Här beskriver du negativa delar med 32bitars
Så då gör du slutsatsen att det är dåligt med 64bitars?
Nej. Men jag drar slutsatsen att det för dom flesta inte i dagsläget finns några bra argument för att gå över till 64 bitars. Lägger man på det att det är lite sämre med tillgång på drivrutiner så är det egentligen mest fördelaktigt att sitta kvar på sitt 32 bitars operati ett tag till.
du får prestandavinster med 64 bitars om du verkligen använder mycket minne men det gör inte så många. Min burk har 2GB minne och normalt sett är jag ytterst sällan över hälften i utnyttjande trots att jag kan sitta med ganska många program igång. Men då har jag iofs XP som inte är lika minneshungrigt som exempelvis Vista. Firefox tar inte mer än 90MB minne.
Rent minnesmässigt tjänar jag personligen på 64bitars, mitt interna graffekort tar 700mb (verkar inte gå att stänga av, har ett 1gb extrakort) , när jag pillar med premiere kommer jag upp i att det använder 3,5-4gb, sen tar systemet och firefox lätt 1gb till = minst 5gb när jag belastar burken.
Har inte jämfört 32bit win7 mot 63bit win7 så vet inte övrigt.
Däremot det där med drivrutiner, som jag läst mig till funkar 32bitars till 64bitars men sämre?
Tja. Premiere är ju minnesintensivt så då skulle du säkert tjäna på att ha ett 64 bitars operativ och rejält med minne. Typ 8GB.
Det interna grafikkortet ska du kunna stänga av eller åtminstone minimera mängden minne det tar. Det görs i Bios. Har i alla fall varit så på alla datorer jag kollat på.
Vad jag fattat så funkar inte 32 bitars drivisar till 64 bitars operativ. I alla fall inte om man vill ha ett system som är i närheten av stabilt och snabbt.
Sen är det inte säkert att man tjänar så mycket prestanda på att byta till x64 heller. Det kräver lite mer för att adressera mer minne och det kan hända att det inte blir någon större skillnad i faktiskt prestanda.
Upp mot 4 GB minnesanvändning är tokmycket, själv är jag just nu uppe i 1,2GB.
Då har jag ca 20 instanser av Firefox igång, Netbeans körs och jag rippar en DVD film i bakgrunden. Datorn flyter på utan problem då jag kör en processor med 4 kärnor. Load är ca 25 % total.
Lite så tänkte faktiskt jag också. Med ett otal flikar och fönster i firefox samt en DVD som rippar i bakgrunden samt officepaketet och en mediaspelare igång så kommer jag ändå inte i närheten av att använda mina 2GB. Snarare använder jag runt hälften.
Men just Premiere som han använder är ett exempel på ett program som gärna tar massor av minne om det kan. Däremot är det inte säkert att man tjänar sådär enormt mycket i faktisk prestanda med större minne för det.
Att system och firefox använder 1GB tyckte jag lät lite mycket då Firefox bara tar 90MB. Min Vistaburk på jobbet använder kanske 1 GB när jag kör en VPN med Watchguard, Outlook, IE och firefox igång samtidigt.