80 istället för 55 watts H7 på halvljuset ??

PTR

Ny medlem
Gick med
11 May 2006
Ort
Hudiksvall
Hoj
Retta -07 å minimoto....Blåa så klart :P
såg att de fanns 80 watts H7 lampor att köpa på realcar.se .....
dom måste väl oxå passa i hojen ??

men nu till min fråga !! en normal H7:a ligger väl typ på 55W.....om man nu skulle skaffa en 80W (som ja är sugen å göra)....vad händer ?? orkar generatorn/spolen eller va de nu är driva de ??? eller drar den bara ur batteri ??

:va :va :va

tacksam för svar !!! // R1 -04
 
PTR skrev:
2252415 såg att de fanns 80 watts H7 lampor att köpa på realcar.se .....
dom måste väl oxå passa i hojen ??

men nu till min fråga !! en normal H7:a ligger väl typ på 55W.....om man nu skulle skaffa en 80W (som ja är sugen å göra)....vad händer ?? orkar generatorn/spolen eller va de nu är driva de ??? eller drar den bara ur batteri ??

:va :va :va

tacksam för svar !!! // R1 -04

Ja nog orkar generatorn det, men risken är ju alltid att man bränner reflektorn när man går upp i watt på en så pass liten reflektor som r1an har.
 
Förutom att reflektorn inte är anpassad för den effekten så är inte kablarna det heller, risken är stor att det faktiskt lyser sämre med en 80W-lampa än med 55W, eftersom det blir för stort spänningsfall.
 
har monterat en 80w i mitt halv ljus och det fungerar då klockrent, en 80w lampa drar bara ca 2 ampere mer än en 55w.
Tror nog att både genetatorn och kablarna klarar det, men vet dock inte hur det är med reklektorn på din R1
 
Annars brukar det vara vettigare att köpa en BRA lampa med den effekten som är tänkt. Det är stor skillnad på 55W och 55W.
 
LILAB skrev:
2252456 har monterat en 80w i mitt halv ljus och det fungerar då klockrent, en 80w lampa drar bara ca 2 ampere mer än en 55w.
Tror nog att både genetatorn och kablarna klarar det, men vet dock inte hur det är med reklektorn på din R1
Frågan är ju om det ger hela ljusutbytet bara? På R-hojar sätter man, precis som på moderna bilar, på minimala kablar av både kostnads å viktskäl. Det ska ju bara lysa, ingen har sagt hur bra :huvet
Jag röstar snarare för Gilgos förslag! :tummenupp
 
80W lampa

Har varit med om alltför många gånger med brända kontekter, reflektorer, relän och reflektorer bara för att man har satt i starkare lampa så mitt råd är att GÖR DET INTE. Montera ett relä som matar strömmen direkt från batteriet och till lampan, sätt sedan i en lampa som ger bättre ljusutbyte men med samma watt tal så blir det bra mycket bättre lyse.
Peterr
 
Som tidigare nämnts,pröva att byta ut orginallamporna mot något
bättre.
Har dubbla h4 i min hoj o bytte ut orginallamporna till nån
philipsvariant som ska ge 30% bättre ljus och det gjorde
faktiskt stor skillnad fast det fortfarande var 55 wattare :tummenupp
 
Inte någon hoj, men dock...

Jag mulade in 80W halvljus på en gammal Saab för ett par år sen. Det lös inte så värst mycket bättre och reflektorerna gick åt h... av värmen (blev mjölkiga) så till slut var där knappt något ljus kvar.

Så undertecknad rekommenderar inte detta tilltag. Som andra redan sagt, köp BRA vanliga lampor istället.
 
Steg ett: Minska spänningsfallet så mycket som möjligt. 5% spänningsfall (alltså 0,6-0,7V i ett normalt 12V system) sänker ljusstyrkan runt 20%, och trots att jag har mätt på åtskilliga bilar, hojar och mopeder så är det faktiskt bättre än allt jag har sett. Elsystemen ÄR skräp, dom sitter där bara för att följa lagen, inte för att det ska lysa bra...

Steg två: Bra lampor! Osram och Philips har lampor som påstås ge 30 och 50% mer ljus, det är visserligen i överkant men de är betydligt bättre än andra "vanliga" lampor. 50+ är dock ganska dyra, men 30+ lär räcka långt. Megablue och andra lampor som ska likna xenon är däremot inget att hänga i julgranen, de lyser blåaktigt genom att man filtrerar bort den röda delen av ljuset = man förlorar ljusstyrka.

Steg tre: Ut och kör nattetid och var glad över att lyset lyser mycket bättre. :tummenupp
 
Spänningsfall kan förekomma både på + och på - anslutningen.
Mät mellan lampan + och batteriets +. Och mellan lampans - och batteriets -.
Sen vet man vilket spänningsfall man har och om det är på + el. - sidan. Eller båda.
(Antar + sidan är vanligast, strömmen ska ju passera via lite strömbrytare och annat krafs där.)
/u
 
Stämmer utmärkt. På plussidan verkar det vara vanligt att det ligger runt 0,7V eller högre, medan det brukar vara snarare 0,2V på minussidan. 0,2V är ungefär vad jag tycker är acceptabelt - på plus och minus IHOP... (Men då är det kanske värt att nämna att jag är betydligt petigare än de flesta när det gäller el.)
 
oki...skipper nog den där 80 Watts lampan ändå !!! orkar inte hålla på å krångla om de skulle bli nå problem !! de är ju
skojigare å köra än å skruva =) :yoparty

Tack för alla svar !!! :yoparty
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top