660 i vinterdvala - startproblem

Gick med
3 Oct 2003
Hoj
ZX9R -> R1 -> KTM 660 -> 900 SS + 701 SM
Hämtade henne igår. Stått sen november, ej startad.

Kombination av att kicka som en dåre och rulla igång så fick jag till sist igång henne. Kör genom Sthlm. Väl hemma stannar jag på macken och ska tanka och kolla däcktryck. Då vill hon omöjligt gå igång. Borde ju vara varm då så jag försöker starta som vanligt utan chocke. Men icke. Håller på 20 min innan jag får leda hem...

I morse. Kommer ut och ska teststarta. Inser pinsamt nog att vinterdvalan gjort att jag glömt att choken är den lilla svarta längt in(såg jag inte ens igår kväll) och den större röda som jag använde som "chocke" igår är varmstarten. Klantigt.

Nu startar hon på första med choken. Varmkör lite. Stänger av för att gå in och ta på ställ mm. Kommer ut och ska starta. Död. Kickar ett bra tag men det vill inte. Tänder nästan till lite några gånger till(med choke). Men död igen. Låter henne stå ett tag(skriver det här inlägget) men... njet. Vad göra?

Frågan kvarstår om gårdagkvällen. Varför ville hon inte starta alls då hon var varm? Tände inte en enda gång. Använde inte ens nån choke då, har aldrig behövts förut. (däremot drog jag felaktigt ut den röda, dvs varmstarten, i tron om att det var choken och provade med den med. vilket ju borde ha funkat trots att jag inte insåg det).

Kvalificerade gissningar på förgasare, tändstift mm mottages tacksamt!
Vill hälsa på en "bekant" i Tungelsta så snart som möjligt...

Prova med att rengöra/byt stift.

Jag hade min 660 i lägenheten under vintern någon månad, när jag skulle starta så gick den igång på första kicken :tummenupp

Du kan kanske prova att starta med varmstarten samt choken ute, det brukar jag när hojen inte vill starta.

Mr R skrev:
Prova med att rengöra/byt stift.

Jag hade min 660 i lägenheten under vintern någon månad, när jag skulle starta så gick den igång på första kicken :tummenupp

Du kan kanske prova att starta med varmstarten samt choken ute, det brukar jag när hojen inte vill starta.

Nu stod den ca 30 min. Drog ut choken och drog igång henne på första. Skönt men undrar ju fortfarande varför det är så grinigt... Är stiftet bästa tipset?

Goldwing_WannaB skrev:
Nu stod den ca 30 min. Drog ut choken och drog igång henne på första. Skönt men undrar ju fortfarande varför det är så grinigt... Är stiftet bästa tipset?

Sällan stiftet, men skruva ur o kolla gnistan när du ändå håller på.
Har du hållt på att skruva på förgasaren?

kutter9 skrev:
Sällan stiftet, men skruva ur o kolla gnistan när du ändå håller på.
Har du hållt på att skruva på förgasaren?

Har inte skruvat förgasaren alls. Körde en sväng på Tungelsta idag. Ställde henne och fixade ett ärende. Inget problem alls att dra igång sen utan choke. Kanske bara var lite grinig efter vinter? En allmän genomgång är väl på sin plats hur som helst...

Goldwing_WannaB skrev:
Har inte skruvat förgasaren alls. Körde en sväng på Tungelsta idag. Ställde henne och fixade ett ärende. Inget problem alls att dra igång sen utan choke. Kanske bara var lite grinig efter vinter? En allmän genomgång är väl på sin plats hur som helst...

Glöm inte bort varmstartknappen som man kan lätt glömma bort!
En del får justera nivån i flottörhuset om den oftast lägger av när man kör aktivt!

Du har väl inte rört gasen? :hihi

Tömde du förgasaren på soppa innan du ställde undan den förra året?

Om inte så brukar vatten som ev finns i tanken leta sig ner i flöttörskålen och ställa till med problem när den står länge. Husan ville inte starta efter 3 mån i garage och jag behövde bara tömma förgasaren sen gick den som vanligt igen. Kan vara värt att prova iallafall.

Basse skrev:
Tömde du förgasaren på soppa innan du ställde undan den förra året?

Nja...hrrmmm*harkel* :rodnar
Basse skrev:
Om inte så brukar vatten som ev finns i tanken leta sig ner i flöttörskålen och ställa till med problem när den står länge. Husan ville inte starta efter 3 mån i garage och jag behövde bara tömma förgasaren sen gick den som vanligt igen. Kan vara värt att prova iallafall.

Kollade upp just det i manualen men nu går hon ju fint. Ska jag tömma ändå?

Goldwing_WannaB skrev:
Nja...hrrmmm*harkel* :rodnar

Kollade upp just det i manualen men nu går hon ju fint. Ska jag tömma ändå?

Tja det skadar ju inte och är gjort på 1 min. Glöm inte att stänga av soppakranen först ;)
Ligger säkert lite vatten där som kan korrodera o ha sig.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman