80-talshojar!!

GSX:n är helt klart snyggast, FJ:n är oki med och att föredra på kurviga vägar jmf med GSX:n som likt en jänkare var brutal med kraft men saknade väghållning om man inte stoppade i moroten i ett Bimota eller annat chassi :)

CBxxxF är fortfarande snygga hojjar. Men skall man ha en riktigt bra tidig åttiotalare (innan världen förändrades med FZ, FZR, GSXR, GPZ och annat nymodigt, så anser jag att man skall satsa på en GSX1100E eller FJ1100-1200.
Det var så långt man kom med gammla modellen.
gsx1100e.jpg

1986-fj1200.jpg
 
GSX:n är helt klart snyggast, FJ:n är oki med och att föredra på kurviga vägar jmf med GSX:n som likt en jänkare var brutal med kraft men saknade väghållning om man inte stoppade i moroten i ett Bimota eller annat chassi :)
Ja, jag tycker nog att FJ 1100 både var och är en snygg hoj.
Jag hade en sådan engång på -90 talet och den var inte dum alls.
Ramen var klart Bimotainspirerad med styrhuvudets utformning.Ramen gick ju fram framför styrhuvudet. En väldigt bekväm hoj minns jag och vridstark.
fj1100.jpg

FJ:n köptes då ägaren till hojen jag hade bestämt mig för att köpa plötsligt höjde priset på hojen vid överenskommen levarenasdatum så det blev ingen
cbx.jpg
.Det störde mig en del då den var fin som satan, men den fick säkert ett annat hem för mer pengar.. Hade jag fått köpa så hade jag nog haft den kvar än idag, men nu blev det ju inte så.. En CBX är ju alltid en CBX..

Förstahojen var dock en
1img-1227367579.jpg
så den har en plats i mitt hjärta. Fortfarande en snygg modell. Prestanda och väghållning som en Volvo 240..

En tung men välljudande
1984_kawasaki_klr_600_1400_westmoreland_12094623.jpg
hade jag parallelt ett tag också, men den var för TUNG för att köras i skogen.. dock njutningsfull på grusvägarna .
 
Last edited:
Trevligt, kanske borde skaffa den tidningen.

Själv har jag bara kört 80-talare, utöver körskolans bmw och hornet 600 som jag körde på risk 2an.

kawasaki gpz 900 r -88 (min första hoj, körde omkull på landsväg och fick den inlöst av fb)
suzuki gsx 550 ef -85 (andra hojen, tröttnade snabbt och sålde)
kawasaki gpz 1000 rx -86 (nuvarande hoj)

gpz:orna tycker jag är helt ok ändå. Blev aldrig riktigt vän med fronten på 900 och de är ju lite otympliga förstås, men det är rå styrka och kräver mer av föraren när det börjar svänga.

Jag funderar dock på att byta till en modern 600-kubikare, blir nog naket i sånt fall. Lockar inte till vansinnes-hastigheter och passar bra för KNIX.
 
Sweet!

En drömhoj när jag var yngre...... nu när jag vart bara lite, lite äldre blev den min vardagskompis.... Hondas First HRC SuperBike. CB1100R.



En sådan stor hoj...... superbike..... 1982...... Touringlok?

Snygg. Mvh Toyman

http://www.youtube.com/watch?v=nvD_HJKO2rY
 

Bifogat

  • IMG_5727 sh.jpg
    IMG_5727 sh.jpg
    148.5 KB · Visningar: 208
  • IMG_5853 sh.jpg
    IMG_5853 sh.jpg
    204.6 KB · Visningar: 221
  • IMG_5854 sh.jpg
    IMG_5854 sh.jpg
    162.3 KB · Visningar: 202
  • IMG_5819 sh.jpg
    IMG_5819 sh.jpg
    85.7 KB · Visningar: 224
  • IMG_5870 sh.jpg
    IMG_5870 sh.jpg
    190.4 KB · Visningar: 210
  • IMG_5877 sh.jpg
    IMG_5877 sh.jpg
    104.3 KB · Visningar: 210
En drömhoj när jag var yngre...... nu när jag vart bara lite, lite äldre blev den min vardagskompis.... Hondas First HRC SuperBike. CB1100R.



En sådan stor hoj...... superbike..... 1982...... Touringlok?

Snygg. Mvh Toyman

http://www.youtube.com/watch?v=nvD_HJKO2rY

Hade en likadan själv i 2 år. Gud ska veta att det inte har gått en dag sen dess som jag inte ångrat att jag sålde den. Tyvärr finns den inte kvar då nye ägaren krashade några månader efter köpet.:gnissla
 
Vill ni ha en cb1100f att leka med i vinter så kolla i blocket ni 80tals entesuiaster.... :)

http://www.blocket.se/alvsborg/Bygga_project_hoj_i_vinter_pa_en_cb1100f_37371444.htm?ca=16&w=1

En av Mina hojar som tyvärr måste bort......




Håller med fullständigt att hojarna var snyggare förr numera ser dom
flesta ut som insekter på hjul.....;) Eller stridsvagnar typ HD...

Många tycker att CBR1000F är ful fattar jag inte men plastig det är den
men vem bryr sig då den rundar kurvorna med bravur godtjänt... :)
Med plånboken på billig nivå då det finns annat roligt att lägga pengarna på ...

fan en sån har jag haft oxå...nice:tummenupp
 
Hej:)

Härligt att se Toyman! hadde ingen 1100R själv men en 900F
med dom röda siffrona på svart botten mätartavlerna,snygga tyckte man då i alla fall.
En sak jag har tänkt på var att beg priserna på 80 talet var höga!!
Jag köpte en ny Honda VFR 750F -85 första års mod för 55000kr.
Två år senare sålde jag den för 52000kr,inte så mycke förlust altså.
Säkert var det 1800 mil på mätarn då,man körd ju hela del på den tiden.
När jag böt in 900F -83 till just 750F så fick man ett kanon pris,tack
Rune Sanfridsson på lättviksmotor för det.900F kostade ny 33000kr
fick efter 3år o 2500mil på mätarn 25000kr i inbyte.
Är det någon som har samma erfarenhet?

Samma här .. Åkte o hämtade en sprillans -83 på Huddinge mpoed&mc för 21900:- :)

Det var billigt!!!:)
 
Last edited:
Det är tur att man är så ung som man är så man slapp köra runt på så otroligt fula saker :D

Nej men ärligt, tycker nästan det är lite synd att jag inte kan uppskatta dessa hojar, är ganska sjukt hur utvecklingen har gått framåt under åren!
 
Kul att se era bilder med en liten historia till!

Jag tycker det verkar handla om ett generationsskifte runt 82-85.

Generation 1 på offroadsidan: Trumbromsar, luftkylning och dubbla stötdämpare.
Ex.: XL500R, DR500, XT500, XT550.

Generation 2: Skivbromsar, vattenkylnig och monodämpare.
Ex.: XL600, KLR600, DR600.

Ungefär samma för landsvägshojar.
Gen.1: CB900, CB1100R, Z750/1000, GSX1100, XJ650/750/900

Gen.2: VF1000R, GPZ900R, FZ750.

Här kanske man kan tala om Gen.3:
GSX-R750/1100, FZR1000.

Det är väl ganska rättvis uppspaltning, eller tycker jag fel?

När jag hade tjyvat åt mig "HONDA-bladet" på hojmässan -84 och bläddrade upp VF1000R så förstod jag inte vad vanliga knuttar skulle ha den till. Den var något helt nytt och såg ut att just ha vunnit ett race med Linden på Mantorp. Den skulle väl aldrig funka för vanlig körning?
Likadant med GSX-R:erna, kan väl aldrig funka? Går väl bara att köra järnet med?
Men tydligen tyckte knuttarna då, att de behövde likadan hoj som Sköld hade "på jobbet"!

Obegripligt för mig om just börjat misshandeln av en Yamaha FS1, och tyckte den var den kompletta hojen, bekväm på långresor (4-5 mil), stadig vid sportkörning i villaområden samt bra för enduroträning, även om halvkröken plattades till ibland. Komplett!
 
Jag kan inte sluta tjata:
 

Bifogat

  • Suzuki RG500  3.jpg
    Suzuki RG500 3.jpg
    39 KB · Visningar: 165
Får man fråga vad som är speciellt med dom här hojarna? Har dom Ram-air? Fjädring bättre än makaroner eller motorer som är starkare än dagens moppar?






Nej, jag är inte seriös, försöker bara driva med farbröderna :arsele
 
Får man fråga vad som är speciellt med dom här hojarna? Har dom Ram-air? Fjädring bättre än makaroner eller motorer som är starkare än dagens moppar?
Nej, jag är inte seriös, försöker bara driva med farbröderna :arsele

I mitt fall tror jag att saknaden beror på hur man upplevde hojåkat på den tiden, allt va kul, alla hojar gick utav bara helvete, inga brudar va bittra and so on......

Nu däremot :popcorn
 
Min första, andra och tredje hoj
 

Bifogat

  • 80 talare 1.jpg
    80 talare 1.jpg
    11.9 KB · Visningar: 1,196
  • 80 talare2.jpg
    80 talare2.jpg
    8.5 KB · Visningar: 1,199
  • 80 talare3.jpg
    80 talare3.jpg
    12.5 KB · Visningar: 1,197
I mitt fall tror jag att saknaden beror på hur man upplevde hojåkat på den tiden, allt va kul, alla hojar gick utav bara helvete, inga brudar va bittra and so on......

Nu däremot :popcorn

Håller med, på alla punkter....suck.




PS. Har skrivit ett par nostalgibloggar från den tiden om någon tycker det är kul att läsa... DS.
 
Last edited:
Får man fråga vad som är speciellt med dom här hojarna? Har dom Ram-air? Fjädring bättre än makaroner eller motorer som är starkare än dagens moppar?






Nej, jag är inte seriös, försöker bara driva med farbröderna :arsele

Inget var bättre rent tekniskt givetvis. Men en sak som definitivt var ballare var fartkänslan. Behöves inga våldsamma hastigheter för att få uppleva känslan av fart. Eftersom ram, fjädring och bromsar inte var i paritet med motorstyrkan kändes det alltid lite skönt osäkert när det började gå undan :gnissla.

Låter lite knepigt kanske men det var väl känslan av att leva lite på gränsen som kittlade.
 
Back
Top