8 cm snö i Kiruna, 9 juni!

Medeltemperaturen stiger och polarisarna smälter vilket medför att golfströmmen avtar och vi får istid medans tex afrika får extrem hetta... Kolla "an inconvenient truth" med al gore så får du se...

Kanske det är golfströmmen som har stannat nu :skrämd då ska det tydligen bli istid om ca 10år... :tummenner

Men det skulle ju bli varmare söder ut och bara massa regn här "lovade de ju!" Nu ser jag 2 skogsbränder.

Jag börjar faktiskt fundera på om det där verkligen stämmer ju mer jag läser. Det som fick mig att ens börja fundera i de banorna var att vissa glaciärer faktiskt växt och inte smält undan. Dock minskar de i Sveriga. Jävligt intressant ämne!

Medeltemperaturen stiger och polarisarna smälter vilket medför att golfströmmen avtar och vi får istid medans tex afrika får extrem hetta... Kolla "an inconvenient truth" med al gore så får du se...

Kanske det är golfströmmen som har stannat nu :skrämd då ska det tydligen bli istid om ca 10år... :tummenner

Jag är ursprungligen från Kiruna och bor numera sedan 6år tillbaka i Östersund. Är på jobbresa och kom faktiskt upp till Kiruna ikväll. Snön ligger kvar på gräsmattor och man blir allmänt nere av det. Inte minst för att jag har med mig min hoj på resan i bilen ifall tid finns att köra och suget att köra här just nu är inte det bästa.:gnissla

Dagar som denna gör att man minns extra mycket varför man bor längre söderut. Det man kan sakna är den fina våren som Kirunafjällen erbjuder med skid och skoteråkning.

Gjorde lumpen på I22, vi hade ymnigt snöfall på midsommar 1989 när vi lekte spränga broar utanför Gällivare , helt galet :D :D Men man ska inte hänga läpp, det finns ju skotrar som sagt...:)

Preciesly, och kan inte det övertyga er så har rekCåmenderar jag er att se "Day after Tomorrow" där en skitstor våg sväljer halva jorden pga av några golfare i strömmen.

Vinter är fint...det finns då snö här iaf :-) Sen är ju mc-säsongen längre än skotersäsongen likförbannat! :-D

Kan då inte klaga riktigt än på Adakvädret iaf.
Nu regnar det dock och är 3+...dock har dom lovat bättre till helgen :)
Nog fan skulle jag kunna bo i Kiruna, har trots allt hellre en riktig vinter än ett halvårs skitväder. Skulle skjuta mig själv om jag var tvungen att ha höst halva året.
Jakt och fisket i norrland gör det värt att bo här.
Ont om droger och kulturberikare.

kiruna080612.jpg

I morse, kan väl tillägga att jag vek ner mig och tog bilen till jobbet :-)

I slutet på 80-talet inledde vi ofta säsongen med en träff i Vilhelmina i maj. Vi kom fram en fredag kväll och partade i god ordning. När vi hasade oss upp på lördag morgon låg det väl 3 cm blötsnö på hojarna.

En ur gänget skulle hem den dan... Hade tydligen varit intressant fram till Skellefteå :näsblod

Norrland är härligt

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...