80-talare bluddrar på last

TheOak

Sporthojsnörd
Gick med
19 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 990 Adventure
Okej jag har helt slut på idéer.
Jag har en xs400-82 jag inte vill gå vid gaspådrag och jag vet fan inte vad jag ska göra mer. Jag har renoverat förgasarna, ställt ventiler och tändning, bytt stift och kondensator och den start och går jättefint på tomgång och när man varvar den men när man ska köra den och gasa mer än 10-15% så händer typ ingenting. Det är svårt att beskriva men det är som att den inte får antingen bränsle eller luft och bara ”brrrrrr” när man gasar😂
Det är långt ifrån den första så här jag har men jag kan fan inte lista ut det. Ingenting jag har gjort har förändrat symtomet heller utan den har bara gått bättre i spannet där den redan har gått bra. Vad missar jag???
 
Om du chokar när den börjar böööööaaa, blir det någon skillnad - händer något då så lutar det åt bränsle/luft-förhållandet.

Edit: skulle den gå bättre så lutar det åt för lite bränsle - går den sämre så är det normalt
Test åt andra hållet skulle vara att ta bort luftfiltret - går den bättre så kanske något som är tätt/ligger ivägen
 
Last edited:
Om du chokar när den börjar böööööaaa, blir det någon skillnad - händer något då så lutar det åt bränsle/luft-förhållandet.

Edit: skulle den gå bättre så lutar det åt för lite bränsle - går den sämre så är det normalt
Test åt andra hållet skulle vara att ta bort luftfiltret - går den bättre så kanske något som är tätt/ligger ivägen
Jag har testat med och utan luftfilter. Har jag dubbla filter så kommer det där mycket tidigare och den går allmänt sämre.
jag har faktiskt inte testat att choka när den går sådär så det ska jag gör.
Det ända jag inte har bytt i förgasarna är trottelmembranen eller vad man ska kalla dom. Vakummembran kanske, men ser schysta ut. Jag vet inte vad symtomen på dåliga sånna skulle vara heller.

tack för svar
 
Jag har testat med och utan luftfilter. Har jag dubbla filter så kommer det där mycket tidigare och den går allmänt sämre.
jag har faktiskt inte testat att choka när den går sådär så det ska jag gör.
Det ända jag inte har bytt i förgasarna är trottelmembranen eller vad man ska kalla dom. Vakummembran kanske, men ser schysta ut. Jag vet inte vad symtomen på dåliga sånna skulle vara heller.

tack för svar
Det är just membranen jag skulle föreslå som orsak.
Jag förutsätter att du har original luftfiltertyp och filterbox. Annars har du en hel ormgrop med möjliga orsaker där.
Men börja med choketest, det är enklast och undanröjer en del frågor.
 
Jag har testat med och utan luftfilter. Har jag dubbla filter så kommer det där mycket tidigare och den går allmänt sämre.
jag har faktiskt inte testat att choka när den går sådär så det ska jag gör.
Det ända jag inte har bytt i förgasarna är trottelmembranen eller vad man ska kalla dom. Vakummembran kanske, men ser schysta ut. Jag vet inte vad symtomen på dåliga sånna skulle vara heller.

tack för svar
Dubbla filter? Varför??
 
Varvar den upp som den ska med tanklocket öppet?
Har du haft isär förgasarna , och om så - blev det såhär efter mekandet?
Som ovan Micke skrev - lyfter flottörerna alls?
 
Det är just membranen jag skulle föreslå som orsak.
Jag förutsätter att du har original luftfiltertyp och filterbox. Annars har du en hel ormgrop med möjliga orsaker där.
Men börja med choketest, det är enklast och undanröjer en del frågor.
Jag har provat alla möjliga konfigurationer och det som ens påverkar lite är att ha dubbelt så tjockt med filter.
Vad är symptomen på dåliga membran?
 
Har du kollat bensinflödet ur tanken, lossa bensinslangen från fuggarna och låt det flöda ner i nån bytta. Det ska rinna på rätt bra, du kan jämföra med att ta samma typ av slang och en tratt fylld med bensin. (du ser säkert ändå om det kommer tillräckligt).
 
Kolla först så bägge spjällen å båda förgasarna verkligen rör sig i takt med hur du gasar för någ länkage kan ju ha lossnat. Iom att de är vakumfuggar så måste trottlarna löpa snorlätt i sina spår för vakummembranen har inte så starkt lyft och membranen måste såklart va hela., Om du inte har tid att vänta på nya membran från Ebay så kan du limma Mindre hål med typ Liquisol rubberfix eller Loctites motsvarighet repair extream tror jag de heter
 
Last edited:
Jag har en xs400-82 jag inte vill gå vid gaspådrag och jag vet fan inte vad jag ska göra mer. Jag har renoverat förgasarna, ställt ventiler och tändning, bytt stift och kondensator och den start och går jättefint på tomgång och när man varvar den men när man ska köra den och gasa mer än 10-15% så händer typ ingenting.


Låter ju normalt för en xs-400 82 ju!! :blah...

Men som andra kolla soppa tillförseln....
 
Om det är klassiska vakuumförgasare, med problem att den kväver sig eller har svårt vid gaspådrag, ja då kan det vara läckande slangar till tanken/bensinkranen.
Om bensinkranen skall öppna när det bildas vakuum (undertryck) men inte riktigt orkar, så kan det vara sprickor i slangar mellan förgasare och bensinkran.
Även en minsta obetydlig spricka kan vålla problem.
 
På min gamla 400 ´84 visade det sig vara tändspolarna. Köpte begagnade från nån skrot på ren chansning (visste inte att det var felet eftersom hon startade och varvade lätt på tomgång, men ville inte varva upp ordentligt när man körde = belastade). Så efter att ha gått igenom allt 2-3 gånger utan framgång så bytte jag tändspolarna och vips gick hon som hon ska.
 
Till TS: har du hittat någon förklaring än?
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top