80 talet, Sveavägen

Okej 120 häst 155nm är rätt kraftigt för en sån hoj. :3freak
Och 188kg är helt okej för att vara glidare (nu får man väl på huvudet) jämfört med de andra som ligger runt 250-300kg. :3freak

Du borde slänga upp en byggartråd. ;)

Ja sportster är inte tänkt som en glidare från början. Det var faktiskt den första superbiken när den kom på 50-talet. Snabbare än dåvarande engelska hojar. Det är synd att många sportsterägare idag hänger på en massa kromat skrot på dem istället för att bygga dem åt det sportigare hållet. Det är nämligen tacksamma hojar att sporta till. http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=2747145#post2747145

Jag har lovat att starat en byggtråd. Problemet är att jag väntar på på en kraftigt försenad container i vilken min motor står. Idag har jag fått hem koppling, oljepump, växellåda, tändning, HSR-förgasare, trans, transkåpa mm mm. Men den riktiga dyrgripen, själva motorn ankommer den 25:e med containern. Då ska jag starta en byggtråd. Har dokumentera det jag gjort med svingen och så. Men jag startar tråden när jag har allt. Vill att det ska vara lite tempo i tråden.
 
2747207 Ja sportster är inte tänkt som en glidare från början. Det var faktiskt den första superbiken när den kom på 50-talet. Snabbare än dåvarande engelska hojar. Det är synd att många sportsterägare idag hänger på en massa kromat skrot på dem istället för att bygga dem åt det sportigare hållet. Det är nämligen tacksamma hojar att sporta till. http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=2747145#post2747145

Jag har lovat att starat en byggtråd. Problemet är att jag väntar på på en kraftigt försenad container i vilken min motor står. Idag har jag fått hem koppling, oljepump, växellåda, tändning, HSR-förgasare, trans, transkåpa mm mm. Men den riktiga dyrgripen, själva motorn ankommer den 25:e med containern. Då ska jag starta en byggtråd. Har dokumentera det jag gjort med svingen och så. Men jag startar tråden när jag har allt. Vill att det ska vara lite tempo i tråden.
Den tråden ska jag hålla ett öga på då, den 25e är ett bra datum, löning ju fast det är en söndag så det blir den 23e man får lön istället, mao så har du 2 dagar på dig att köpa massa coolt krom och bling till hojen. ;)

Sen vill jag se bilder på när du river ner motorn för att trimma den!!

Edit: hojen du länkade var riktigt snygg! :yoparty
 
Last edited:
Vad hände med alla utlovade 80-talsbilder!? :va
 
upp me bilder vafan :7peta

nu har vi väntat några mån, så lång tid tar de inte att använda en scanner :skitdator
 
Ha-ha! Drutten har jag jobbat ihop med när han körde mc-bud! :yoparty
Patrik Feffer också. Han var mek. på Honda mc-center på vanadis när jag praktiserade där.

Roliga killar. Jag minns Feffer... Han var alltid rädd för snuten på jobbet, ringde det i telefon så fick alltid jag svara, och var det polisen så "var han inte där". :tungan


Hehe,,när jobbade du på Budet? jag jobbade oxå med Drutten:D Klart bästa
jobb jag har haft ,,mkt bra folk:tummenupp
 
Den tråden ska jag hålla ett öga på då, den 25e är ett bra datum, löning ju fast det är en söndag så det blir den 23e man får lön istället, mao så har du 2 dagar på dig att köpa massa coolt krom och bling till hojen. ;)

Hmm. Om inte du är snäll så beställer jag 36 raffset i ditt namn istället. :tungan

Sen vill jag se bilder på när du river ner motorn för att trimma den!!

Edit: hojen du länkade var riktigt snygg! :yoparty

Jag ska försöka ordna det.

Ja eller hur! Jag gillar RSD Grunt! Stenhård! :tummenupp.

/J
 
S&S är hemliga med effekten, men andra ägare säger att den motorn ger mellan 115-118 bakhjulshäst och 155 Nm som den är ur lådan.
Jag ska dock låta porta topparna, byta ut original SuperG-förgasaren till en mikuni HSR48, montera en hembyggd större luftburk, plus lite annat på avgassidan. Jag vill ha 120 hk eller mer på bakhjulet. Jag vägde den i höstas, då vägde den 204 fulltankad och 188 torr. Sedan dess har jag bantat strax över 3 kg bla tack vare en ny alusving plus lite annat jag byggt om. Men den nya motorn är sannolikt lite tyngre ty den har mycket kraftigare block och större kylflänsar, så mina lättningar går nog på ett ut.


Jörgen..

Varför inte slå till på en sån här snurra.. ?

http://www.duxindustries.de/englisch/framesetE.htm

:yoparty :yoparty
 
Jörgen..

Varför inte slå till på en sån här snurra.. ?

http://www.duxindustries.de/englisch/framesetE.htm

:yoparty :yoparty

Dux tillverkar inte sportstermotorer. Men det finns betydligt större sportstermotorer att tillgå om man vill det. Över 3 liter. Men jag tycker att den jag valt är lagom i min ponyhoj. Blocket har kapacitat för över 2 liter om jag sedan skulle vilja göra den större. Men jag tycker att motorerna tappar körbarhet när de blir för stora, man vågar knappt röra gasen i kurvor dessutom. Det blir för mycket lågvarvsvrid för en lätt hoj helt enkelt. Så jag håller mig till små motorer, 1640 är lagom.

Här är en dålig video från Mectec i kalix när de provkör en 200" DUX (3280cc). Man ser att de har fått montera tre pysventiler i varje topp för att 2.4 kW startmotorn ska orka få igång den.
http://www.mectec.nu/movies/200_cubic_inch.avi

Nee, nu får den här tråden återgår till att handla om 80-talet. Själv har jag mest reportage och gamla hojtidningar med bilder från sveavägen och "Stans snabbaste hoj"-tävlingarna där många av oss var med ocj körde. Jag har inga åkbilder som ngn efterlyste. Man for ju inte runt med en kamera på den tiden på samma sätt som många gör idag. En kamera var en dyr stor klump man använde på utlandssemestrar och familjehögtider. Nattliga bilder från Donken var inte så vanliga som nu när det finns små digitalkameror och kameramobiler. Men visst, jag hoppas också att det finns ngn med bilder!

/J
 
Last edited:
Då kommer jag med kameran då? :yoparty

Perfekt! Ska bli skönt att ha någon att skylla på när det klagas på att det inte visats foton i tråden på ett tag ;)

Ne nu måste jag packa. Ska vara till sjöss tills den 16:e
Jag hör av mig!!

/J
 
Nån som kände "Grender"??
Åkte vad ja vet en Yamaha V-max, med lustgas om ja inte minns fel...
Men det var väl lite senare än 80 tal...snarar början 90 tal....

Ja han hade ju "HEJDÅ" på regskylten,lustgas&Gislaved nordfrost som bakdäck..jo den gick som bara helvete den V-maxen!!:hojraket Tyvärr har jag för mig att han gick bort i cancer...RIP..
 
Ja han hade ju "HEJDÅ" på regskylten,lustgas&Gislaved nordfrost som bakdäck..jo den gick som bara helvete den V-maxen!!:hojraket Tyvärr har jag för mig att han gick bort i cancer...RIP..

Den V-maxen minns jag! Gislaved bakdäck och två raka rör:D Jag har för mig att jag såg den hojen på "Stans snabbaste hoj" -85 eller -87 :va
 
Ducken han e i farten igen han sadlade på igen för c:a 2 år sen när han köpte min honda 929 -00 samt så började vi köra erf 2006 och ska köra 2007 också
 
Tja tyvärr så är man så otrendig så det börjar bli nostalgi. :tummenupp Men såhär såg den ut innan turboplanerna skred till verket.
 

Bifogat

  • DSCN0130g.jpg
    DSCN0130g.jpg
    35.7 KB · Visningar: 379
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top