660 klumpigare än 625 ?

-MLM-

Motardpilot
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
KTM525 motard -06
Jag nappade och skaffade mig en KTM660 04. Idag var jag ute och luftade den på riktigt och märkte direkt att 660n är klumpigare än min förra 625 SC motard från 02. 660n känns klart tyngre. 625an kändes lättare att sladda runt rondellen och är mer smidigare. Trots är det väl bara framgafflar, styrkrona, baksving samt motor som skiljer mellan hojarna??

Kanske massan som gör det, tyngre saker såsom grövre gaffel, sving, styrkrona vad vet jag. Men kan hålla med om att när jag hade min 625 -02 och gick över till 660 -03 så upplevde jag samma sak, kan inte förklarar varför??

Därför kör jag en 625 igen nu efter hojupphållet på 2år!

Gnutten skrev:
2540681 Kanske massan som gör det, tyngre saker såsom grövre gaffel, sving, styrkrona vad vet jag. Men kan hålla med om att när jag hade min 625 -02 och gick över till 660 -03 så upplevde jag samma sak, kan inte förklarar varför??

Därför kör jag en 625 igen nu efter hojupphållet på 2år!
Handlar nog mer om gyroeffekterna från vevpartiet.
Testa stoppa en hua 450 motor i en husa 650. Hojarna väger lika mycket och det är samma chassie men oj vilken skillnad att svänga med dom.

Sen kan du ju testa att göra lite uppstick i gaffeln för att få brantare styrvinkel. Du märker skillnad bara på några mm.Kanske har du för mycket häng bak, ger samma effekt.
Bara genom att ändra lite fjäderinställningar kan du få stora förändringar på hur hojen beter sig och upplevs.

Last edited:
Stoffy skrev:
2540687
Sen kan du ju testa att göra lite uppstick i gaffeln för att få brantare styrvinkel. Du märker skillnad bara på några mm.Kanske har du för mycket häng bak, ger samma effekt.
Bara genom att ändra lite fjäderinställningar kan du få stora förändringar på hur hojen beter sig och upplevs.

Vet du vilken gaffelvinkel det är på 660 alt 625?

Jo jag ändrade till mina egna iställningar, min 625 -02 var motardvarianten från början så att det skulle skilja så mkt mellan 43 & 48 mm motardgaffeln i shimsningen har jag svårt att tro! Det är ju konstig att jag upplever min nuvarnade 625smc -04 fortfarande bättre än min 660 -03 men som sagt det är en smaksak!

är inte 660 lättare än 625 i verkligheten :va

ozeo skrev:
2540804 är inte 660 lättare än 625 i verkligheten :va
jepp....
Men jag tyckte oxå att 660´n var "klumpigare" när jag gick från Duken till 660.
Mestadels är det nog för att styrutslaget är så minimalt på 660. Den har ju en vändradie som en Stena-färja.....:D

Det kan bero på att gafflarna på 660n är kortare och grövre. Där känns det mer trögstyrd. På min förra 625 var gafflarna längre och mer nervösare. Jag tror att det beror mycket på gafflarna. Men jag kan ju ha fel

-MLM- skrev:
2541029 Det kan bero på att gafflarna på 660n är kortare och grövre. Där känns det mer trögstyrd. På min förra 625 var gafflarna längre och mer nervösare. Jag tror att det beror mycket på gafflarna. Men jag kan ju ha fel

men hade du offroadvarianten då?

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...