70-vägar vs. 90-vägar

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
jag har fått för mig att dom flesta här inne är väldigt kära i att köra fort på 70-vägar. kurviga 70-vägar. jag har alltid gillat 90- och 110-vägar istället.

jag har nu gjort en liten personlig jämförelse av dessa vägsorter.

igår var jag ute och körde så fort jag bara vågar på 90- och 110-vägar. det gick att köra skitfort. man kunde lägga ner rätt mycket i kurvor. det gick att toppfarta som fan på 110-vägen. det kändes aldrig speciellt farligt fastän att farten var rejält hög(enligt mina egna referenser)

idag var jag ute och körde så fort jag vågade på 70-vägar. jag har gjort det förut och inte blivit så förtjust, men jag tänkte att jag verkligen måste ge dom chansen. jag känner som så här. 70-vägar skulle vara roliga så in åt helvete, klart roligare än 90- och 110-vägar, ifall man spärrade av all trafik, annars är det inte nå kul. om man ska försöka köra riktigt fort(enligt mina referenser) på dessa vägar så måste man chansa som fan flera gånger i minuten. dels så är det utfarter typ var 200'de meter. dessa kan man inte hålla 190 förbi för ifall det bara svänger ut en bil är man död. hittar man nån väg med lite mindre utfarter så kan man ge sig fan på att så gott som varenda kurva är blind samt att vägen är väldigt smal. när man kör på såna smala vägar så ligger alltid alla mötande bilar mitt i vägen och kommer man då sugandes runt en kurva så smäller det direkt.
jag har lyckats hitta en 70 sträcka som man kör på ungefär 40 sekunder där man har fri sikt och inga utfarter, men några mer har jag inte kunnat hitta. man kan inte sitta och köra den fram och tillbaks.

på 90-vägar känns det som att det finns en utfart kanske var 2000'e meter. kurvorna är så gott som aldrig skymda på samma sätt och vägen är mycket bredare. det är mycket mindre chans att det ligger grus på en 90-väg än på en 70-väg. detta medför att man kan köra väldigt mycket snabbare på 90-vägar än på 70-vägar och det känns ändå tusen gånger säkrare på 90-vägarna.

som jag känner finns det bara två alternativ till ifall man vill köra fort på 70-vägar.
1. spärra av vägarna(hur fan ska det gå till)
2. köra på bana istället(jag har aldrig kört på bana men det känns som att bankörning borde vara hyfsat likt slingriga 70-vägar)

nu vill inte jag försöka få någon att ändra sin synpunkt i denna fråga genom att jag startar denna tråd utan jag vill bara höra lite hur ni resonerar och vad ni tycker om mitt resonemang.

tja du.. brukar inte bry mig speciellt vad det står på skyltarna.

kör så fort jag själv tycker om heltenkelt..

en sak är säker dock, står det 110 på skyltarna (motorväg juh) så tar jag en annan rutt.. åka fort raktfram är dte tråkigaste som finns... :trött

110 väg undviker jag så gott det går, 70 och 90 vägar funkar fint. Kör du som du beskriver skall du inte hålla till på vägen, bättre köra bana då. Rätt snart kommer du plantera dig i skogen eller i en bil om du kör som du skriver... Det gäller att hinna tänka åt alla andra också.

/F

Åker man ofta på vissa krokiga/skymda vägar lär man sig var man kan gasa relativt riskfritt och var det är massa utfarter mm. Sen får man räkna med annat gojs på 70 vägar som grenar, grus, hästar, hästskit mm mm mm... Därför kör jag alltid (läs ibland eller oftast) lungt åt ena hållet för att reka lite, sen kan man ge på lite mera på vägen hem när man vet var det eventuellt ligger en död grävling eller annat skräp mitt i en kurva.

Tok-köra på 110 väg suger offantligt enligt min mening, bara ett sjuhelvetes vindbrus. Nee, aktiv körning på småvägar eller bana rockar!

ett tredje alternativ är kanske att du lär dig svänga ordentligt så du slipper ligga på fel sida av vägen? :rolleyes:

Vad det står på skylten är väl inte så viktigt, finns ju kostigar som det är 70 på och de är ju inte så balla.
Men jag tycker nog att en större 70/mindre 90-väg är att föredra framför 110(motor-)-väg.

Åka fort rakt fram ledsnade man ju på redan efter första året med cykel. Sedan har man gradvis ökat farten påde kurviga småvägarna istället. efter ett par hundra mil på våren börjar man bli blasé och bryr sig inte nämnvärt om övrig trafik, även om man får vara på sin vakt.
A och o är att hålla sig till sin sida av vägen, även i kurvorna. att gena är av ondo och kan medföra panik vid möte, följt av highsider och öm kropp.

Att köra enbart på bana är nog ett mycket bra alternativ för de som kör väldigt fort. och vill utveckla sin körskicklighet till max.

Vill man köra fort så finns det en liten grej att tänka på om man vill köra fort länge och behålla kortet *peppar peppar*
Ju mindre vägar, ju färre poliser :tummenupp

Vad som står på skylten beror på vilken region i Sverige du kör i. I norrländska glesbygden finns på sina platser gott om 90 på grusvägar. Även 110-sträckor som troligtvis varit 70 i stockholmstrakten.

Jag känner igen mig i det du säger, Johan. 70-vägar är roliga men uppenbart farliga.
Den perfekta vägen enligt min mening går mellan Sigtuna och Uppsala, bred, kurvig, inbjuder till hög fart och med en hel del kurviga partier.

Suomalainen skrev:
Åker man ofta på vissa krokiga/skymda vägar lär man sig var man kan gasa relativt riskfritt och var det är massa utfarter mm. Sen får man räkna med annat gojs på 70 vägar som grenar, grus, hästar, hästskit mm mm mm... Därför kör jag alltid (läs ibland eller oftast) lungt åt ena hållet för att reka lite, sen kan man ge på lite mera på vägen hem när man vet var det eventuellt ligger en död grävling eller annat skräp mitt i en kurva.

Tok-köra på 110 väg suger offantligt enligt min mening, bara ett sjuhelvetes vindbrus. Nee, aktiv körning på småvägar eller bana rockar!

dessa 70-vägar som jag har kört fram och tillbaks en massa gånger nu kan jag utantill och vet exakt vart alla utfarter ligger. problemet är just bara det att det är så fruktansvärt många utfarter på 70-vägar(det är väl oftast därför det är 70 :rolleyes: ). man hinner liksom inte vrida på rullen i mer en en sekund innan man måste bromsa för nästa utfart. det blir inte nån island of man körning direkt.

DreeTman skrev:
ett tredje alternativ är kanske att du lär dig svänga ordentligt så du slipper ligga på fel sida av vägen? :rolleyes:

jag skär aldrig över på fel sida vägen om jag inte har extremt bra sikt.
det jag syftade mer på var att dom riktigt härliga 70-vägarna som man hittar ute på landet som har massor av kurvor är ofta väldigt smala. dom är så smala att man knappt får plats två bilar i bredd. alla bilar kör mitt i vägen på såna vägar. om man själv då kommer och suger runt i en kurva med rejält nedlägg och en bil helt plötsligt ligger mitt i vägen så smäller det direkt.

mb skrev:
Vad som står på skylten beror på vilken region i Sverige du kör i. I norrländska glesbygden finns på sina platser gott om 90 på grusvägar. Även 110-sträckor som troligtvis varit 70 i stockholmstrakten.

häftigt som fan med 90 på grusväg. jag tror faktiskt inte ens att jag har sett 70 på en grusväg nån gång personligen.

mb skrev:

Precis, finns hyffsat gott om schyssta 90 o 110 vägar häromkring. Det finns ju fan inte ens en enda meter motorväg i Jämtland :D :D

Tysken skrev:
Jag känner igen mig i det du säger, Johan. 70-vägar är roliga men uppenbart farliga.
Den perfekta vägen enligt min mening går mellan Sigtuna och Uppsala, bred, kurvig, inbjuder till hög fart och med en hel del kurviga partier.
Japp, den är underbar. Halva den har jag åkt varje dag i 2 år. Men problemet är att jag itne vågar gasa så mycket där längre efter att jag åkte fast i en kontroll där häromveckan.

Åk aldrig fort på okänd väg! Åk o reka, vänd o reka, o ge sen fullt spett, så vet du vart gruset ligger och vart bilarna kommer ut!

bmwjohan skrev:
jag skär aldrig över på fel sida vägen om jag inte har extremt bra sikt.
det jag syftade mer på var att dom riktigt härliga 70-vägarna som man hittar ute på landet som har massor av kurvor är ofta väldigt smala. dom är så smala att man knappt får plats två bilar i bredd. alla bilar kör mitt i vägen på såna vägar. om man själv då kommer och suger runt i en kurva med rejält nedlägg och en bil helt plötsligt ligger mitt i vägen så smäller det direkt.

DIRCEKT :kulspruta

... menar du va :)

Jag tycker det att på 70-vägar kan man ha kul utan att riskera körkortet, på 90-väger kan man inte det..

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT