80-talshojar!!

Last edited:
Hallå alla!

Härom året snackade jag med en kille på Lelles som kunde mycket om 80-talshojar, han var väldigt insatt. Jag skulle behöva snacka med honom igen, men har glömt vad han hette. Känns lite dumt att ringa och fråga efter "han som kan så mycket om gamla hojar..."

Nån som vet vem jag menar?
 
Fast jag har ju så dåligt minne :hej

Vad vill du veta laidback?

Haha ja, det är inte lätt att bli gammal och virrig. Jag känner igen symtomen...

Jo, ljuddämparna på gamla 80-tals offroader brukar ju rosta upp i parti och minut och jag undrar var (eller ens om) de tillverkas? Har hitttat en firma på NZ nytillverkar kopior, men undrar om det finns fler?
 
Haha ja, det är inte lätt att gammal och virrig. Jag känner igen symtomen...

Jo, ljuddämparna på gamla 80-tals offroader brukar ju rosta upp i parti och minut och jag undrar var (eller ens om) de tillverkas? Har hitttat en firma på NZ nytillverkar kopior, men undrar om det finns fler?
Sorry, offroad va inte min grej på 80-talet, då var det 1100 kubik och smala brudar som gällde :tuttar

Idag nöjer jag mig med 750 kubik.

Och smala brudar :)

Roffes kanske?
http://www.roffesmotor.se/
 
Last edited:
CBxxxF är fortfarande snygga hojjar. Men skall man ha en riktigt bra tidig åttiotalare (innan världen förändrades med FZ, FZR, GSXR, GPZ och annat nymodigt, så anser jag att man skall satsa på en GSX1100E eller FJ1100-1200.
Det var så långt man kom med gammla modellen.
GSX1100E med sådanadär extrakladdiga däck man kunde köpa (kommer inte ihåg var, Hole in the wall ?) till SMC rabatterat pris om man var medlem. Det var grejer det. Hde flera vänner och kolleger som körde på detta så man tetade ju en del. Själv var man inne i chopperbyggandets värld under den perioden.
 
Det var mer surr om Trajjor/Norton och HD mot japshojjar, choppers mot caféracers etc.
"Jag äter hellre en burk mask än kör japansk mc" var en vanlig dekal på HD's.

En polare med Trajja vägrade stanna på Sveavägen.


"Kan du inte få in P3 kan du lika gärna stänga av" Hördes över nejden när någon stod och varvade ett bambustaket någonstans.
 
Skön tråd...många minnen som återkommer...
Min första hoj var en GSX 1100 -81..för mig att jag gav 22kkr för den -83. Grym bakhjulsmaskin fastän "bara" 100hkr och runt 240kg...
IMG_1748 (Mobile).JPG

Importerade sedan -86 en 750R i Röd/svart fr USA. Coolt då det bara fanns blå/vita här hemma. Köpte den ny för USD 4300 (halva priset mot sverige) i Denver. Satte på V&H och Mikuni 36:or i USA (spotstyver på den tiden) och då skulle den ge 115hkr...Skaffade naturligtvis en Simpson...tyvärr var den legendariska RXM-1/model 30 ersatt m modell 32 så det fick bli en sådan (syns på tanken). Körde fr Denver till NY o skeppade hem...har varken tidigare eller efter haft så mkt träsmak i akterseglet...:näsblod
IMG_1747 (Mobile).JPG
 
OK inte mer:tummenupp...well... lite tidigt än att kalla dom klassiker då antar jag??...eller rättare sagt MC världen/samlare/entusiaster har inte fått upp ögonen än mao...
 
På Blocket har jag sett en del skitfräscha för 50.000. Men då är de skitfräscha. Härom månaden var det en blå-vit 1100R -91 som låg ute för 60.000. Vad de sedan verkligen säljs för är en annan sak.
 
Back
Top