Jag hade fan tagit clownen manne.2825721Å, du ljuva 70-tal!![]()
Jag får nu flashbacks av stora bilar, svarta människor hade boll-frisyrer, jag hade en trave batikfärgade t-shirts i lådan, lego där man fortfarande fick BYGGA det som avbildats på framsidan av kartongen, smörgåsar med vindruvsgelé och jordnötssmör, pappa hade pollisonger, cyklar med limpa istället för sadel, fjärrkontroller med sladd, Godmorgon Sverige varje lördagmorgon, barnprogrammen hette "Halv fem", "Halv sex", och "Halv sju" och gick inte att missa, Julkalendern handlade om någonting roligt, man fick fortfarande skriva i skolböckerna, det var snö på vintern, man lekte ute och ville inte gå in, musiken lät som musik, svenska kronan var fortfarande värd mer än danska och norska, man åkte till mormor och morfar på helgerna och släkten umgicks, man hade tid...
Fy faan, vad jag saknar 70-talet.![]()
Men sedan fanns det ju mörka sidor av denna ljuva epok som ristade djupa spår varje barns själ och kom att hemsöka oss i våra drömmar resten av livet.
Clownen Manne var en av dem. Hur många oskyldiga barndomar har inte han förstört?
Jag har det också, vi 80-talsungar fick ju repriser av både bebbes gonattstund OCH clownen Manne.