72kw Ursprung flr A2 (nya a beg)

Chicagokid

Ny medlem
Gick med
6 May 2012
Ort
Stockholm & Uppsala
Hoj
xt125x (såld) rg125f (till salu) rg125f (till salu) och nu en Suzuki GSXR -97 + en R1 -07 banhoj
Tja!
nu äre så att jag har köpt en hoj som är reggad med ursprungseffekt 72kw såsom många ducati är osv. Kommer strypningen bara stå som de gamla dvs, ursprung __kw sänkt till 35kw genom begränsning i fuggen eller kommer det finnas en ny typning som kommer stå att just den hojjen är godkänd som A2? fick nämligen höra att de 2kw som överstiger gränsen kan stöka, men själv tyckte inte jag att de skulle vara nåra problem att lösa med farbror blå om de kom fram till att de va så nojjiga, men sen ska ju hojjen åtminståne verka som att den är godkänd....nån med bättre koll på detta? J**vla nya regler, blir ju galen :huvet
 
Problemet är att det räcker för pollen att kolla upp modell för att du ska få körförbud och antagligen ryker lappen då du har kört ett fordon du inte har behörighet att köra.

Det har ju snackats en del om 70kW begränsningen, synd att du inte har tagit detta på allvar. :(

Tror inte du kan få en hoj som överskrider 70kW godkänd som A2.
 
Last edited:
Precis som ovanstående säger, bara för farbror blå att kolla upp reg nr så ser dom orginal effekt. Vad är det för hoj du har köpt föresten?
 
Okejj, synd men tack för svar, hittade en Gixxer som står som ursprung effekt 72kw o förstod ju att det är enkelt att kolla upp men trodde ju inte att det 2kw skulle spela sån stor roll att dom pallar dra lappen....då får man gå o lägga sig lite sänkt :(
 
Tror också du kommer får problem med uppkörningen då de kräver registreringsbevis från dig och på den står det väll också original effekten?
 
Tror också du kommer får problem med uppkörningen då de kräver registreringsbevis från dig och på den står det väll också original effekten?

Stämmer bra, fick visa mitt reg bevis när jag körde upp för mellan kortet förra året. Så du kommer nog inte ens få köra upp med den hojen.
 
Någonstans måste man ju dra gränsen, eller hur? Om dina 2kW inte spelar någon roll, då borde det ju vara ok med 74kW också, 2kW hit eller dit spelar väl ingen roll? Helt plötsligt så är 150kW helt ok också...
 
Enligt den nya lagen om A2 kortet så får ursprungs effekten inte överstiga det dubbla av den lagliga effekten, vilket är 35kw. Alltså är det max 70kw och självklart görs inga undantag.

Syftet med den nya gränsen är just att de flesta sporthojar överstiger 70 kw. Så att alla de "farliga" maskinerna såsom gsxr 600, r6 och zx6r inte är ett möjligt val för innehavarna av A2 kortet. Kvar blir touring och off-road eller äldre sporthojar. :va
 
Last edited:
Tack för svar o alla synpunkter! tänkte rätt mycket på det där "vart drar man gränsen" med att det är lite över men hojjen var en riktig vinter kap så förlårar nog inte allt för mkt på den om det inte blir banleksak och sånt nu över sabbatsåret :D Och uppkörning hade jag tänkt göra med skola igen då jag inte har lust att krypköra konbanan med en sporthoj, men förtfarande riktigt trist...får väll bli en rs250 eller rd350 eller nåt åt det hållet som är lite halv skrottig, pluggar man fortfarande äre svårt att ens ha råd att köpa mortad eller nåt :(
 
Tack för svar o alla synpunkter! tänkte rätt mycket på det där "vart drar man gränsen" med att det är lite över men hojjen var en riktig vinter kap så förlårar nog inte allt för mkt på den om det inte blir banleksak och sånt nu över sabbatsåret :D Och uppkörning hade jag tänkt göra med skola igen då jag inte har lust att krypköra konbanan med en sporthoj, men förtfarande riktigt trist...får väll bli en rs250 eller rd350 eller nåt åt det hållet som är lite halv skrottig, pluggar man fortfarande äre svårt att ens ha råd att köpa mortad eller nåt :(

Du skall ha en stor eloge för ditt mogna resonemang och det sätt som du hanterar den här situationen på! :tummenupp
 
"Trodde inte det skulle spela så stor roll"...
 
med "Trodde inte det skulle spela så stor roll" menade jag mer att man kanske kunde flörta sig ur situationen om det bara är rutin koll med en polis, klr man så att dom har nåt att klämma dit en på o få böter kan jag ju lika väll förtjäna den där 2kw över också, då har jag ju ändå redan gjort fel, hehe menmen, naivt tänkande kanske i samband med bra 'höstpris' :huvet får hoppas nån annan är sugen på den iaf! men nåt sportigt får man väll hitta, vill i princip kunna köra mina slingervägar o ta mig till o från banor, transport sträcka har aldrig varit nåt för mig, nån som har lite koll på ducces supersport varianter till ung 95? dom klarar kraven o har läst mycket större recenssioner men personligt är alltid bättre!
 
o under tiden får man väll plocka ihop den där lådan med delar som ska bli en xs850... ska bli en cafe utan dess like!!
 
Tyvärr kan man köpa sig förbi problemet om man har gått om pengar. T.ex Triumph street triple och kawasaki z 800 kommer i 70 kw versioner 2013. Dessa versioner blir möjliga strypa till 35 kw.
 
Ja polisen skulle du kanske kunna argumentera med vid kontroll men du kommer garanterat inte kunna regga den i rätt klass eftersom besiktningsmannen då skrivit under en felaktig kontroll.

Gör om gör rätt (och nej det blir inte bara gamla åttiotalare kvar. Går garanterat hitta en rolig hoj som klarar gränsen.)
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top