640 vs DRZ

Drifter

Kungen av bilköer
Gick med
6 Apr 2003
Hoj
Yamaha XSR900 & Suzuki Burgman 400
Yo!

Jag håller på att byta bort min 929:a mot en motard av nåt slag.

Jag har tidigare haft en KTM640 -03, men det är också den enda motard jag har kört förutom Duke 2 och en kortare vända på en XR650 (som hade aldeles för trög låda jämfört med 640).

De två mest intressanta bytena just nu är dels en 640 -04 och en DRZ 400 SM som är uttagen sista juli i år (under 100 mil) och är typ ny.

Det jag undrar lite över är om någon har kört en DRZ SM och en 640 SM och kan jämföra lite motormässigt.
Går det att få upp DRZ:an på slangen på 2:an utan koppling?
Är den MYCKET slöare än en avstrypt 640?

Och om den är det, är den så mycket smidigare så att det är värt den tröttare motorn?

Annars kanske det är nån annan här som är sugen på ett byte :D

http://www.blocket.se/view/5891508.htm?caller=shl_s&l=0&c=1&city=0

/C

har inte prova drz men med rätt grejer(de vanliga , system luftburk bestyckn) så går den säkert tillräckligt..
den väger väl som min xr600 ungefär o den har nog inte nå mindre effekt o den går ju upp på 2an lätt, hyffsat på 3an.
iofs kanske min har lite mer vrid...bhahaah vad jag svamlar...
den e ju snygg iaf :tummenupp

har åkt ca 140 mil på min nu och jag e j##ligt nöjd med den.. lite trött var den ju men väldigt smidig att köra och inte en vibration :tummenupp !! var på en 35mila sväng med skjuts utan problem? har fixat yoshimura helsystem till den nu och öppnat burken men har tyvärr inte provat den än!! ligger däckad i influensa... men slangade på ettan och växlade till 2;an innan trim så det borde ju gå bra att dra upp den på 2;an nu med trimm... prova den tror inte du blir missnöjd :yoparty

Jag ska själv köpa mig en DR-Z 400S, är ju offroaden iofs men motorn är nog samma. Har surfat runt en hel del och läst om den och har märkt att många byter förgasare på den så att den ska gå bättre.

Hos SOE finns en tråd tillägnad DR-Z 400 i alla dess former. :)

Last edited:
DRZ400SM i orginalutförande e så vansinnigt trött att man undrar om man hoppat på rätt hoj när man provkör den. Trist som fan för alla sporthojsåkare som sätter sig på en sån och får intryck av att supermotos går sådär. Låter man den lufta mer än orginal är det säkert stuns i den.

Jag tycker att ska du köra en gat-450 så är det gasgas 450 du ska titta på. Den är det ändå relativt bra tryck i, även om den slutar dra där min hoj skickar upp framhjulet i luften :P Det är väl kanske 10-15 hk mindre än i CRFen, men bättre från botten.

Jag tycker du ska titta på 625 och 660. Båda två är roliga att köra, men 660 toppar listan.

Läs senaste MC-Nytt nr 8-9, dom testar DRZ-400SM, KTM 640 SM och en Yamaha motard!

Drifter skrev:
Går det att få upp DRZ:an på slangen på 2:an utan koppling?

Var och köpte mig en DRZ 400S idag. :banana

Testade att rycka/gasa upp den på tvåan, inga problem.
Testade sen att rycka/gasa upp den på trean, inga problem. Sen var det bara och crossväxla lådan ut. :)

OBS! Jag är inte särskillt duktig på slangen. Men förra ägaren sa att det inte var några problem att rycka upp den på fyran också.
Dessutom hade jag hjälp av en Mikuni flatslide fugge, plasttank och "enduro drevning", en kugg mindre fram och tre större bak.

Hur som helst, kul som fan var det iaf! :Rockbanan

Har själv haft en drz400 men det var enduro versionen med några hästar till. Jag hade inget problem med bakhjulsåkning på sista växeln till varvstop (155km/h) med lite hjälp av koplingen och jag tyckte att det var mer motor i min drz än polarens Ktm lc4. Funderar faktiskt på att köpa en drz igen.

var ut idag å provade pärlan blev ju skaplig skillnad med öppen burk å helsystem :tummenupp så nu e det bara att leta på ett par fälgar från s modellen så det kan bli lite isåka till vintern!!

Knutten-72 skrev:
var ut idag å provade pärlan blev ju skaplig skillnad med öppen burk å helsystem :tummenupp så nu e det bara att leta på ett par fälgar från s modellen så det kan bli lite isåka till vintern!!

:tummenupp
Vad för helsystem köpte du och var köpte du det?

jag kan inte köra på bakan,ändå drar jag upp min 640 på bakhjulet på tvåan hur lätt som helst med gasen(rätt varvtal) och det klarar till och med jag så du ska nog inte ha nåra problem.... :tummenupp

hellla skrev:
:tummenupp
Vad för helsystem köpte du och var köpte du det?

köpte ett yoshimura offroadsystem! köpte det genom en nära bekant som tillika är mc-handlare :rofl :banana

Nu e d ändrade planer!

Jag kom på att det är alldeles för bra komfort och för lite mek med både 640 och DRZ så det blir en CRF450SM (HM450) i stället :)

Den kommer att stå i mitt garage från och med i morgon :banana

Back