80-talare bluddrar på last

Har du original luftburk utan modifiering (borrhål/borttaget lock)?
Kan du köra med ett originalluftfilter?

På min DR500 stånka testade jag utan lock gick dåligt så den krävde ombestyckning.
En Kawa 400 twin med hål i skumgummifiltret som sitter före det veckade papperfiltret gick också kass. Gick bra igen med nya filter. Är det två sådana du har?

På en fyrcylindrig hoj fastnade treans trottel (cv) varje gång det regnade. Inte ett uppenbart fel då el och vatten är en vanligare orsak. Inte kul att peta in långfingret mellan förgasare och luftburksgummit. Bytte till koniska K&N-filter och långa M4-insex. En förlängd insexnyckel i fickan. Snabba stopp i regn. Ordet sportluftfilter hade inte uppfunnits ännu.
 
Hur går det för dig??
Jag har en kawasaki kz750 1984 två cylindrig och har likvärdigt fel. På tomgång varvar den upp bra men vid belastning blurrar den bara efter 3000-3500 varv. Går fortfarande att få upp den i fart dock men jäkligt segt. Höger tändstift blir svart och det andra är mer vitt. Bytt tändstift och tändhattar då tändhattarna hade lite lägre motstånd än de skulle ha tydligen och tändstiften var väll dags att byta. Tändspolens sekundära motstånd är inom gränsen för vad de ska vara, kan den vara dålig ändå? Efter läst tråd samt lite annan sökning ska jag kanske fokusera mer på förgasaren än tändningen?
 
Hur går det för dig??
Jag har en kawasaki kz750 1984 två cylindrig och har likvärdigt fel. På tomgång varvar den upp bra men vid belastning blurrar den bara efter 3000-3500 varv. Går fortfarande att få upp den i fart dock men jäkligt segt. Höger tändstift blir svart och det andra är mer vitt. Bytt tändstift och tändhattar då tändhattarna hade lite lägre motstånd än de skulle ha tydligen och tändstiften var väll dags att byta. Tändspolens sekundära motstånd är inom gränsen för vad de ska vara, kan den vara dålig ändå? Efter läst tråd samt lite annan sökning ska jag kanske fokusera mer på förgasaren än tändningen?
Jag har en likadan, 82:a.
Helst ska ventilspelet ligga inom spec innan felsökning och justering av förgasarna.
Vad har du för luftfilter? Original i luftburk eller två separata?
Spjällen kan du justera så de öppnar och stänger samtidigt. Helst med förgasarna på bänken.
Har du skruvat på luftskruvarna så de står lika, räkna varv och dra dem försiktigt i botten. Skruva ut bägge två varv som är en grundinställning.
Det allra bästa är ju att göra rent förgasarna och alla munstycken och kanaler.
Leta tjuvluft även om du inte har symptomen. (Hög tomgång eller seg ner till 1100 varv.)

Det finns youtube-klipp också.
 
Jag har en likadan, 82:a.
Helst ska ventilspelet ligga inom spec innan felsökning och justering av förgasarna.
Vad har du för luftfilter? Original i luftburk eller två separata?
Spjällen kan du justera så de öppnar och stänger samtidigt. Helst med förgasarna på bänken.
Har du skruvat på luftskruvarna så de står lika, räkna varv och dra dem försiktigt i botten. Skruva ut bägge två varv som är en grundinställning.
Det allra bästa är ju att göra rent förgasarna och alla munstycken och kanaler.
Leta tjuvluft även om du inte har symptomen. (Hög tomgång eller seg ner till 1100 varv.)

Det finns youtube-klipp också.
Tack för svaret. Det är original luftburk och tänkte testa att ta ut filtret för att se hur den går med mer luft? Tog isär förgasaren förrförra sommaren och rengjorde och såg till att spjällen betedde sig synkat men får väll kolla igen. Tätade insugen den gången också då den drog tjuvlut, nu tror jag inte det är ett problem. Har testat och ställt in förgasarskruvarna så de är lika och även öppnar den högra, som har svart tändstift, mer öppet.

Den får antagligen för mycket bränsle då, så ska kolla flottörerna på något sätt samt om membranen ser ok ut.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top