660 vs 21/18 tum?

Clason

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
525 zx9 zx10
Ni som har satt på endurofälgar på era 660 är det nått speciellt att tänka på? Finns det distanser att köpa av handlare eller måste man göra egna ?Har tänkt mej att köpa 03ans hjul för att slippa bök med framaxeln.

Jag har en kompis som har nya fälgar till 03an, aldrig använda, om du är intresserad? Det sitter cross/enduro däck på men skiva å drev kommer jag inte i håg hur det är med.

Pma mig om du är intresserad så ska jag prata med min kompis.

Har sänt pm tror jag är inte helt hemma på datorer,du skulle väl kunna pma mej med lite mera detaljer och priset.

Ebbe tror jag bara shimsade ut sin skiva å anpassade oket efter det....... Nemas problemas.........

Sänk inte hojen ifram bara, dvs skjuter upp gafflarna i kronorna.......... då tar framdubben i krökarna å sätter finfina spår vid inbromsningar...........

Tom Byron skrev:
Ebbe tror jag bara shimsade ut sin skiva å anpassade oket efter det....... Nemas problemas.........

Sänk inte hojen ifram bara, dvs skjuter upp gafflarna i kronorna.......... då tar framdubben i krökarna å sätter finfina spår vid inbromsningar...........

Jo, det passar inte rakt av med KTM 03' crosshjulsmått. Skivan och oket måste ut en bit för att inte ta i ekrarna. Och i bak måste man göra en 6mm distans och sätta på höger sida, flytta ut drevet, samt INTE använda bromsskivedistansen.
Kan mäta upp vilka mått exakt jag använt om du vill. Men det gäller bara för Talon/Excel hjul i KTM 03' crossmått! KTM's egna hjul har lite andra vinklar på ekrarna, så då blir det annorlunda.

Nu är det kväll och här kommer måtten.

Distanserna till fram-oket måste tas av lite pga av att ekrarna tar i oket. Från 5,5 mm till 3 mm. Alltså fräs/svarva av 2,5 mm.
Nya distanser till skivan måste göras, eftersom orginaldistansen inte passar på talonnavet. För mig blev det en distans för varje skruv, orkade inte göra en hel stor ring. Lättare att svara små distanser oxå. Dom ska vara 11,5 mm tjocka.
Sen är det bara att bulta på framhjulet!

I bak gör du en distans som har samma inner & ytter diameter som orginal Talon-distansen som sitter på höger sida och 6 mm tjock. Ta sen lite snabblim och sätt den på Talon-distansen.
Använd INTE distansen som bakskivan sitter med på motardhjulen. Navet är förskjutet 6 mm åt höger jmf med 02', därför distansen till skivan på 03'.
Sen gör du en distans till drevet som passar mot navet och är 8 mm tjock. Detta pga av att den nya svingen på motarderna är breddad åt höger för att däcket ska gå fritt från kedjan. Här gjorde jag dessutom en hel ring som stödjer hela drevet med tanke på allt ryck å slit som blir.

Taaadaaaa!!! Bara att bulta på skiten och gasa järnet!

Glömde...
Du måste kolla så att sensorn till hastighetsmätaren går fri innan du börjar snurra på framhjulet hej vilt. Annars blir det knas... :crash

*/ ?>
Nyheter
MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

WP kliver in i bromsvärlden – lanserar helt nya bromssystem

WP har länge varit synonymt...

Back