660 som är omöjlig att starta

[Gunde] Ingenting e ooomöjligt[/gunde]
Testa "trampa-tills-det-slår-tillbaka-lite-mot-stövel-principen" då denna fungerar oheligt bra för mig. Jag har tillbringat ett antal timmar med att försöka lära mig kicka igång besten,men när man lärt sig tricksen så går det lätt.:yoparty :tummenupp
Just det ja,ingen choke,ingen Varmstartsknapp. Bara ett pump på gashandtaget när hon är kall och ingen gas alls när hon e varm.:tummenupp
 
Jag har själv varit i samma sits med min 660-04, höll på att skicka skiten i sjön där ett tag :mad: . Den stannade och jävlades hela tiden, gärna när man stod längst fram vid ett rödljus och hade en lång kö bakom sig av bilar som man precis hade kört om, vart många skratt i bilarna när dom körde förbi kan jag säga:huvet . Fick faktiskt en polare att åka från huddinge till bromma bara för att hjälpa mig kicka igång aset. Efter första servicen så har det bara blivit lättare och lättare att kicka igång den, nu är det inga problem överhuvudtaget(550mil).Det är bara att hålla ut och se till att köra in den så fort som möjligt.:tummenupp
 
E hojen sur så luta den vänster klaftigt men stäng av soppa kran först o kicka runt 4 ggr öppna kran en starta så gick det me polaren hoj men på den va batteriet kass så den dog efter 2 starter me elstartn på den kör de dom start hjälp me bil (ps har den inte el start ??) men lycka till

//Robin
 
Jag har en otrolig manlig Suzuki DR 350 som bara jag kan få i gång. Allt handlar om tecknik och lära känna sin egen hoj. Det är nog inte så kontigt att ingen av dina fem kompisar kunde få i gång den. OCh hur många har kickvana av dom fem?
 
bratwurst skrev:
2486577 Jag kanske väger för lite(ca 80) men jag tycker det är SKITSVÅRT att kicka runt utan att ha tryckt in decompen. Helt utan decomp är den stenhård.

Om du håller in decompen så klickar det aldrig har jag för mig, men fastnar du i ett läge så håll in decompen så att du kommer förbi just det läget. Sen kickar du vidare utan decomp tills det klickar...

Har inte med vikten att göra heller, jag väger bara 75. Sen är alla hojar lite olika, gäller att lära sig vad just din hoj vill ha när den är varm/kall.
 
Vikten har som sagt inget med saken att göra, kunde Emmi kicka igång sin 660 borde väl du klara det:pannkyss :)
Gör enligt skolboken och kickar några gånger med decompen inne, släpper decompen och kickar fram till klickläget plus några cm till på kicken, sedan hela vägen upp och till slut tryckt till ordentligt och hela vägen ner, inget mesande.
Testa alltid några gånger utan vare sig choke, varmstart eller snappsande med gashandtaget först. Till slut kommer du lära dig vad din hoj vill ha av ovanstående.
Skulle det fortfarande inte funka så tycker jag du ska be firman du köpte av att ställa ventilerna. Svårstartad brukar vara ett tecken på att ventilerna behöver justeras.
Men troligtvis är duet du som är kass på att kicka(sad but true) Nästan alla som köper KTM har stora nekymmer med att sparka igång hojen i början så det är bara att kämpa på!
Lycka till
 
Lurar lite

:va
kan nog tänka mej att det kan vara nått som inte är inställt som det ska...... typ: tomgångs-skruv, bränsle/luft-skruv, kanske till och med ventilerna..... har hört att dom ska vara svårare att få fart på om nått e "oinställt" och är det så att det bara är 1 av 5 som får fart på aset...... skulle iaf jag börja söka andra orsaker..... än dålig teknik..... vaddå dålig teknik.... drar man in decompen och kickar ner till det tar stopp, släpper decompen och trampar runt den...... ska den hoppa igång...... kolven går ju inte bara ett varv per "kick", finns det bränsle och luft och gnista........ TADAAAAA då ska den gå..... d e inget snack om d......

börja kolla manualen, ställ in "fuggen" som den ska vara (kolla om din e ostrypt) det kan vara nå skit i fuggen eller vad som helst..... ta reda på hur ventilerna skall stå osv...... tar kanske en dag eller två,........ men som jag förstår det så kan du ju inte köra iaf....... eller......

gör en "liten" felsökning så hittar du säker något som inte stämmer 100%....
lycka till.....

OBS! KOLLA OM DU INTE HAR GARANTI OCH VAD DEN GÄLLER......
 
Tycker det låter som att du behöver öva.. Har inga problem att kicka min sittandes.. dock är den ju som sagt jobbigare i början! men sätt dig på hojjen kicka försiktigt tills du hör klicken ( går inte att missa framförallt inte utan hjälm / h-proppar) trampa lite, lite till ta sen upp kicken hela vägen och trampa sen till ståendes med hela din kraft, testa det tre fyra ggr sen ska den va igång! ha i choken om den är kall..
 
Börja för i helvete inte fippla med fuggen..då kan du få jaga din egna svans till dödagar..:näsblod
Om mekanikern kan starta den så ere bara en fråga om teknik och träning.
 
Som sagt, om mekanikern kan starta den så borde det inte vara något fel på den. Och om det skulle vart nåt fel så borde han väl ha märkt det?

I annat fall, bara öva öva öva...
 
Blir det för struligt så försök hitta nån i närheten med vana att kicka en 660 som kanske kan visa dig lite tips?
 
Byt stift ,har du ståt och kickat den och surat ner den så sotar snart stiftet igen.


Nytt stift och vädra ur cylinder ordentligt.
 
×

Det tog mig 2 veckor varje dag att lära mig, jag var vansinnig! Nu är det no problem...
För mig funkar det bäst om "klicket" är när kicken är i mitten lodrätt mot backen (om du inte startar i uppförsbacke hehe...) förbi med decomp 2 cm, släpp upp och kicka! Lägg mest kraft på mitten i rörelsen.

Startar lättast utan choke......
 
M:et skrev:
2487385 Vikten har som sagt inget med saken att göra, kunde Emmi kicka igång sin 660 borde väl du klara det:pannkyss :)
Gör enligt skolboken och kickar några gånger med decompen inne, släpper decompen och kickar fram till klickläget plus några cm till på kicken, sedan hela vägen upp och till slut tryckt till ordentligt och hela vägen ner, inget mesande.
Testa alltid några gånger utan vare sig choke, varmstart eller snappsande med gashandtaget först. Till slut kommer du lära dig vad din hoj vill ha av ovanstående.
Skulle det fortfarande inte funka så tycker jag du ska be firman du köpte av att ställa ventilerna. Svårstartad brukar vara ett tecken på att ventilerna behöver justeras.
Men troligtvis är duet du som är kass på att kicka(sad but true) Nästan alla som köper KTM har stora nekymmer med att sparka igång hojen i början så det är bara att kämpa på!
Lycka till

Jo, jag är nog ingen höjdare på att kicka. Men jag tycker ändå att det är lite märkligt att det ska behöva vara så svårt...

Klicket och "kicken-slår-tillbaka" är det samma sak? Är det när kolven varit uppe och tryckt ut avgaserna och är på väg ned för att suga i sig bränsle/luft blandningen? Borde man inte kunna få samma klick när kolven varit upp och försökt tända men är på väg ned för att lämna avgaserna, för då ligger man ju ett steg fel i fasen.

Tack för alla tips, nu ska ja göra några mer seriösa försök innan jag bryter ihop.

Mvh T
 
Alla pratar om klick hit och dit.. :va
Jag håller inne decompen, trampar helt igenom, släpper decompen och släpper upp kicken nästan hela vägen upp, sen är det ju bara att trampa till bestämt med foten/benet så ska hojen hoppa igång.
 
skoteridioten skrev:
2488582 Alla pratar om klick hit och dit.. :va
Jag håller inne decompen, trampar helt igenom, släpper decompen och släpper upp kicken nästan hela vägen upp, sen är det ju bara att trampa till bestämt med foten/benet så ska hojen hoppa igång.

Klart att det funkar, men på en svårstartad hoj undelättar det rätt mycket att ställa kolven i rätt takt först.
 
Suomalainen skrev:
2488664 Klart att det funkar, men på en svårstartad hoj undelättar det rätt mycket att ställa kolven i rätt takt först.

Ska göra köra ett "kick-race" i dag, då ska jag försöka jobba på att hitta det där läget på kolven.

Wish me luck mates!
 
Övning ger färdighet! Jag är ingen kick-expert men polarens 660 är inga problem att få igång på första.
Lycka till med "racet" och hoppas det går bättre.
 
skoteridioten skrev:
2488582 Alla pratar om klick hit och dit.. :va
Jag håller inne decompen, trampar helt igenom, släpper decompen och släpper upp kicken nästan hela vägen upp, sen är det ju bara att trampa till bestämt med foten/benet så ska hojen hoppa igång.

Gör likadant, hade också ganska stora besvär i början att få igång 660:n. Det började funka bättre när jag lärde mig att trampa ordentligt ÄNDA ner och inte snärta kicken som jag av någon anledning hade för vana att göra.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top