800 ett skämt

Man kan ju inte resonera så att man tittar på dagens varvtider och jämför med 2006 årsvarvtider och härleder skillnaden på dessa till kubikskillnaden. För det första så har varvtider ju alltid sjunkit så länge utveckling pågår i en klass, för det andra så tror jag däcksutvecklingen och traction control-utvecklingen spelar större roll på varvtiderna än 190cc.

Så stor skillnad på hur sent man kan bromsa är det ju inte på 800cc och 990cc annat än att en 990 får bromsa lite tidigare för att de har högre toppfart. Som någon sa tidigare i tråden så är kompensation i form av högre kurvhastighet väldigt svår att omsätta i ett verkligt race, kval går bra men inte i race bara titta på blandsäsongen av 2-takt och fyrtakt och då var skillnaden ändå enorm i kurvhastighet, det skulle den inte vara idag.

Självklart går utvecklingen framåt, men om du kikar en bit upp så länkar jag till en blogg som visar varvtider från de första testerna på 800 i februari 2007 och redan då var de snabbare på Jerez.

Här är länken igen: http://motorcyclebloggers.com/2007/02/26/motogp-800s-slower-than-the-990s/

Det är ju lite kul också att Rossis varvrekord från 2005 inte slogs året efter 2006. Att säga att däcken och utvecklingen på motor och chassie tog igen (och gick förbi) 190cc på några månader är ju i så fall i mina ögon ett mirakel.

Skulle ju vara riktigt skoj att se ett race med de gamla 990 hojarna mot de nya 800:orna på samma bana i ett race. Då skulle det bli svart på vitt. Varvtiderna talar ju för de nya, men det kan ju självklart bli annorlunda med hojarna på banan.
Men det har vi redan sett. 2002 körde somliga 990 fyrtakt, andra 500 tvåtakt. Samma sak.

:fakta

Nu är nog skillnaderna mellan 990/800 mindre än mellan 500cc/990, men hänseende på de olika karaktärerna. Tror 800 skulle hävda sig bättre på fler banor än vad 500 cc gjorde. Sachsenring och Assen är typiska banor där 800cc nog skulle vara bättre.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...