72kW på Blade -96?? Hmm

mjukis

Alex Pappa
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
nietjunie
Har inte brytt mej så mkt om varför det står att det enbart är 72kW i min lilla Balde 96:a men nu börjar jag undra. Den är inte pluggad eller liknande, det kan den inte vara när den hänger med dom stora cyklarna, visst halkar den efter gixxer 1000 o R1:an lite men de torde vara normalt?
Den är direktimorterad så jag tror det har något med det att göra?
Någon som vet? inga gissningar tack.

Kom att tänka häromdan om detta kan påverka premien om jag trycker på försäkringsbolaget lite? Iof har jag förstått att dom inte "bryr" sej om en cykel är "pluggad" numera men ngt borde man ju kunna få ner premien eller?

mjukis skrev:
Har inte brytt mej så mkt om varför det står att det enbart är 72kW i min lilla Balde 96:a men nu börjar jag undra. Den är inte pluggad eller liknande, det kan den inte vara när den hänger med dom stora cyklarna, visst halkar den efter gixxer 1000 o R1:an lite men de torde vara normalt?
Den är direktimorterad så jag tror det har något med det att göra?
Någon som vet? inga gissningar tack.

Kom att tänka häromdan om detta kan påverka premien om jag trycker på försäkringsbolaget lite? Iof har jag förstått att dom inte "bryr" sej om en cykel är "pluggad" numera men ngt borde man ju kunna få ner premien eller?

Tjena!
Har en TL1000R som har 72kW reggad effekt. Detta ska inte spela någon roll vad det gäller premien.
Men!!!
I och med att första registreringen i Sverige sker med just 72kW missar de ibland på försäkringsbolagen. När jag ringde runt & bad om offerter på denna, fick jag 3 !!! olika offerter på samma bolag.
Var intresserad utav en importerad med ändå mindre effekt, de tittade på första registreringen & gav mej en löjligt låg premie.

Jag hade en tyskimporterad Blade 96:a förut och den var också på 72 kw och den var verkligen strypt..... Jag tror att även dom svenska var det. Dom är strypta i cdi-boxen så att dom inte varvar ut. Tror att den strypta bryter vid 10500 och den ostrypta vid 12500. Jag fick tag i en begagnad som tur var... en ny kostar 6500:- Men det blev stor skillnad efter jag hade bytt...

Sura pengar. Jag hade heller ingen aning om det när jag köpte min.

Mvh Sleven.

Fanns tydligen nån regel förr i Tyskland som gjorde att premierna var mycket lägre på hojjar med lägre effekt än 100Hk. Detta medförde att de flesta hojjarna var strypta hos handlarna. Något man bör kolla om man köper äldre hoj från Tyskland. Har för mej att jag läst om det i ngn tidigare tråd här på SH, orkar dock ej kolla.. Om strypningen sitter i CDI-boxen så lär det bli dyrt att bli av med den, som sagt..
/B)

Sitter med en ostrypt bladebox i näven nu!

ASA FC
971N 1
6419 är beteckningen på den. Tror det är "FC" som visar att den är ostrypt, det är inte min men den är nog tillsalu, kan kolla det om du vill?

Rigge skrev:
Sitter med en ostrypt bladebox i näven nu!

ASA FC
971N 1
6419 är beteckningen på den. Tror det är "FC" som visar att den är ostrypt, det är inte min men den är nog tillsalu, kan kolla det om du vill?

Kolla det men innan jag handlar något så borde jag kanske bänka den för att se hur många kusar det är i den... Fan va pissigt om man kört omkring med 100 pållar, känns som om de måste vara mer i den. Fan då!

mjukis skrev:
Kolla det men innan jag handlar något så borde jag kanske bänka den för att se hur många kusar det är i den... Fan va pissigt om man kört omkring med 100 pållar, känns som om de måste vara mer i den. Fan då!

Kolla om det står FC.... och går varvstoppet i vid 10500 rpm så är det strypt... plättlätt att kolla ju.

Rigge skrev:
Kolla om det står FC.... och går varvstoppet i vid 10500 rpm så är det strypt... plättlätt att kolla ju.

Har inte kollat FC men varvstoppet går absolut inte i vid 10500, fladdrar vi 12500 nånstans.
Tog en funderare förut o snacka med en polare som kört hojen o jag kom fram till att den omöjligt kan vara strypt.
Borde inte gå att göra powerwheelie o hänga på en retta (98) med den isf :va (dock så ser jag bara skylten på rettan, kommer ju inte ikapp :mad: )

Någon som ska på Mc-Dagarna som ska ta o prova den lite? :fyllisar

Från dynojet.nu för tre år sedan:

"Nu har jag svaret (tror jag). Min cykel (Blade-97) VAR strypt. Den varvade 9500 på ettan, 10500 på alla andra växlar. Jag fick tag i en annan box och testade. Vilken skillnad! NU varvar den 12000 på ALLA växlar. Boxen är från en Blade 92 eller 93. I regbeviset står att effekten är ändrad genom begränsning i förgasare och tändsystem. Cykeln är en svensksåld 50-hästare."

Varvar den förbi 10500 är den inte strypt i boxen i alla fall.

Mattias skrev:
Från dynojet.nu för tre år sedan:

"Nu har jag svaret (tror jag). Min cykel (Blade-97) VAR strypt. Den varvade 9500 på ettan, 10500 på alla andra växlar. Jag fick tag i en annan box och testade. Vilken skillnad! NU varvar den 12000 på ALLA växlar. Boxen är från en Blade 92 eller 93. I regbeviset står att effekten är ändrad genom begränsning i förgasare och tändsystem. Cykeln är en svensksåld 50-hästare."

Varvar den förbi 10500 är den inte strypt i boxen i alla fall.

Så den kan kanske vara strypt i förgasarna eller t-systemet.. känns som om en bänkning ligger nära..

Silwer skrev:
Har du aldrig toppat hojen?

Jo, en gång med kompistryck :) Känns som om mätaren visar fel, gick ner till 300 strecket.. :va men jag har ju drevat den hyffs, -1 fram 2+ bak så vet inte om det har med det att göra...

edit: den kan omöjligt vara strypt!

Strypningen på min -96a bestog av ett par brickor i insuget!
Kan du lätt kolla genom att ta va luftfiltret och vrida gasen till fullt! (Utan att motorn är påslagen naturligtvis)
Sittter det någonting därefter förgasarna så är det läge att pilla bort dom!
Annars så ska du se ner till ventilerna..

Men jag tycker att det verkar som den går som om den var ostrypt enligt din beskrivning!

Om den är försäkrad som strypt så bör du passa dig ifall olyckan är framme!
Du kan bli utan ersättning om du blir påkommen med detta fusk!

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...