800 ett skämt

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Efter helgens race i Kina framstår beslutet att byta från 990 till 800 mer än någonsin som ett skämt. Stoner dammade nedför rakan i 341 km/h och idén med de mindre motorerna var att få ner hastigheterna. Istället är de nya i princip lika snabba rakt fram och snabbare in i och mitt i kurvorna än 990:orna.

:rolleyes:

Det är ju perfekt. Racing ska ju gå snabbare hela tiden. Dessutom hade de rejäl medvind nedför den bakrakan.

Jag är nog mest förvånad att de så duktiga ingengörerna i GP-teamen inte kunde förutse att det skulle gå snabbare med mindre kubik från början.
När det var tillåtet med 990cc så körde alla med det, nu är det 800 och nu kör alla det istället.
Kanske ska de testa gå ner till 700 och kanske går det ännu fortare?

Visar ju bara hur lite de vet om chassie och geometri. Bara hokus pokus :näsblod

Men snabbast nedför rakan vann inte. Det är det nya med 800.

Jag är nog mest förvånad att de så duktiga ingengörerna i GP-teamen inte kunde förutse att det skulle gå snabbare med mindre kubik från början.
Att 800 har slagit många av varvrekorden satta med 990 beror på att så mycket ny teknik (!!) utvecklas till varje säsong. Men de sofistikerade system som finns nu hade 990 var väsentligt snabbare än 800, det är jag helt säker på. Men vad är det jag gör - sågar mig själv vid fotknölarna?!

:3freak

Som du säger, utvecklingen går framåt. Med 990 kubik hade de så klart kört ännu snabbare på rakan.

Hade 800:an varit snabbare än 990:n på den tiden då det begav sig hade fabrikerna gjort 800:or redan då.

Så som svar på din fråga; Nej! 800 är inget skämt.

Som du säger, utvecklingen går framåt. Med 990 kubik hade de så klart kört ännu snabbare på rakan.
Jag menade inte så. Det är självklart att det hade gått snabbare på rakan. Capirossi körde som mest 345 km/h med 990 och man hade vid det här laget varit närmare 400 än 300. Vad jag menade var att 990 dessutom hade varit snabbare hela varvet.

När det var tillåtet med 990cc så körde alla med det, nu är det 800 och nu kör alla det istället.
Kanske ska de testa gå ner till 700 och kanske går det ännu fortare?

Visar ju bara hur lite de vet om chassie och geometri. Bara hokus pokus :näsblod

750 är det snabbaste man kan ha :fakta

Det som suger mest är deras tractioncontrol/antispinn. Tror det är därför Rossi inte är överlägsen längre...

Hoppas nya kawascreamern är med i Frankrike så man får höra den live :yoparty

Även om en 800 hade varit snabbare än en 990 på ett varv så hade det varit väldigt svårt att rejsa med en 800 under 990-tiden. Det är alltid väldigt svårt att göra bra ifrån sig i ett race om man har mindre effekt. Kommer inte om i kurvorna och blir frånåkt på rakorna. Syntes väldigt tydligt under övergångsåret från 2-takt.

Jag menade inte så. Det är självklart att det hade gått snabbare på rakan. Capirossi körde som mest 345 km/h med 990 och man hade vid det här laget varit närmare 400 än 300. Vad jag menade var att 990 dessutom hade varit snabbare hela varvet.

Säkert på vissa banor, men inte alla. Eftersom 800 är snabbare i kurvorna tror jag nog att en 800 vinner på de mer tekniska banorna men en 990 vinner på de snabbare.

Men att det skulle vara säkrare med 800 har ju inte riktigt funkat. Det är ju nästan tvärt om eftersom de är snabbare i kurvorna och det är ju där man oftast åker av. Regeln bet sig själv i svansen lite där.

Låt dom skicka i 3-4liter mer soppa i knarrarna så kommer det börja gå fort på riktigt :yoparty

En av anledingarna till att man gick ner till 800cc var väll för att racingen var så jävla tråkig innan, för varje år som gick blev MotoGP mer och mer likt F1/bilsport.

Med 800cc har tiderna inte sänkts, men kurvhastigheterna blivit högre och racen gämnare. MotoGP börjar likna 250GP vilket enbart kan ses som positivt.

Något som hade varit ännu bättre vore om de övergått till 500cc 2t, det var ju då GP var som roligast. Tänk er en modern 500GP hoj ...

En av anledingarna till att man gick ner till 800cc var väll för att racingen var så jävla tråkig innan, för varje år som gick blev MotoGP mer och mer likt F1/bilsport.

Med 800cc har tiderna inte sänkts, men kurvhastigheterna blivit högre och racen gämnare. MotoGP börjar likna 250GP vilket enbart kan ses som positivt.

Något som hade varit ännu bättre vore om de övergått till 500cc 2t, det var ju då GP var som roligast. Tänk er en modern 500GP hoj ...

Menar du att 2007 år säsong var mer spännande än 2003-2006?

Eftersom 800 är snabbare i kurvorna tror jag nog att en 800 vinner på de mer tekniska banorna men en 990 vinner på de snabbare.
De hade inte vunnit. 800:orna hade, som DQ skriver, fastnat bakom 990:orna precis som McWilliams gjorde med KR3:an.

En av anledingarna till att man gick ner till 800cc var väll för att racingen var så jävla tråkig innan...
Nej, så var det inte och det är inte för att motorerna har 800 cc som årets säsong ser lovande ut. Det beror på att Ducatis övertag är uppätet och att Yamaha har kommit ikapp. Därtill ett nytillskott av bra förare från 250.

De hade inte vunnit. 800:orna hade, som DQ skriver, fastnat bakom 990:orna precis som McWilliams gjorde med KR3:an.

Jag är fortfarande inte övertygad, jag tror 800:orna har en chans på vissa banor. De kan ju bromsa mycket senare och har snabbare hastighet i kuvorna. Men vi kan vara överens om att inte vara överens.

Skulle ju vara riktigt skoj att se ett race med de gamla 990 hojarna mot de nya 800:orna på samma bana i ett race. Då skulle det bli svart på vitt. Varvtiderna talar ju för de nya, men det kan ju självklart bli annorlunda med hojarna på banan.

Jag är fortfarande inte övertygad, jag tror 800:orna har en chans på vissa banor. De kan ju bromsa mycket senare och har snabbare hastighet i kuvorna. Men vi kan vara överens om att inte vara överens.

Skulle ju vara riktigt skoj att se ett race med de gamla 990 hojarna mot de nya 800:orna på samma bana i ett race. Då skulle det bli svart på vitt. Varvtiderna talar ju för de nya, men det kan ju självklart bli annorlunda med hojarna på banan.
Man kan ju inte resonera så att man tittar på dagens varvtider och jämför med 2006 årsvarvtider och härleder skillnaden på dessa till kubikskillnaden. För det första så har varvtider ju alltid sjunkit så länge utveckling pågår i en klass, för det andra så tror jag däcksutvecklingen och traction control-utvecklingen spelar större roll på varvtiderna än 190cc.

Så stor skillnad på hur sent man kan bromsa är det ju inte på 800cc och 990cc annat än att en 990 får bromsa lite tidigare för att de har högre toppfart. Som någon sa tidigare i tråden så är kompensation i form av högre kurvhastighet väldigt svår att omsätta i ett verkligt race, kval går bra men inte i race bara titta på blandsäsongen av 2-takt och fyrtakt och då var skillnaden ändå enorm i kurvhastighet, det skulle den inte vara idag.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...