750låda i 900

back in black

Ringräv
Gick med
16 Oct 2003
Hoj
RF 900 rgv 250
Någon som vet om det funkar att slänga i Gsxr 750wr växellåda i RF 900. Har RFn för mkt vrid.

Hur menar du? Ta hela blocket eller bara ta dreven? 750 lådan tror jag tål Rf motorn. Men det är nog bra mycket lättare att ta och renovera RF lådan.

Om man tar bara blocket och slaget stämmer någolunda överens så kan man ju få en RF900 motor på 8xx cc men en grymmt fin karaktär. Men nog blir det jobb att fräsa ur blocket så cylindrarna går ner. Om det äns är möjligt dvs.

6 växlar

Qwerty skrev:
Hur menar du? Ta hela blocket eller bara ta dreven? 750 lådan tror jag tål Rf motorn. Men det är nog bra mycket lättare att ta och renovera RF lådan.

Jag menade att plocka över axlar och drev för att få 6 växlar.

back in black skrev:
Qwerty skrev:

Jag menade att plocka över axlar och drev för att få 6 växlar.

Det borde funka eftersom dom båda motorerna bygger på samma grund. Men nu gissar jag bara. Varför vill man ha 6 växlar? Men det är väll bara att köpa en rasad billig Rw motor och testa. Elle försöka studera sprängskisser till förbannelse och försöka jämföra dessa lådor mot varandra.

Växellåda

Qwerty skrev:
Det borde funka eftersom dom båda motorerna bygger på samma grund. Men nu gissar jag bara. Varför vill man ha 6 växlar? Men det är väll bara att köpa en rasad billig Rw motor och testa. Elle försöka studera sprängskisser till förbannelse och försöka jämföra dessa lådor mot varandra.
Tanken var om ngn hade gjort ngt liknande så man slapp en massa kollande, Kunde köpa en låda billigt och tänkte att de kunde va en kul grej när jag ändå ska riva lite i grejorna. Sen om jag behöver den extra kuggen eller ej...
Har ju hyfsat vriid i moppen, väldigt snäll kurva faktiskt.

Gjorde ett liknande byte för många år sen.
Det var en GSXR1100 från -94 (vattenkyld) som vi satte i en
6 växlad låda från -93ans 750.
Då var det så att vi ville ha den kopplingen från 1100an som var
hydralisk, och fick tillverka en ny axel samt det drev som skulle matcha
den nya axelns integrerade drev (samma stål och härdning)

750 lådan var billig och axeln gjorde en bekant för ca: 2000

JR

*/ ?>
Nyheter
IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...

Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...