660 bestyckning med Akra-slipon?

mada

Medlem
Gick med
15 Jan 2004
Hoj
KTM 690 Duke R 11, 950 SE 06
Har en 660 04 som är avstrypt enl manual med akra slipon, SAS är på väg bort (väntar på delar).

Enl manualen ska huvudmunstycke vara 165, Superbike satte i ett 175 pga slipon, KTM power parts specar 188 med akra slipon medans Sommer (enl tidigare inlägg) säger max 168 (med annat slipon)...
Någon som bänkat och VET vad som blir bäst?

Noterar dessutom att flera enl tidigare inlägg bytt till lågfartsmunstycke 48 istället för 45, är det detta som gäller?

Slutligen, nålposition och blandskruv x varv ut?

Tack på förhand
Marcus

Sommer säger 172 på huvudmunstycket och nålen ner 1-2 hack
beroende på hur varmt det är ute.
Provade själv med 48 igår och fick den inte att gå riktigt rent.
Kör med Supermotodämparen,175,45 och ett hack ner och
då går den bäst.

Svårt o säga men jag med Akra fullsystem öppen luftburk har 176-178 !
(Bänkad)

Kollade lite på nätet. På 660 FR -03 så är det
185 Main
48 Idle
OBEKR (4th) Pos

Man kan ju undra varför KTM rekomenderar ett 188 som Main???

Last edited:
Kör 175 och 48 nålen på 4 hacket uppifrån, skruven 2 varv ut
akra helsystem.

OK har bänkat nu!? 660 -03 K&N Full Akra powerblade annan kam portad topp.
Efter ca 30 körningar hamnade vi på 165 huvudmunstycke 5 hacket på nålen och lite ändring på accpumpen. Jag fattar ingenting!? 165!??? Jag hade ett 188 i. Jag kan omöjligt få ihop detta jag trodde åtminstone det behövdes 176-185 i huvudmunstycke!!??? Kan skicka upp kurvan om någon vill....

Renga skrev:
OK har bänkat nu!? 660 -03 K&N Full Akra powerblade annan kam portad topp.
Efter ca 30 körningar hamnade vi på 165 huvudmunstycke 5 hacket på nålen och lite ändring på accpumpen. Jag fattar ingenting!? 165!??? Jag hade ett 188 i. Jag kan omöjligt få ihop detta jag trodde åtminstone det behövdes 176-185 i huvudmunstycke!!??? Kan skicka upp kurvan om någon vill....
Jag har hört fler än du som gjort samma upptäckt. Det verkar finnas en övertro till att hälla i stora munstycken så fort man gjort nåt åt hojen. Och så fort man ställer hojen i en bänk så får övertron på tafsen.

Hur blev det med lågfarten och blandskruven ?

.

Lågfart 48 blandskruv ca 2 varv ut (vet inte exakt) ca 62 BHP en liten besvikelse trodde på mer BHP. Kan bara säga att det inte är värt all tid pengar och jobb...... Men men man kan ju inte låta bli! det e ju halva nöjet ;-)

Upp med bänkpapper NU!!!! :4skrika

Låter som de ändringar jag planerar med min 660, så jag är mycket intresserad av resultatet av dessa modifikationer!!!

Hur många kusar hade du innan modifikationerna? Vem portade toppen?

Jag kör för övrigt med KN och fullt öppnad originaldämpare (även ombyggt perforerat rör för maxat flöde)

Kör med 167 i huvudmunstycke
Nålen i originalläge (tror jag iaf eller allt labbande)
lågfarts munstycke är original (skulle behöva lite större då den går något snålt, helst när den är kall...) Att ha lite snålt på lågfart är också bra då den når arbetstemp lite fortare... :va

/Göran

Last edited:
Bänkning

Bifogat

• doc33.JPG
    doc33.JPG
    59.9 KB · Visningar: 182
  • doc44.JPG
    doc44.JPG
    52.1 KB · Visningar: 130
lite mera siffror.

Bifogat

• Doc11.JPG
    Doc11.JPG
    115.9 KB · Visningar: 137
  • doc22.JPG
    doc22.JPG
    64.3 KB · Visningar: 108
Tackar för siffrorna... Får se vad jag får ut ur min så småningom...
Hur gjorde du med ditt KN?
Något speciellt insugsrör eller rakt på förgasaren?
Tagit bort luftburken eller "moddat" den?

Vem och hur har du portat toppen?
Vad kör med för kam?

*frågvis*
/G

Bort med luftburkenj skaffa ett avloppsrör finns på byggmarknaden typ 76mm kapa det till 9cm långt och sätt mellan K&N och gummigrejen på förgasaren. låt röret gå så nära förgasaren du kan (blir mindre turbulens på luften då) Fäst med filtret med buntband. Jag har lagt in bilder någon gång här på forumet! Toppen e portad av ABP och kammen e någon specialare som Ragnar hade (från någon trimmare i Österike tror jag de va).
Trodde jag skulle få lite mer HP faktiskt... Helt ärligt tror jag det blir lika med orginalluftburken öppnad med TwinAir SM filter! Då slipper du problemet med att det blir helt öppet mot bakhjulet. annars så måste du bygga någon typ av skärm så att inte hela K&N filtret skitas ner. jag köpte den övre delen av stänkan från en husa och kapade lite o skruva på med den nedre delen som du skruvar bort från luftburken. Som sagt jag tycker nog inte det är värt pengarna och tiden är nästan helt säker på att det räcker med att ta bort locket och gummipluggen och skaffa ett TwinAirfilter...

Bifogat

• Blandat 040.jpg
    Blandat 040.jpg
    63.5 KB · Visningar: 119
  • Blandat 045.jpg
    Blandat 045.jpg
    61.1 KB · Visningar: 110
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla