660 motor i 640 chassie?

Raban

Radarpung
Gick med
22 Sep 2004
Ort
sthlm
Hoj
sv1000 SF
Tjena,


Har köpt en 640 04 med sprucken topp som jag tänkte fixa till. har en 660 motor från en 06 stående från ett annat projekt.

Det jag klurar på är om 660 toppen passar på 640?

eller om jag ska byta hela motorn, då 640 gått runt 3000mil och 660 runt 5-600mil.

man blir väl av med elstart och lite andra saker när man byter motor, och sen funderar jag på om det blir mer svårsålt eller lättare när det sitter en annan motor i?


Hmm, många frågor. tacksam för svar
 
Enligt Boris_JR (LC4-guden) så går det, det skriver han i DETTA inlägg.

Men det är ju alltid trevligt att ha en motor med så få mil som möjligt. Sedan så tror jag att det bara är att slänga över delarna som krävs för elstart från 640-motorn till 660-motorn. Och angående att det skulle bli mer svårsålt tror jag inte att det den blir.
 
Tack för svar,

När jag söker nya delar så har ju 640 och 660 olika artikelnr på topparna, nån mm mer i borr på 660. men det kanske kolvringarna tar upp? borde det inte var mer slag också?

ska man plocka över både cylinder topp och kolv isf?
 
Tack för svar,

När jag söker nya delar så har ju 640 och 660 olika artikelnr på topparna, nån mm mer i borr på 660. men det kanske kolvringarna tar upp? borde det inte var mer slag också?

ska man plocka över både cylinder topp och kolv isf?

Jag har PM'at lite med Boris_JR om just det du funderar över.
660 har 2mm mer i slag också samt 1mm mer i borr, toppen tror jag är samma på alla LC4or med high flow toppen.
Om du flyttar över vevpartiet från 660n så tappar du elstarten då tappen är mindre och dreven från 640n inte passar alls.

Så antingen stoppar du i 660 motorn i hojen och struntar i elstarten eller så flyttar du bara toppen till 640n.
Men har 640 motorn gått 3000mil så lär den säkert behöva renoveras ändå..
 
Jag har PM'at lite med Boris_JR om just det du funderar över.
660 har 2mm mer i slag också samt 1mm mer i borr, toppen tror jag är samma på alla LC4or med high flow toppen.
Om du flyttar över vevpartiet från 660n så tappar du elstarten då tappen är mindre och dreven från 640n inte passar alls.

Så antingen stoppar du i 660 motorn i hojen och struntar i elstarten eller så flyttar du bara toppen till 640n.
Men har 640 motorn gått 3000mil så lär den säkert behöva renoveras ändå..

Tack!

Känns som det blir bättre att byta hela motorn!
Tror bara det är samma topp på 625/640. Då det är olika priser och artikelnr på nya delar... Kan Ifs vara en luring ;)
 
Nu är 660 motorn på plats, så långt var det inga problem ;)

Nu återstår bara elen, inte det lättaste...går det att köra med 625 elsystem, med tänboxar och sånt? var en jävla massa mer kablar på 640 än 660

Nån som vet några bra sidor med elschema osv?
 
ktmshop.se så finns elscheman till hojarna. Tex HÄR finns diverse dokument till en 660 -06.
Det är väldigt lättnavigerat, bara att välja modell osv. och sedan gå vidare till dokument så hittar du elscheman.
 
Nu är 660 motorn på plats, så långt var det inga problem ;)

Nu återstår bara elen, inte det lättaste...går det att köra med 625 elsystem, med tänboxar och sånt? var en jävla massa mer kablar på 640 än 660

Nån som vet några bra sidor med elschema osv?

Vill minnas att jag läst någonstans att man bör köra med cdi box från rätt hoj till rätt motor då tändningen skiljer.

Jag har dock komplett elsystem med cdi box och mätare till en 660 liggande:)
 
Tack för länken Dantee.

Jag har ett elsytem till 660 motorn också,tack ändå :) men kände att det var smidigt att bara koppla på sig på det som satt i hojen, lite roligare mätare osv på 640in.

det var lite det jag misstänkte att tändboxen osv skulle vara annorlunda, kanske är lättare att byta hela systemet än att sitta och klippa ihop det befintliga...
 
Så, nu lirar allt som det ska!


Har dock en ny fråga ;)

Funkar det att montera en topp från en 625 -02 på en 640 -04?
 
Tack!

Känns som det blir bättre att byta hela motorn!
Tror bara det är samma topp på 625/640. Då det är olika priser och artikelnr på nya delar... Kan Ifs vara en luring ;)

Det är vanligt att KTM har flera reservdelsnr för utbytbara delar och med olika pris. Alla topparna är bytbara, det som skiljer är en fräsning i förbränningsrummet som man tryggt kan bortse ifrån.
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top