvåning på Östermalm med 200 kronor i månadsavgift är den skäliga andrahandshyran runt 220 kronor.

Det vore något det! :)

Hyra den för ett pris och sen går till nån nämd o klaga så är man ju dum i huvudet. Man har ju valet att inte hyra den, eller???

Fy fan för slödder som gör så:mad:

8000 e inte så blodigt om man som sagt räknar in amortering, möbler mm. Att hitta en för 5000 är inte så lätt, speciellt inte i innerstaden. Men visst går det, och de som lyckas blir vida omtalade dock är de bara nån enstaka % som får bra pris. Så lyssna inte på de som säger 5000 för 200 m2 mitt i stan med biljardbord och feta garaget inkl 3 mc... Hade de vatt sant borde det vara nån som bodde så själv, inte bara kände någon...:rolleyes:

Som jag förstod det när jag grävde lite så utgår man från BRF-avgiften när man skall hyra ut just en BR i andra hand. Så har man en snordyr paradvåning på Östermalm med 200 kronor i månadsavgift är den skäliga andrahandshyran runt 220 kronor.

Det vore något det! :)

Saxat från HSB:
"Vad bostadsrättshavaren betalar till föreningen och vad han eller hon har för lånekostnader har ingen betydelse för hur hyran ska sättas. Hyran ska vara skälig, dvs inte påtagligt högre än hyran för lägenheter med likvärdigt bruksvärde."
Bruksvärdet på paradvåningar på Östermalm är högre än 200 kr :)

Saxat från HSB:
"Vad bostadsrättshavaren betalar till föreningen och vad han eller hon har för lånekostnader har ingen betydelse för hur hyran ska sättas. Hyran ska vara skälig, dvs inte påtagligt högre än hyran för lägenheter med likvärdigt bruksvärde."
Bruksvärdet på paradvåningar på Östermalm är högre än 200 kr :)

I stand corrected!

Synd, för 220 spänn hade varit billigt! :)

En månad senare meddelar hyresgästen att han hittat en bättre lägenhet och vill flytta därifrån.

Därför kräver man två månadshyror eller liknande i deposition! :) Då kan man i lugn och ro leta efter ny hyresgäst i två månader eller så sitter den första hyresgästen förhoppningsvis stilla i båten redan från början. Däremot tycker jag faktiskt inte synd om någon som tar ut för mycket i hyra och sedan blir av med andrahandsgästen...

För mig är det enkelt.. om man som uthyrare inte "följer reglerna" så har jag föga empati den dagen då hyresgästerna drar saken vidare. Det är ett risktagande. På samma sätt som jag inte gnäller om polisen ger mig en fortkörningsbot eller ens drar lappen...

Sensmoral:
- Om du medvetet gör fel så ska du inte gnälla om du blir tagen i örat.

.....det innebär inte att jag är felfri och alltid gör som man skall.. Snarare bär jag mina röda öron utan gnäll.

Men att kalla varje krona över lagstadgning för ocker är ungefär som att kalla alla som kör 10 km/h för fort för potentiella mördare. Har du utfört mordförsök idag? Det har jag!

Jag ser inga problem att "avrunda upphåt" när man hyr ut i andrahand men det handlar givetvis om rimlighet. En ganska bra tumregel borde väl vara att inte avrunda mer uppåt än att man har råd att betala tillbaka OM hyresgästen drar saken vidare. Om man lägger på¨nån hundralapp eller tre utöver det man har rätt till lär knappast vara tillräckligt för att hyresgästen ska dra saken vidare. När det däremot handlar om tusenlappar extra varje månad är det en annan sak. Då får man skylla sig själv. :)

Last edited:
Det är väll inget konstigt med 8000kri boendekostnad för en bostadsrätt eller att hyra i andra hand.

1.5 milj i lån ger med 5% sänta 6250kr/månaden i ränta.
en avgift på för en etta på runt 1800kr/månaden är inte ovanligt.
Sen kostar det med vatten, el, kabeltv, internet mm ca 1500kr/månaden.

Summa 9550kr/månaden.

Utöver det kostar det med amorteringar. Men dom ska man inte räkna in för dom betalar man till sig själv.

Men förmodligen har han inte lån på hela lägenhetens värde. Han kanske har en billigare avgift, och tv/vatten kanske ingår. Dessutom får han ju göra skatteavdrag på räntan. Så hans kostnader kanske bara är runt 7000kr/månaden. Och sen lägger på en tusenlapp för förslitning av lägenhet och vitavaror/möbler mm. Helt rimligt.

Min bror bor i solna och betalar runt 4900kr för en etta i förstahand.
Till det tillkommer ca 1500kr i andra kostnader. Det blir 6500kr/månaden.

Det finns hur många företag som helst som vill hyra lägenheter i stockholm, Och dom betalar lätt upp till 10.000kr/månaden. Hade jag varit honom hade jag hyrt till dom i stället.

Hade någon hyrt av mig och kommit efter 1år och kräver pengarna tillbaka för ockerhyra för ett pris vi kommit överens om, med hänvisning till lagen. Så hade han kunnat stoppa upp lagen i r...n. och fått 10 sek för gömma dig så han inte blir av med knäskålarna.

Därför kräver man två månadshyror eller liknande i deposition! :)

Det hade vännen gjort, men gästen krävde tillbaka dem, han ville flytta omgående och slippa fullfölja kontraktsstadgad hyrestid. Hyresgästföreningens rådgivare bedömde att han låg 500 över det lagligt sett rimliga priset, så han lät killen gå på dagen för att inte riskera långdragna processer.

Hur som helst, lag och (min) moral går inte alltid hand i hand, men vad gör det när det snart är vår! :)

Ja, jag ska kolla på en annan lägenhet också, inte bara den i Solna för 8 lök, 8 Lök(ar) hade varit rimmligt! Nyproducerad bostadsrätt på 58 m2 i kungsängen för 6800:- i månaden känns faktiskt bättre även om det ligger lite "off" :)

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla