80 talet, Sveavägen

TwinSucker

Hammare, spik å tång vad är nu på gång..
Gick med
1 Sep 2004
Ort
I det Trånga Sundet...
Hoj
En som fixas...
Vilken kanontråd!

Jag har bestämt mig för att farsan är en fegis som aldrig tog mig dit :surkart

Jag minns när farsan flyttade till Sthlm -88 och varje gång jag var uppe så vill jag in till Svea och kolla men farsan lät som vanligt... lite parodiskt så tycker jag att han lät som ett av trollen i Trolltyg i tomteskogen :)
- Jag vill kolla på hojar!
- Öhh, nä, det är ju bara sånadär hojåkare där... :huvet

Varför kan man inte dra tillbaka klockan för?
 

Pertan

ESTJ
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Vänge
Hoj
Aprilia Mille 2K
Var inte så ofta i sthlm men minns karavanen av hojar på sveavägen, åkte aldrig dit själv när jag fick hojkortet,kanske berodde på att en GP125:a maxade vad en katana gör på ettan det tog bara så mycket längre tid för GP:n sen brände jag hål i kolven när jag försökte få fart på den.

Men klart på att ta igen förlorad mark och tid genom att invardera sveavägen.
 

Ulfis

aka Retep
Gick med
13 Oct 2004
Ort
Sollentuna
Hoj
VFR800 -08, CBR600 -96
MRETTA skrev:
2094928 Jag minns en tjej som körde katana sommaren -83. Hon jobbade på samuraj-motor... Tror hon hette "madde"... om ja inte minns fel... :va Är det ngn. som minns "kaptenen" undrar om han lever ?... Han var väl 50 bast redan då....

Jag minns namnet i alla fall, Pricken är ett annat som kommer upp. En liten smal kille på en GS-1000. Arri, finnen med Katanan dyker upp på näthinnan också. Han var väl inte guds bästa barn precis, i något avseende...? Undrar hur han finansierade sina nya hojar. Efter en säsong så hängde väl det mesta ihop med "Kenny Roberts tejp" (silvertejp) och ståltråd.
 

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Ort
utanför Riala City
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
Näe kapten "gick bort " för nåra år sen

Men vet nån nått om Davo O Ducken 2 stollar ifrån Huddinge som körde Suka...
Affe ifrån Vallentuna som körde Laverda Jota
Kalle krull som kunde svälja en Cheese burgare i en tugga :död körde RD350
"Iller Bosse "

som stog å lurade på Busshållplatsen på Boge med sin 500...

Nån...

(Kalkbrott som minns... ) :rolleyes:
 

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Ort
utanför Riala City
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
miniman skrev:
2093605 "Bodde" på Mcdonalds 1980-1983. Det var tider det. Fram och tillbaka mellan Mcd och allmänna gränd och ofta en avstickare till Bogesund.

Honda CB 750
Suzuki GS 1000S
Laverda 1000 Jota (saligen avsomnad efter missöde vid Stenslätten-Aj!)
Rickman-Kawa

Hörde hemma i Jakan.


Klurigt ..
Kawa machIII
Laverda 1000 Jota
Laverda 1200 Mirage
Rickman Cr med gas o kompressor
....
....
....
Ifrån Norrort ,,,Samma tid

Jag måste sett dig.... :näsblod

Laverdor fanns inte så många....
 

Wonderboy

Give me a break, I'm just learning!
Gick med
4 Dec 2005
Ort
Stockholm
Hoj
inge för tillf
Ring dem :)

dra ihop folk --> MC donalds hehe!

"Some people that once were can never be broken " :tungan
 

gsxf

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
dalen
Hoj
bygger på en dobbeli dobb
peterz skrev:
2094072 Lenita minns man, var det inte hon som bröt benet men åkte hoj ändå. Tror hon hade kryckorna bakpå bönpallen....Kom ihåg ett par tjejor som åkte pastell färjad Katana som kallades "katana brudarna" någon som mins dem....
jo jag minns dom...Jenny hette hon som ägde den ... å va jag vetså har hon kvar den än i dag
 

Matte6605

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2006
Ort
Fjugesta
Hoj
Gsx1100x (s)
Retep skrev:
2094175 Det var väl Göran Helmouth och en snubbe som kallades för Kilen, Sven tror jag han hette på riktigt, som hade Samuraj Motor vid Råsunda. Göran drev den vidare som Samuraj-Lack lite längre bort mot Sumpan-hållet på slutet av 80-talet. Där fanns också en kille som sydde jyssta bilklädslar och MC-dynor i samma lokal också... Han sydde en vit dyna till min RD-350 YPVS som var lackad i vit pearl... det var ju ändå 80-tal :cool: :rock

Hette inte han som drev Samuraj Motor Gert nått? Fast han kanske inte ägde det....
 

espa

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Hofors
Hoj
opel
Kawasaki/Nils skrev:
2084641 Tillhör själv gänget som stog på andra sidan gatan och förundrades över hur ni bar er åt.
Vi, med "fadermordar" kragar på skjortan, Bogner-jackor och VESPA tyckte ni missade något...... STUREPLAN. Alla partyn som man inte var bjuden på men ändå gick(åkte) till.
Svenska Vespas butik låg mitt emot och verkstan runt hörnet.
Oj, vad roligt det var på den tiden. Inga våltäckter, inget (nästan) våld på gatorna. Till och med raggarna var trevliga och hjälpsamma om Vespan behagade krångla.
:pannkyss :)
Raggare är väl fortfarande trevliga och hjälpsamma :)
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Åhhh sitter och blir alldeles varm :)
Jag hade en fot i "vardera läger", var både bil-kille och ensam mc-kille i gänget, därav inte så mycket MC-minnen från Stockholm den tiden även om vi hängde vid Donken också.

Stockholm Cruising var en av årets absoluta höjdpunkter, tror det var -87 jag och Micke K for upp på min RD350, normalt sett så gick den väldigt bra.. När det "bara" var 59kg Ozzian på den, adderade man 1.90m Micke bakpå så....
Ja vi måste varit ett lustigt "par" iaf :D

Dan the man: Jodå det gick faktiskt att "svänga" då också... Det var bara lite mer spännande, hehe.

Apropå burna i fontänen, jag har för mej att det var en kille från Nyköping/Oxelösund som gjorde det, mitt framför TV-kamerorna :tummenupp

När det vankades streetrace var det Nortull som gällde, har tillbringat några nätter där för att försöka lista ut var det skulle köras någonstans... Men det var bara ena sidan, den andra var pulsen, så mycket motorfolk samlat på ett ställe i mörkret....... Hmm, saknar det faktiskt.

Professorn, aka Olof Svenningsson var en välkänd profil och samtidigt en mystisk doldis.
Han körde mycket riktigt en Bubbla med turbomatad Corvair boxer sexa, det var tom ett reportage på TV om honom och street racing.

Nej då, jag är inte gammal.. är inte gammal... Volvo 140 med borrad B18, portad topp, dubbla Solex 45or....Rejsa mot Thomas flejkade Taunus.... Trimmad RD350.. fotpinneskrap..... PLOPP!!!!... Ojj.. Är det inte 1988 längre??? :lol

Tur att utvecklingen inte har stått stilla iaf, hehe

Edit: Och så visar det sej att Professorn fortfarande finns och verkar :D
http://www.wheelsmagazine.se/expert/view.php?person=1&p=12
 
Last edited:

Gabor

Guest
1974-125, mongojappsar till hojar, sen började det..
1980 kawa 900, långgaffel å 998
1981 Kawa 100, 1150 cc rickmanbygge på G
1982 Svart Rickman-kawa 1150cc, mera trim...Grottis. R.I.P
1983-1985 Röd Laverda RGS, borr/port, sleeper...
1986 Bimota KB 1 "Tullarnbyggd" 1260 cc > 300km/tim, MC nytt reportage...
1987 NikoBakker Gixxer 1100..
osv Gixxers, MotoMartin, TLS...

Livet går vidare, skulle vara verkligen kul med onsdagarna på Svea... :yoparty
 

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
Gabor skrev:
2125409 1974-125, mongojappsar till hojar, sen började det..
1980 kawa 900, långgaffel å 998
1981 Kawa 100, 1150 cc rickmanbygge på G
1982 Svart Rickman-kawa 1150cc, mera trim...Grottis. R.I.P
1983-1985 Röd Laverda RGS, borr/port, sleeper...
1986 Bimota KB 1 "Tullarnbyggd" 1260 cc > 300km/tim, MC nytt reportage...
1987 NikoBakker Gixxer 1100..
osv Gixxers, MotoMartin, TLS...

Livet går vidare, skulle vara verkligen kul med onsdagarna på Svea... :yoparty

Reportaget om Bimotan kommer jag ihåg...
"Värt varenda spänn när man får åka i från en Porsche Turbo på Autobahn" har jag för mig det stod :tummenupp
 

Gabor

Guest
enhjuling skrev:
2125459 Reportaget om Bimotan kommer jag ihåg...
"Värt varenda spänn när man får åka i från en Porsche Turbo på Autobahn" har jag för mig det stod :tummenupp

Just den var det.. :yoparty, ska se om jag kan scanna in lite bilder från det underbara 80 talet i veckan.
 

Mike

Suzukifanatiker?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kongl. Huvfudstaden
Hoj
#Gixxer 1K-05 #Katana original No 95 -82, #GSX-R1100 original -87, #GSX-R750R No 102 original -89*såld*
Jörgen Karlsson skrev:
2086638 Men det är ju kanhända inte så upplyftande för någon tjej att läsa inlägg som ger bilden att man inte acceptaras när man paserat 40. Nog om det.

Ja jag tänkte just skriva det! Att den verkligen var pippigul den katanan jag såg!

Den roligaste hojrepan jag såg på Kymlinge var när en trimmad katana med mattorange fluorescerande lack med bara trattar på förgasarna och med den sedvanliga lösningen på vevhusvent (en armerad genomskinlig pvc-slang uppdragen från kopplingskåpan) drog mot en annan hoj. Helt plötsligt bara förvann bägge hojarna i ett rökmoln från katanan efter ca 200 meter. Molnet efter katanan var helt kompakt och ogenomsynligt och nådde ända upp till gatlyktorna. Pvc-slangens mynning hade sugit in i en av förgasartrattarna så motorn sög i sig motoroljan i rask takt när den gick på fullgas. Den hade fått i sig över en liter på bara några sekunder! Mycket uppskattat av publiken. Killen fick hjälp med att få igång hojen och fick ny olja av någon minns jag.
Robusta motorer! =)


OJ! DEN händelsen kommer jag ihåg nu när du berättar!! :Bugar :Bugar :Bugar

Det var en av dom publiktätaste kvällarna det året om jag inte minns fel..

Kommer ni ihåg den gången, måste ha varit 85-86 tror jag, när BosseBatong kom farande på Kistarakan från Akallahållet mot starten och hade en sån jädra fart på 240in att han knappt kunde få stopp på den..och när han väl fått stopp på den så slängde dom sig ur bilen och började veva med batongerna hejvilt bland folket på gridden, alla drog som avlöningar åt alla håll, men inte jag för min surhoj ville inte starta :3freak :huvet..
TILLSLUT gick den igång och det var i sista sekunden, för BosseBatong fick syn på mig och började springa mot mig.. :gnissla

Lyckades få fart på skrället och kom iväg med en jädra fart, det blev ett par stackare kvar som dom slängde in i polisbilen.. åkte fortast möjligast in till Donken för att hämta andan, efter 1 timme så åkte alla tillbaks till Kistarakan och fortsatte som vanligt.. :hihi

En annan sak jag minns var när jag en gång hamnade bakom gänget med pastellkatanorna vid rödljusen Norrtull, alla stog och väntade på grönt och varvade friskt, jag hade visiret öppet :3freak , lyset slog om och pastellhojjarna blåste iväg, och jag fick hela nyllet fullt med sot, faen va folk garva när jag tog av mig hjälmen.. :tomten

Ojojoj..det va tider det, nu är man klassad som fossil som försöker vingla sig fram bland spolingarna :D
 
Last edited:

mudder

Muppkiller
Gick med
5 Aug 2003
Ort
Kungsgården
Hoj
KTM990 Adventure S KTM690E
Jag hängde mest vid Norrtull och Wennergren center på 80-talet. Många race blev det och oftast med Berra som starter.

Är det nån som kommer ihåg den mattsvarta, lättade och taksänkta Camaron som jag hade på den tiden? Jag körde faktiskt ifrån en och annan hoj. :hihi

28460.jpg
 

Biffen_86

Emil
Gick med
26 Jan 2004
Ort
Vagnhärad
Hoj
2007 Kawasaki ER6N
ojoj....man blir bra jävla avundsjuk att amn var allt för ung för att kunna hänga i sthlm på dne tiden. Låter som att det hände nått spännande varje kväll och vilken stäming ni hade det.:yoparty
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top