8000 att köpa cykel för. Tips?

Nishiki har en hel del prisvärda modeller.
Kolla på till exempel comp eller intro.
Ingen av dem har pedalbroms :-)

ar faktiskt funderat på en billigare cykel. Det är liksom ingen ide med cykel om man inte vågar ställa ifrån sig den, men samtidigt vill jag inte trampa runt på nåt härke, får då blir det inge kul.

Kikade som snabbast på Blocket efter beggade, men tyckte det var glest mellan de lite nyare cyklarna.

Hittade en Scott scale 60 -05 på Blocket. Orginaldäcken fortfarande på. 2200.-. Hybridstylade den med biltema-slicks och skärmar för 300.-. Köpte beggade skivbromsar för 500.- (förberett för skivbromsar). Rejs!
Och ett mc-kättingslås från Lidl får den stå kvar.

Hittade en Scott scale 60 -05 på Blocket. Orginaldäcken fortfarande på. 2200.-. Hybridstylade den med biltema-slicks och skärmar för 300.-. Köpte beggade skivbromsar för 500.- (förberett för skivbromsar). Rejs!
Och ett mc-kättingslås från Lidl får den stå kvar.

Kanske är den vägen man får gå.
Hur vet man om en hoj är förberedd för skivbromsar? Rätt less på vanliga "kläm-bromsar" som alltid lbir kassa på mina cyklar.

Kanske är den vägen man får gå.
Hur vet man om en hoj är förberedd för skivbromsar? Rätt less på vanliga "kläm-bromsar" som alltid lbir kassa på mina cyklar.

Bulthål för oken på gaffel + på "svingen". Även hål med gängor på naven till hjulen.

Bulthål för oken på gaffel + på "svingen". Även hål med gängor på naven till hjulen.

Numera är det rätt vanligt med centerlock-fäste för skivan.

Skit i att köpa "skivbromsförberedd", i 9 fall av 10 blir det bara skit av hemmaklåparmonterade skivbromssatser köpta billigt på nätet.

Dessutom blir det skitdyrt innan det är klart.

Ska du ha skivbromsar, köp en cykel som har det från början.

Dessutom är mekaniska skivbromsar inte alls så dåliga som folk påstår, givet att dom är rätt injusterade.

Hydrauliska skivbromsar ska luftas, i vissa fall ofta, det vete fan varför och vart dom tar in luft, men dom blir svampiga och behöver luftas minst en gång om året.

Numera är det rätt vanligt med centerlock-fäste för skivan.

Skit i att köpa "skivbromsförberedd", i 9 fall av 10 blir det bara skit av hemmaklåparmonterade skivbromssatser köpta billigt på nätet.

Dessutom blir det skitdyrt innan det är klart.

Ska du ha skivbromsar, köp en cykel som har det från början.

Dessutom är mekaniska skivbromsar inte alls så dåliga som folk påstår, givet att dom är rätt injusterade.

Hydrauliska skivbromsar ska luftas, i vissa fall ofta, det vete fan varför och vart dom tar in luft, men dom blir svampiga och behöver luftas minst en gång om året.

Centerlock, är inte det bara shimano som kör med det?

Visst, kräver lite tungan rätt i mun för att få installationen helt ok, men så svårt är det väl inte? Kan tänka mig att om man inte besitter några meckkunskaper alls och köper mekaniska bromsar (som du nämner nedan med injustering) att det lätt blir pannkaka av sakerna...
Det råkar inte vara så att du ofta stöter på dessa problem eftersom du jobbar (jobbade?) som cykelhandlare och att dessa personer söker upp hjälp där de själva går bet?

Kört med mina beggade hydrauliska så gott som dagligen i två år (då beggade) utan att lufta alls. Dock så ska jag renovera ena oket nu, kleggat igen...
Körde rätt mycket downhill tidigare, och känner inte igen problemet därifrån heller (dock klart mindre "användningstid/år" där).

Last edited:
Köp en militärcykel? :va

Har cyklat runt på racer med smala/bänghårda däck de senaste åren, så att gå till något som väger 3x mer med bara en växel lockar inte.
Jag måste kunna ta mig fram, och snabbt dessutom. Helst skulle jag vilja ha ultrasmala däck, för med såna drar man vilken MTB som helst, men de håller tyvärr inte så länge i stan.

Det bidde en Scott Sub 20 2011-års modell. Rekpris ut var 8900 men jag fick den för 6600. Tror jag gjort en bra affär. Cykeln kändes iaf solid och fin (till skillnad från min rackiga räser som jag nu säljer)

Main.jpg

*/ ?>
Nyheter
Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Back