660 med Akra rykrör...

Josefsson

Nu med Akra rykrör...
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
KTM 950 SM
Tjena, har precis fått på akra systemet och munstycken och hela fadderullan och är lite nyfiken på vad ni andra 660 åkare har för bestyckning m.m.

Jag har för närvarande 178 main, 48 lågfart blandskruven 2 varv ut och nålen orginal + luftburkslocket och gummi"pluppen" borttagna.

Nån som har annan bestyckning? Tacksam för åsikter MED motivering.

Hejs...

Josefsson skrev:
Seriösa svar din jävla dåre :fatta!

Här kommer ett seriöst...

Min 03'a med Akra å resten orginal är bestyckad med hjälp av bänkning. Och då blev det så här: Main 175, nålen på orginalhacket (kommer inte ihåg vilket det är), 48 lågfart å soppaskruven 2 varv ut. Går kanon och klockrent! Givetvis är luftburkslocket borttaget å gummipluppen, samt även aluplåten över pluppen.

Ebbe skrev:
Här kommer ett seriöst...

Min 03'a med Akra å resten orginal är bestyckad med hjälp av bänkning. Och då blev det så här: Main 175, nålen på orginalhacket (kommer inte ihåg vilket det är), 48 lågfart å soppaskruven 2 varv ut. Går kanon och klockrent! Givetvis är luftburkslocket borttaget å gummipluppen, samt även aluplåten över pluppen.

Så 178 kanske är för stort då eller? Men det måste väl vara bättre att ha lite för stort än lite litet va? I alla fall nu när det inte är sommarvärme...
För övrigt så smäller den när man motorbromsar och varvar ner och det trodde jag berodde på att den går aningen snålt?

Tack så länge :Bugar

Josefsson skrev:
Så 178 kanske är för stort då eller? Men det måste väl vara bättre att ha lite för stort än lite litet va? I alla fall nu när det inte är sommarvärme...
För övrigt så smäller den när man motorbromsar och varvar ner och det trodde jag berodde på att den går aningen snålt?
Prova att vrida ut blandskruven lite.

Josefsson skrev:
Ska man inte skruva in den i så fall?, trodde att man justerade luften på den förgasaren. :va

Nej! varför tror alla det jämt?!?! :va Som jag skrivit förut x antal ggr. Sitter skruven efter trotteln är det en soppaskruv, sitter den före är det en luftskruv!!! Sprid det till alla du känner så kunskapen kommer ut!!! :tummenupp

Man får tacka :tummenupp

Ebbe skrev:
Nej! varför tror alla det jämt?!?! :va Som jag skrivit förut x antal ggr. Sitter skruven efter trotteln är det en soppaskruv, sitter den före är det en luftskruv!!! Sprid det till alla du känner så kunskapen kommer ut!!! :tummenupp

Ebbe skrev:

Ha ha ha jag får prova det då... Jag lider iofs inte så mycket av att det smäller lite och den går väl förmodligen aningen fetare än din då så då är det väl lungt. :yoparty

Josefsson skrev:
Ha ha ha jag får prova det då... Jag lider iofs inte så mycket av att det smäller lite och den går väl förmodligen aningen fetare än din då så då är det väl lungt. :yoparty

Njaee.... Det gör den inte!! Om du tänkte på ditt större huvudmunstycke!? :va

Huvudmunstycket´s inverkan är mellan 3/4 gas och fullgas!
Så om du vill ha din fetare på lågfart så får du antingen gå upp i lågfarstmunstycke el skruva ut soppaskruven lite! :tummenupp

/

M

Josefsson skrev:

Tack så länge :Bugar

Skaffa ett 175 munstycke, sätt nålen i 3 hacket, på sommaren i 2 hacket (uppefrån räknat). Har du stoppat i ett 48 så kan man gott skruva ut skruven till 1 3/4 varv.

Abris skrev:
Njaee.... Det gör den inte!! Om du tänkte på ditt större huvudmunstycke!? :va

Huvudmunstycket´s inverkan är mellan 3/4 gas och fullgas!
Så om du vill ha din fetare på lågfart så får du antingen gå upp i lågfarstmunstycke el skruva ut soppaskruven lite! :tummenupp

/

M

Ja ja ok, fan det hörs ju nästan på namnet :kocko :rodnar då provar vi soppaskruven lite då.

Bockar och bugar för tipsen.

//Josefsson

Tjena!!Du fick igång den till slut,är du nöjd med vridet eller?

Clason skrev:
Tjena!!Du fick igång den till slut,är du nöjd med vridet eller?

jodå vrid finns så det räcker för mig. anledningen till att den inte gick igång när jag ringde dig var att flottören stog lite fel så det pissade inte söpp.
Inte bra...

men nu går det bra,, hur går det förresten med dina enduro planer??
börjar för övrigt bli jävligt sugen själv.

hejs

Bestyckning !

Verkar som om ingen har funderat över AXPUMPEN !!!

Jag skruvade bara ut den 2 varv och kollade så den fick mer soppa när jag vred på rullen.
Vips så hade jag 2,5 hk mer över hela registret.

//Supemote

axpumpen gör väl inget när du hållt stumt ett tag..... bara så länge du gasar typ

Vi har kopplat bort den när vi bänkat ivf :va

Den sprutar ju bara en skvätt sedan gör inte den någe mera förrän du gasar nästa gång...

Supemote skrev:
Verkar som om ingen har funderat över AXPUMPEN !!!

Jag skruvade bara ut den 2 varv och kollade så den fick mer soppa när jag vred på rullen.
Vips så hade jag 2,5 hk mer över hela registret.

//Supemote

Accelerationspumpen ska _inte_ vara ikopplad när man bänkar. Det ger helt fel värden på blandningen. Det är det sista man kopplar in (efter bänkningen) och justerar så den ger rätt mängd, vid rätt gaspådrag och under rätt tid. Pumpen ger bara effekt vid snabba trottellyft och kompenserar undertrycket och bränsleblandningen som uppkommer. Den bör för gatubruk inte vara ställd för att aktiveras förrän vid 1/3 gas ungefär (så slipper man aktivera den vid jämn gas på transportsträckor t.ex.).

Ok Fel av mig.... konstigt att det gav 2,5 hk över hela registret när man körde alla växlarna ???

Jo det kan väl stämma, då vrider du väl på rullen efter varje växling?

Supemote skrev:
Ok Fel av mig.... konstigt att det gav 2,5 hk över hela registret när man körde alla växlarna ???

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla