80 talet, Sveavägen

Nä,det var väl en Corvair-maskin?

Vad jag vet, och jag är näst intill 100% säker så var det en porsche 4:a eller 6:a han använde för att sätta skräck i konkurrenterna. Han hängde bl.a av min styvfar på den tiden :rolleyes:

Men jag säger inte att det inte var en Corvair maskin. Kanske kan vara så att han hade 2 :va Det gör ju saken ännu mera intressant :hihi
 
Vad jag vet, och jag är näst intill 100% säker så var det en porsche 4:a eller 6:a han använde för att sätta skräck i konkurrenterna. Han hängde bl.a av min styvfar på den tiden :rolleyes:

Men jag säger inte att det inte var en Corvair maskin. Kanske kan vara så att han hade 2 :va Det gör ju saken ännu mera intressant :hihi

Jag har glömt,kanske din styvfar kommer ihåg.
Men det va en boxersexa iaf.
 
Nä,det var väl en Corvair-maskin?

Japp, det var absolut en Corvair-maskin (boxer 6'a).

/Ingvar

Edit:
Stockholms mest framgångsrika gatrejsbil 1977 var "Professorns" 56:a på 70:a platta. En turboladdad Corvairsexa med alkohol och vatteninsprut stod för framdrivningen tillsammans med en Porsche låda (ur Wheels 2/1977)
 

Bifogat

  • prof3.jpg
    prof3.jpg
    17.8 KB · Visningar: 1,846
Last edited:
2fast in da house:
Vad jag vet, och jag är näst intill 100% säker så var det en porsche 4:a eller 6:a han använde för att sätta skräck i konkurrenterna


"Professorns" silver Bubbla hade en turboladdad Chevy Corvair knota bak i, jag hade en grön Bubbla med Porsche 4'a och var först med att åka lustgas och lyfta framhjulen på gatan med en 4'a (idag gör många Bubblor "over there" det) på den tiden men det var 70-tal då vi alla (4-hjulsåkare) spenderade nätterna på Gulf vid Norrtull eller på "rakan" utanför Algon i Åkersberga, street racing när det var som bäst!!!!!! Jag åkte även 2-hjul på den tiden och då hängde vi runt hörnet från Donken (som då inte fanns ännu) nere på Luntmakargatan hos Olle Larssons Hole In The Wall där vi la många pengar på Rickmann ramar, Morgo cylindrar och annat för att få Trajjorna att formligen flyga runt Bogesund, har faktisk även skrotat en en vecka gammal Kawasaki Mach III 500 på Bogesund...

DP says: För min del, 70-talet street racing i Tokhom, 80-talet street racing i LA & Las Vegas....
 
Huga

här fanns 2år gammal tråd om svean som jag missat helt.

Var där med dom andra medlemmarna från SSPC på den tiden.
Kenneth, micke, etc etc,.

Körde en GPZ1100-82 som kunde wobbla nå grymt. (våga wobbla)

Minns att vi rejsade runt med "katana-gänget" och fick lite grundutbildning.

Vi kom ju från mälaröarna och brukade ibland träffa på dom redan i brommaplans-rondelen på väg till donken. Jag fattade aldrig riktigt var dom kom ifrån men det verkade som västerort/spånga/typ.

Man stod och hetsade varandra vid röd-ljusen genom att hoppa fram några decimeter i stöten i fejkade starter, amatörer drog ju då mot rött.
Ibland hamnade man själv så långt ut i korsningen att det var lika bra att åka på rött som att stå där mitt i.

Våra katana-vänner hadde ju avsågade devil system, och åkte gärna upp brevid pekka och varvade ur dom när blå stod låsta i bilkö.

Ibland jagade pekka en ner för svean, varvid alla väntade in dom vid norrtulls rödljus. Sedan när dom kom jämnsides så tog någon på sig jobbet att ta blå med sig mot haga-norra, medan dom andra väntade vid OK macken som låg där då, då kunde man passa på att tex fylla olja, eftersom en gpz kunde dra lite olja om den fick jobba.

Snuten körde typ saab 99:a, ett svårt motstånd.

jaja så här kan man håla på och yra hur länge som helst..
 
Tack för nostalgitrippen!

Själva var vi bara moppefuckon men imponerades storeligen av herrskapets framfart under det glada 80-talet. Hojarna, frillorna, brudarna, poserna - allt var rätt och vi tyckte det såg stenhårt ut.
Drömjobbet var att sitta på en Ciao från kopieringen med säcken full med rullar.

Vi brukade mest ta färjan till Grönan och hängde runt Allmänna gränd. Smet in på Grönan eller tjuvrökte på parkeringsplatsen bredvid färjan. Var det glada dagar kunde det bli något att äta på Hajen (om den hette så redan då).

Är det någon i sällskapet som vill ta på sig att ha flippat sin neon-Katana på Allmänna? Vederbörande skulle slanga upp för gatan men tiltade per omgående. Efter ihopsamling av div plastbitar var det svansen mellan benen till spontana applåder och muntration.

Vore kul att se bilder.
 
Kul att läsa tråden, själv är jag från Göteborgstrakten men känner igen en del av snacket o Bröderna brum o Hålet i väggen minns man från den tiden, har för mig dom sålde Metisseramar till Kawan, kul med lite nostalgi iaf.
 
Last edited:
Fan, det är inte utan att man blir lite avis på er som var med på den tiden...:)
 
själv var man inte ens född på mitten av 80-talet..
vad gamla ni låter boys ;)

Gamla och gamla, nu är vi medelålders men vi har nog inte mognat nämnvärt ändå. Det där var för 25 år sen, om 25 till rullar vi nog fortfarande omkring på ett eller annat vis. Rollator med turbo, nån?:banana...................
Per:squid
 
Sveavägen på 80talet

Tråd skaparen undrar var Håkan Dagerborn tog vägen,Jag kör hoj i dag.Började förra sommaren med en gsxr1000.Det Skulle vara kul att träffa Lonny och alla andra.
 
Jag blir väldigt nostalgisk när man läser denna tråd....

Rotade fram en gammal Fibaktuellt där det avslöjas hur livsfarligt vi lekte på kistarakan. Detta måste ju scannas och finnas med. Det är jag på 750r:en. Jag försökte se/komma ihåg vilka mer det var på de andra biderna, men mitt minne sviker. Det är väl typ 22 år sedan. På den tiden åkte man på en diskret 750r lackad i flouruserande röd och vit. Kommer ihåg att det var jobbigt när det regnade och visiret blev fullt med lysande röd regndroppar....

Någon som känner igen sig på bilderna?
 

Bifogat

  • gatlopp 001.jpg
    gatlopp 001.jpg
    90.9 KB · Visningar: 537
  • gatlopp 002.jpg
    gatlopp 002.jpg
    85.9 KB · Visningar: 554
  • gatlopp 003.jpg
    gatlopp 003.jpg
    79 KB · Visningar: 621
  • gatlopp 004.jpg
    gatlopp 004.jpg
    92.2 KB · Visningar: 738
På bilderna ser ni Kungen av Sveavägen Lonny Blomberg och Håkan Dagerborn
samt Patrik Örtengren på Bro rakan 1985
Davo SweMc.

Ska leta lite i arkivet!!!


Tycker jag att du ska:tummenupp Minns jag inte helt galet så är det samme Lonny(inte helt vanligt namn)som inledde karriären på en Yamma/Suka 125:a på Stångholmsbackens korta raka rejsandes mot KS 125:or tidigt åttiotal lr sent 70 t om.

/U
 
Tycker jag att du ska:tummenupp Minns jag inte helt galet så är det samme Lonny(inte helt vanligt namn)som inledde karriären på en Yamma/Suka 125:a på Stångholmsbackens korta raka rejsandes mot KS 125:or tidigt åttiotal lr sent 70 t om.

/U
De stämmer! Vi från 54an Tomas Burman,Hasse Berg.Micke Thunberg,Åsa Furuvik ,Matte Carlsson
Vi var ngr stycken på gatan på den tiden,det var nog Burmans Honda CB125
mot Lonnys 125a som satt igång det hela.
Lonny hade även en 250 som alla kollade in,det var tider det minns det som det var igår!!!:)
 
De stämmer! Vi från 54an Tomas Burman,Hasse Berg.Micke Thunberg,Åsa Furuvik ,Matte Carlsson
Vi var ngr stycken på gatan på den tiden,det var nog Burmans Honda CB125
mot Lonnys 125a som satt igång det hela.
Lonny hade även en 250 som alla kollade in,det var tider det minns det som det var igår!!!:)

Aaa men va f..n här har man levt i okunskap halva livet... Tomas Åsa o Jag är ju klasspolare från Lillholmsskolan! Hade ingen aning! Mer än att Åsa började köra hoj något år efter mig, tror hon hade en RD350 som hon gjorde en cykelstyreklassiker med:) Måste ta fram klassfoton nu från tiden och uppdatera minnet:tummenupp
Det jag kommer ihåg är att vi 'ungar' även jag hängde på övre garagetplanet och hejade på 'galningarna' som rejsade. Sedan så köpte min gårdspolare Stefan Söderqvist en KS125:a som han hade tänkt att steka Lonny och Co med. Har för mig att han inte hade mycket för effektövertaget utan fick mest se Lonnys:arsele:tuttar:D

/U
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top