72kw strypt till 35kw "OK enl transportstyrelsen" ja/nej?

Lite för mycket "know it all" på forum som denna. Svårt att få tydliga svar och vissa som ger tydliga svar motbevisas i inlägget som kommer därefter :huvet

Om Yamaha utfärdar ett intyg om att ursprungseffekten är lägre än 72KW för att sedan kunna strypas är ju det som gjordes. Då har dom flesta rätt i denna diskussion. "Svårt att tro" och know it all hamnar i ett eget fack:tummenupp
 
Lite för mycket "know it all" på forum som denna. Svårt att få tydliga svar och vissa som ger tydliga svar motbevisas i inlägget som kommer därefter :huvet

Om Yamaha utfärdar ett intyg om att ursprungseffekten är lägre än 72KW för att sedan kunna strypas är ju det som gjordes. Då har dom flesta rätt i denna diskussion. "Svårt att tro" och know it all hamnar i ett eget fack:tummenupp

Du kan ju sätta lock på diskussionen o ta en bild på ditt intyg och ta bort reg o ram nr o allt annat som gör att det kan spåras till din adress så slipper vi undra
 
Lite för mycket "know it all" på forum som denna. Svårt att få tydliga svar och vissa som ger tydliga svar motbevisas i inlägget som kommer därefter :huvet

Om Yamaha utfärdar ett intyg om att ursprungseffekten är lägre än 72KW för att sedan kunna strypas är ju det som gjordes. Då har dom flesta rätt i denna diskussion. "Svårt att tro" och know it all hamnar i ett eget fack:tummenupp

Så du menar att Yamaha skulle trixa med typgodkännandet för att en privatperson ska kunna regga en hoj som godkänd för A2-kort??? Skulle inte tro det.....
 
Så du menar att Yamaha skulle trixa med typgodkännandet för att en privatperson ska kunna regga en hoj som godkänd för A2-kort??? Skulle inte tro det.....

Yamaha har ett flertal mc som kan levereras eller strypas till A2 idag. T.ex MT 07, Xj 6, TDM 900, R 3 , XT 660 x / r eller MT 03.
Dessa hojar har 1 , 2 eller 4 cylindrar.
 
Yamaha har ett flertal mc som kan levereras eller strypas till A2 idag. T.ex MT 07, Xj 6, TDM 900, R 3 , XT 660 x / r eller MT 03.
Dessa hojar har 1 , 2 eller 4 cylindrar.

Det besvarade inte hans frågeställning.
Det är klart att yamaha anpassar sitt utbud efter körkortskraven och stryper ner hojar som ligger nära gränsen. Därför finns då dessa hojar i flera versioner.

Det vi pratar om nu är en enskild person som kontaktar yamaha och de stryper ner en begagnad random hoj till 70kw via regbeviset för att han ska kunna köra hojen.
 
Det besvarade inte hans frågeställning.
Det är klart att yamaha anpassar sitt utbud efter körkortskraven och stryper ner hojar som ligger nära gränsen. Därför finns då dessa hojar i flera versioner.

Det vi pratar om nu är en enskild person som kontaktar yamaha och de stryper ner en begagnad random hoj till 70kw via regbeviset för att han ska kunna köra hojen.

Yamaha i Sverige varken kan eller vill skriva sådana intyg eftersom dom skulle behöva skapa en ny hojmodell med nya godkännanden och nya motor specifikationer.

Du har fortfarande iñte fattat att ett intyg levereras med varje strypsats där tillverkaren garanterar att en korrekt monterad strypsats sänker effekten från t.ex 57kw till 35 kw.
 
Last edited:
Sakfrågan i tråden är om det är möjligt att få intyg från Yamaha på att hojen bara har 35kw efter man har strypt den och på så sätt kringgå regelverket, vilken jag inte tror ett smack på av försäljaren som även vägrar ge ut reg nr så man kan gå in på "fråga på annat fordon" och kolla på "tillägs information" för o se om det står "strypt från 72kw till 35kw via *Metod*". Men jag är övertygad om att säljaren inte vet, eller är kvar i det gamla systemet och bara ljuger för o sälja hojen, eller så har han fått fel information av transportstyrelsen. och det spelar ju ingen roll vad som har sagts när väl lagen/regelverket kommer till kritan.

Så för o förtydliga: Finns det någon möjlighet att kringgå systemet med hjälp av diverse intyg eller är det vad som stått i reg bevis från första registreringen som gäller, eller finns det faktiskt en möjlighet att stryka original effekten helt och på så sätt syns bara den strypta effekten på reg beviset utan tillägg som gör det möjligt att se original effekten och på så sätt "lura" systemet

Nej. En hoj med 72kw ursprungseffekt är och förblir omöjlig att köra på a2-kort lagligt.
 
Yamaha i Sverige varken kan eller vill skriva sådana intyg eftersom dom skulle behöva skapa en ny hojmodell med nya godkännanden och nya motor specifikationer.
Du skriver exakt det jag påstod men du argumenterar emot mig?
Du har fortfarande iñte fattat att ett intyg levereras med varje strypsats där tillverkaren garanterar att en korrekt monterad strypsats sänker effekten från t.ex 57kw till 35 kw.
Det där förstod jag 1933 så var ligger problemet i detta?
57kw i ursprungseffekt och strypning till 35kw = laglig hoj.
71kw i ursprungseffekt och strypning till 35kw = olaglig på A2 körkort.
 
Last edited:
Du skriver exakt det jag påstod men du argumenterar emot mig?

Det där förstod jag 1933 så var ligger problemet i detta?
57kw i ursprungseffekt och strypning till 35kw = laglig hoj.
71kw i ursprungseffekt och strypning till 35kw = olaglig på A2 körkort.

Vart vill du komma???

Oavsett, så skulle en sådan åtgärd kosta stora pengar som kunden skulle få betala. ( Om det hade varit möjligt).
 
Ur Körkortslag (1998:488):


2 kap Förarbehörigheter

A2 1. tvåhjulig motorcykel som har en nettoeffekt av högst 35 kilowatt och ett förhållande mellan
nettoeffekt och tjänstevikt som inte överstiger 0,2 kilowatt/kilogram och som, om fordonets
originalutförande har ändrats, har sitt ursprung i ett fordon med högst den dubbla effekten.

Så, nej - inte OK oavsett vad Transportstyrelsen påstår....
Förstår inte varför folk envisas med att ringa till Transportstyrelsen för, det är inte dom som stiftar våra lagar.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top