748, vilken klass

748'an trillar in i rookie600, där man kört några gamla 600b-regler i kombo med ss600-reglerna.
 
Om du inte har kontakter på ducati är suzukin garanterat billigast.
Både driftsmässigt och hänga med mässigt.
Det fanns en anledning att ducceklubbens förra ordförande bytte från ducati 748r till skurhink 750 och numer gixxer1000 istället.
 
GSXR750 skrev:
Vilken hoj är bäst att köra med som färsking, GSXR750 -96 eller 748 -98. Jag står i valet och kvalet vilken man ska preppa.

En "vanlig" 748'a är inte mycket att komma med, men har du en SPS eller framför allt en R så kommer den förmodligen att gå lika fort som en GSX-R från -96. Skurhinken kommer att vara lite snabbare på rakorna, men det tar man lätt igen i inbromsningar och kurvor med Duccen. Framför allt för att Duccen är mkt stabilare under inbromsning, har bättre fjädring och går att lägga ner mkt mer än en Skurhink (som faktiskt börjar släpa fotpinnar m.m löjeväckande tidigt)

Kör du helt standard Ducce, så kostar det dig ett par ventiljusteringar mer än för en Skurhink under en säsong, säg ett par tusen kronor plus skillnaden i inköpskostnad.

Kör du en riktig racerDucce, typ 748RS, så kostar det lika mycket som att åka en fulltrimmad R6'a. Man får helt enkelt räkna med 1 eller 2 helrenoveringar under en säsong samt att det är en fullservice mellan tävlingarna. Fråga bara alla rookisar som gått och köpt en gammal synsamhoj om hur mycket driften kostar när motorerna skurit efter 2-3 race då de inte servat och bytt ut delar enligt rekommendationerna.

Vill du åka riktigt billigt, köp en nyare rookie1000 hoj typ R1 från -98-99 och kör dem helt orginal. Då kan du klara dig med bara några oljebyten och lite bromsbelägg, däck och drev.

Å tro inte på OffKeff. Duccen såldes med stor saknad och enbart för att jag inte hade råd att köra 13 tävlingar med den. RS'en gick lika fort som min gamla 750R -00 och jag har fortfarande inte åkt fortare med min nya 1000R -01 (som då enbart körs då jag fortfarande inte har ett öre i spons..... :( )
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top