660SMC vs SXV550

snuskaggen

Motardfucko
Gick med
11 Sep 2006
Hoj
XR650R -03 - stulen
Halloj.

Eftersom försäkringen på sporthojar inte är någon rolig historia så blir det byte till motard nu istället, upptäckte när jag provade en polares motard att det var mycket roligare än sportbåge :yoparty även fast man inte kan ge sig ut på nån längre tur, men det får man leva med.

Jag undrar mest över för- och nackdelar på KTM 660SMC och Aprilia SXV550.

Serviceintervaller, ventiljusteringar, pris på slitdelar, plast osv.

Kanske finns intruktionsböcker online nånstans där man kan läsa när man ska byta lager, kolv, kolvringar osv.
Olja och oljefilter vet jag iaf att man ska byta rätt ofta, men det är ju enkelt.

Att skruva själv är inget problem, bara man hinner köra lite mellan servicetillfällena. :)

660smc har rätt hyffsade service intervaller 250mil på dem äldre (04 och neråt) och 500 mil på dem nya tror jag. Och då snackar vi olje byte, filter, ventiljustering etc, kolv etc är inget du behöver oroa dig över på ett bra tag. Pris på plasten är 1.000-1.300kr för alla kåpor. Går väl att få eventuellt billigare genom att beställa från nån utländsk hemsida. Tyvärr kan jag inget om aprilia så det får någon annan svara på :)

Glömde ju även en fråga märkte jag nu.

Hur många kusar är det i dom?
Ostrypta då naturligtvis.

Aprilian är ju en racehoj så att jämföra den mot en 660 är väl inte rättvist för nån av dem. Iaf, vid gatåka med SXV så är det oljebyte vid 15 h och ventiljustering, kolvbyte och allmän genomgång vid 90 h, enligt boken, jag skulle bli förvånad om det inte är betydligt längre i verkligheten.

Kusar, 550 har ~ 67 st på bakhjulet, KTM ingen aning, 55? Helt orginal alltså.

Servicemanual: http://www.serviceaprilia.com/public/lumAprilia/index.asp?l=SXV RXV 450-550
Priser på delar är faktiskt helt ok: http://www.apriliayorkshire.co.uk/c....jsp?Catalogo==4215&_bikename=RXV-SXV 450-550

Jag tror Aprilian är bättre på precis allt förutom serviceintervallerna men så är det väl alltid när man jämför gathoj mot racehoj. Kanske att 660 är enklare att köra på bakhjulet med om det är någon som sysslar med det. :)

Jag vet iaf vilken jag skulle välja, skulle inte tveka en sekund på att köpa en igen. :tummenupp

Last edited:
Hur många mil ungefär motsvarar 90 timmar?

Gammal sporthojsförare som man är så är jag van att räkna i mil :)

snuskaggen skrev:
2450910 Hur många mil ungefär motsvarar 90 timmar?

Gammal sporthojsförare som man är så är jag van att räkna i mil :)
Uppskatta den medelhastighet du kommer att ha med moppen (typ 60-70) och multiplicera med antalet timmar och vips har du sträckan (h * km/h = km). Så, 60 km/h * 90 h = 5400 km

Att jämföra med LC4a-motorn där vi snackar en hel massa mil mer. Jag har väl kört en LC4'a 1700 mil som längst. Efter det vet jag att den passerat 2500 så... Men som sagt, race vs. gata.

.

Muchos gracias för det, då har jag mera kött på benen.

Har skrivit ut manualerna för båda, så ikväll blir det lusläsa.

Ingen som kört båda och kan ge en liten recension?
Tycker inte om att ringa på nån hoj och vara intresserad bara för provkörning, ska jag provköra så är det enbart för att avgöra så det inte är nått skumt som inte kan upptäckas enbart med synen.

*/ ?>
Back