800:- Böter!

tvålen

Sporthojsnörd
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
XL650V, GSXR600, GSXR750
Det hela hände igår kväll runt 18.30 inne på T-centralen. Det var massor av folk och mycket stressat, jag hade bara min remsa och när jag gick förbi det lilla båset där kontrollanten sitter så vinkade han förbi mig utan att stämpla remsan.

Tänkte inte något mer på det förrän två stationer senare dyker upp biljettkontrollanter från Connex på tåget för att kolla biljetterna...

Nu hade jag ju inget "giltigt färdbevis" att visa upp och dom lackade såklart och brörjade direkt prata om böter. Jag och min kompis förklarade lugnt och sansat att han i biljettbåset vinkat förbi mig efter det var stressat och mycket folk, alltså kan jag inte vara skyldig till att jag kan uppvisa något färdbevis. Jag ska jag göra? Vältra mig i båset och stämpla min egna remsa eller? :rolleyes:

Vi försökte undvika så mycket som möjligt att inte lämna ut några uppgifter förrän tåget hade stannat på Odenplan där vi skulle av, men vi lyckades inte och vi lämnade ut våra personnummmer(så egentligen skulle jag kunnat rabbla tupp någon annans nummer så hade han blivit dediterad 800 pix...) ...

Någon annan som råkat ut för detta och undsluppit böter? Känns jävligt lamt medtanke på att han verkligen vinkade förbi mig...

tvålen skrev:
2107376 Det hela hände igår kväll runt 18.30 inne på T-centralen. Det var massor av folk och mycket stressat, jag hade bara min remsa och när jag gick förbi det lilla båset där kontrollanten sitter så vinkade han förbi mig utan att stämpla remsan.

Tänkte inte något mer på det förrän två stationer senare dyker upp biljettkontrollanter från Connex på tåget för att kolla biljetterna...

Nu hade jag ju inget "giltigt färdbevis" att visa upp och dom lackade såklart och brörjade direkt prata om böter. Jag och min kompis förklarade lugnt och sansat att han i biljettbåset vinkat förbi mig efter det var stressat och mycket folk, alltså kan jag inte vara skyldig till att jag kan uppvisa något färdbevis. Jag ska jag göra? Vältra mig i båset och stämpla min egna remsa eller? :rolleyes:

Vi försökte undvika så mycket som möjligt att inte lämna ut några uppgifter förrän tåget hade stannat på Odenplan där vi skulle av, men vi lyckades inte och vi lämnade ut våra personnummmer(så egentligen skulle jag kunnat rabbla tupp någon annans nummer så hade han blivit dediterad 800 pix...) ...

Någon annan som råkat ut för detta och undsluppit böter? Känns jävligt lamt medtanke på att han verkligen vinkade förbi mig...
Ledsen men de är ditt ansvar att få den stämplad står det.
Jag har klarat mig förbi connexvakter på gammalt busskort. Röta kallas de.;)

tvålen skrev:
2107376

Du skulle rabblat upp några siffror och sagt att du kommer från Polen och bara var på semester.

Jag skulle testa att överklaga! försök komma ihåg vilken tid du passerade luckan bara.. inte säkert att det går men skadar inte att försöka :tummenupp

Gothmog skrev:
2107482 Du skulle bara hållt truten och gått därifrån.
Öhh? Va hur? antar att han försökte gå av när han såg dom men inte han. Men hur skulle han ha gått därifrån när dom börjat prata med han? Bara lite nyfiken.

prulle skrev:
2107502 Öhh? Va hur? antar att han försökte gå av när han såg dom men inte han. Men hur skulle han ha gått därifrån när dom börjat prata med han? Bara lite nyfiken.

Fisit dem i ansiktet och sprungit därifrån.:fakta

prulle skrev:
2107502 Öhh? Va hur? antar att han försökte gå av när han såg dom men inte han. Men hur skulle han ha gått därifrån när dom börjat prata med han? Bara lite nyfiken.
Varför inte?

Biljettkontrollanter har väl inga befogenheter att hålla honom kvar?

Har dom inte? om de är sant så är det ju bara att gratulera till att jag inte kommer betal något mer..

Dom har väll ingen rätt å hålla dig kvar.. men dom tror gärna att dom får det. Såg nå reportage på insider som handla om just det, helt sjukt vilka idioter det finns.. för dom för å bli polis, då blir dom krogvakt eller liknande :fatta!

Åh vad perfekt att dom inte har befogenhet att hålla kvar!? Då ska jag skita i att skaffa pluskort! :yoparty

Skulle man bli stannad får man väl prata lite granna och sen när tåget stanna springa för allt vad 800kr är värda! :2cool

Fasiken så trist då! Nästa gång får du kräva att få en stämpel.

En gång när jag åkte bussen så kom det en kontrollant. Jag ifrågasatte varför det behövdes kontrollanter på bussarna när ändå chauffören är den som ska stämpla o kolla på SL kort. Fick till svar att chaufförerna inte alltid hann med detta...
Härliga pengar det kostar för att ha kontrollant på en buss när man tycker att det är chaufförens jobb.
Väldigt sällan chaufförerna ens tittar på att man har ett SL kort varpå man trycker upp det i ansiktet på dem och frågar om de bryr sig om att kika.

Nu har jag inte åkt buss på 6 månader och fan så skönt det är :yoparty

- Får se på biljetten.

- Nej

- Jo

- Nej

- Jo, annars... annars... tjatar jag ännu mer!!!!

:D

Planka.nu har du all information du söker, antar jag :tummenupp

Vakterna har som sagt inget att säga till om, men det skiter dom tyvärr i. Detsamma med diverse väktare, inte alla, men vissa.

Det är bara gå därifrån rabblandes om deras rättigheter och dina egna rättigheter och lagar och polisanmälan så brukar dom vara lugna.

kaZmur skrev:
2107508 Varför inte?

Biljettkontrollanter har väl inga befogenheter att hålla honom kvar?

Nix pix, det vore olaga frihetsberövande. :fakta

Nu tycker jag givetvis att man ska betala för sig men om de rör dig är det lika illa i lagens mening som om vilken galning som helst gör det.

Prova gärna, det är kul! (Ha biljett, men vägra visa den)

Har för mig att de får hålla kvar en till polis kommer. Att det skulle vara olaga frihetsberövande tror jag inte på.

Så enligt Planka.nu så ska du bara förneka att du ens åkt T-bana. Om du nu inte visade leg.

Det enda kontrollanter kan göra är att fråga om de kan få se din biljett och skriva ut böter om biljetten man visar upp är ogiltig, sedan kan de förståss tjata, babbla, provocera och hota om man inte visar biljetten men det ska man bara ta med en nypa salt.
Sedan kan de inte göra så mycket mer eller jo, en sak till, de kan kalla på förstärkning som endast gör situationen obehagligare med samma befogenheter som de andra kontrollanterna :lol

FreddaAbborre skrev:
2107881 Har för mig att de får hålla kvar en till polis kommer. Att det skulle vara olaga frihetsberövande tror jag inte på.
Finns ingen förutom Polis och Ordingsvakt som får kvar gripa kvarhålla en människa. Om du nu inte gör ett så kallat envarsgripande, men då måste gärningsmannen och brottet innebära fängelsestraff i skalan.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg